Bomlös close contact

Docca

Trådstartare
Hej!
Någon här som har erfarenhet av denna bomlösa”close contact” sadeln? (Se bild)
Har en till mitt varmblod med ganska smal rygg, men känns ändå som att den sitter bra.

Dock kändes det som att han ”ryckte” i pälsen när vi red, sen om det var den eller ländtäcket är svårt att svara på.

Och en fråga till, har en tryckavlastande tillhörande pad, men kan man ha schabrak över den? ”För syns skull då? (Alltså typ om man har köpt ett skitsnyggt schabrak) 😂
 

Bifogade filer

  • FACF03AC-9F63-491A-A369-FA6C14E98988.jpeg
    FACF03AC-9F63-491A-A369-FA6C14E98988.jpeg
    75,3 KB · Visningar: 21
Hej!
Någon här som har erfarenhet av denna bomlösa”close contact” sadeln? (Se bild)
Har en till mitt varmblod med ganska smal rygg, men känns ändå som att den sitter bra.

Dock kändes det som att han ”ryckte” i pälsen när vi red, sen om det var den eller ländtäcket är svårt att svara på.

Och en fråga till, har en tryckavlastande tillhörande pad, men kan man ha schabrak över den? ”För syns skull då? (Alltså typ om man har köpt ett skitsnyggt schabrak) 😂

Min första fundering är om du verkligen får manken att gå helt fri med sadeln?

Du kan ha schabrak över paden, nen risken är att sadeln halkar.

Tänk på att du inte kan belasta stigbyglarna så mycket i en sån sadel, inte hoppa till exempel.
 
Min första fundering är om du verkligen får manken att gå helt fri med sadeln?

Du kan ha schabrak över paden, nen risken är att sadeln halkar.

Tänk på att du inte kan belasta stigbyglarna så mycket i en sån sadel, inte hoppa till exempel.

Ja manken går fri , sen så har min häst inte så mycket manke heller.
Hoppning kommer inte på fråga ändå, han är ”pensionerad” travare ala skogsmulle 😂
Och ja du har rätt. Sadeln kommer nog halka på ett schabrak.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Blandrastik
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 195
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp