Bomfrisadel Dyr V.S Billig

M

Mortioana

Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela.
Jag har inte ens någon häst, men går nu i häst tankar och då mest skulle jag vilja ha en islandshäst. Och utrustningen till denna skulle jag då vilja ha bomfrisadel och bettfrit träns.
Men som sagt jag har läst ganska många trådar om bomfritt men får ändå ingen klar bild över vad skillnaden är mellan en dyr som tex. Fhoenix Vogue Mark II GPT på ca 17000:- som i sig låter som en helt underbar sadel för både häst och ryttare, eller en Tree Free 16,5-17 som går att köpa på hööks 2695:- där någon i en tråd var super nöjd med man behövde bara använda en special padd under så satt den som en smäck.
Jag har även kollat på Supreme T då jag hittade en begangnad för 2000:- (har kollat olika trådar om den oxå) men den verkar vara helt väderlös då stoppningen inte låg som den skulle och gick titt som tätt sönder om man råkar belasta den fel i stiglädern.
Om jag hade haft obehindrat mycket med pengar hade jag nog helst velat köpt en Fhoenix men kanske som nybörjare att en Tree Free duger bra?
 
Sv: Bomfrisadel Dyr V.S Billig

Jag har en tree free med originalpadden i modifierad form. Andra ilägg som jag skurit lite annorlunda. Den är väldigt lång och stor om man tar 17-18" men den bruna som är storleken mindre är ungefär som en normal 17". Hur som helst så är den helt ok, funkar bra till min extremt petiga häst. Däremot har jag ändå beställt en bomlös spansk från Hidalgo, köpte den direkt från Österrike men finns i Sverige oxå.
 
Sv: Bomfrisadel Dyr V.S Billig

Fast det finns ju många alternativ som är dyrare och bättre än Tree Free men som är mycket billigare än Fhoenix. Köp hästen först, efter det kan du börja leta efter sadeln till den. Hur som helst finns det alla möjliga bomlösa men det innebär inte att de passar hästen. Det kan ta lite tid och vara lite jobb med att hitta en passande bomlös också...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp