I

idak

Någon som har en katt av rasen rasen Bombay? Jag har en kille på två år och vet att rasen är väldigt ovanlig och nästan "utdöende" :(. Skulle vara intressant att höra om fler har den.
 
Jag har aldrig hört talas om rasen tidigare. Men gud vilka vackra katter :love:

Hur fick du tag på din? Måste vara sjukt långa vänteköer eftersom det finns så få i världen.
Vad ligger de på i pris?
 
Bombay är väl inte godkänd i FIFe? I så fall är det väl inte konstigt att de är väldigt sällsynta i Europa. Visst finns det två typer? En från usa och en europeeisk?

De är väldigt vackra, men jag tycker det är konstigt att man inte anträngt sig lite för att få dem godkända...
 
Det finns som tur är en uppfödare här i Luleå där jag bor, hon importerar alla sina avelsdjur. Jag köpte ju min som vuxen av henne, men jag tror att en kattunge ligger kring 7-8000 kr. Hon har en katthona hon söker fodervärd till och även parat en annan hona nyligt, så snart har hon bebisar. :) För den som är intresserad kan jag skicka en länk som PM till hennes hemsida.
Men visst är de vackra! Helt fantastiska till temperamentet också, urmysiga! ;)
 
Nej, tyvärr är inte Bombayen godkänd av Fifé, men i nästan alla andra förbund. Jag vet inte varför de inte ansträngt sig mer att få den godkänd där också. Jag hoppas de blir det nån gång i framtiden. Jo, det finns två typer, en amerikansk och en engelsk som jag fattat det. I England godkänner de även andra färger, då kallas den Asian. Det här är fakta jag tagit från min katts uppfödare som skrivit en faktaruta om rasen: http://www.katter.nu/raser/bombay.htm

Personligen tycker jag att de är väldigt lik Burman (i alla fall den engelska typen) och min Bombay är egentligen 75 % Burma (man avlar in Brun Burma och Svart Amerikansk Korthår för att avelsbeståndet hos Bombayen fortfarande är för litet), så även temperamentet är ju nästan som hos Burman.
 
Av vad jag har förstått så uppkom rasen genom korsning burma och svart am korthår, så det är väl inte så konstigt att den liknar burman.
Burman finns ju också i en engelsk och en amerikansk typ, så det är väl detsamma för bombay, kan man tänka?
 
Ja, den liknade en Bombay till ögonen och färgen. :) Men varken huvudformen eller pälsen är samma, där är Bombayen mer som Burman, väldigt slät och blank päls och ett mer runt huvud.
 
Exotic är en korthårig perser :)

(alltså har de väldigt lite gemensamt med Bombay typmässigt)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 071
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Tajger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 690
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 623
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp