Bomlös sadel - lika bra tryckfördelning?

Ramona

Trådstartare
Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig!

Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan manke och jag tycker att jag inte alls hittar rätt. Imorgon ska jag ringa sadelutprovare och se om jag hittar lyckan där, men samtidigt är hon ju "bara" en finare variant av skogsmulle så jag vill inte lägga alldeles för mycket pengar på en ny sadel.

Så säger en kompis att jag borde testa en bomlös sadel. Men ärligt, är de verkligen ett alternativ?
Grejen är att hon idag blev behandlad av equiterapeut för att hon har spänningar i ryggen som är sadelrelaterade då sadeln inte alls låg så bra som jag trodde i aktivt arbete. Så det är ju jätteviktigt att jag hittar en sadel som fördelar trycket bra, som är snäll och som gör att hon kanske till och med går lite bättre framåt än hon gjort. :angel: :crazy: Jag vet att jag borde tagit tag i detta redan innan sommaren, men livet har varit kaos pga yttre omständigheter så det har blivit nedprioriterat, då hon dessutom ridits väldigt sporadiskt under sommaren och hösten.

Är bomlöst ett alternativ och vad ska man i så fall satsa på?
 
Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig!

Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan manke och jag tycker att jag inte alls hittar rätt. Imorgon ska jag ringa sadelutprovare och se om jag hittar lyckan där, men samtidigt är hon ju "bara" en finare variant av skogsmulle så jag vill inte lägga alldeles för mycket pengar på en ny sadel.

Så säger en kompis att jag borde testa en bomlös sadel. Men ärligt, är de verkligen ett alternativ?
Grejen är att hon idag blev behandlad av equiterapeut för att hon har spänningar i ryggen som är sadelrelaterade då sadeln inte alls låg så bra som jag trodde i aktivt arbete. Så det är ju jätteviktigt att jag hittar en sadel som fördelar trycket bra, som är snäll och som gör att hon kanske till och med går lite bättre framåt än hon gjort. :angel: :crazy: Jag vet att jag borde tagit tag i detta redan innan sommaren, men livet har varit kaos pga yttre omständigheter så det har blivit nedprioriterat, då hon dessutom ridits väldigt sporadiskt under sommaren och hösten.

Är bomlöst ett alternativ och vad ska man i så fall satsa på?
Nackdelen med en bomlös på en fyraåring är att du aldrig kan stå i stigbyglarna och ge frihet åt ryggen som en fyraåring behöver. Det finns dock sådana som är sk semibomlösa, det är alltså en läderbom i och dom går att stå i lätt sits i. Annars hitta en bra bomsadel som går att ändra vartefter hästen växer/ändrar sig. Vissa företag har även inbytesgaranti där man kan byta in sadeln vartefter hästen ändrar sig, det kan ju oxå vara ett alternativ. Så nej till en fyraåring skulle jag aldrig rek en vanlig bomlös sas.
 
Moderna bomlösa har utmärkt tryckfördelning, och man kan stå i lätt sits i dom. Dom används ju i distansrittstävlingar 😅. Ska man hoppa finns det varianter med stabilare flexbommar.

Några av de märken jag gillar:

Ghost. Många fula modeller men jag har en cavallin crusader som är nice, gillar även ghost puro.

Star-Trekk, en riktig klassiker. Jag gillar Espaniolan. Deuber & Partners bomlösa "småsyskon".

Sensation. Det är en upplevelse att sitta i en Sensation, och de hästar jag ridit på i den kan röra sig fantastiskt fritt i den.

Freemax, den bästa av sadlarna som är gjorda av formgjutet skum. Kopiorna är inte värda pengarna, det är snarare barbackapaddar. Jag har personligen lite svårt att hitta min balanspunkt i dom dock, knepigt att placera stigbyglarna (som så många bomlösa så kan du flytta stigläderplattan dit du vill).

Enlightened Equitation FlexEE. Riktigt trevlig läderbomssadel med "normalt" utseende. Bra läderkvalla. Inte för höga mankar.

Taur Gaiter 2, finns flera andra modellerna men det här är den jag provade. Upplevde den lite studsig som ny, så extremt stötskyddande är den. Äldre modell så dom har mycket nytt nu. Trevlig läderkvalitet och svensk service.
 
Tillägg till @skiesabove s utmärkta inlägg ovan (jag har en sensation ride själv, bästa jag köpt):

Kosta på dig en riktigt bra padd under. Den är egentligen ännu viktigare än sadeln, då det är den som gör jobbet med tryckfördelning. Jag skulle vara "snygg" en period och ha en mer vojlockliknande padd under min sadel, den var både för smal och för tunn för att tryckfördela tillräckligt, så då fick hästen känningar i ryggen. Numera rider jag alltid med en Toklat-padd, men det finns säkert fler alternativ på marknaden numera (jag köpte min 2010).

När det gäller unghäst så föredrar jag att rida in i bomlös, så de verkligen får utrymme att muskla sig, innan jag börjar rida i bomsadel. Visst krävs det lite mer balans än tex en dressyrsadel, men samtidigt tycker jag man bör ha bra balans om man rider unghästar överlag. Stå i lätt sits går utmärkt, däremot ska man kanske inte hoppa om man har en häst som hoppar mycket genom ryggen.
 
Padden är superviktig så att ryggraden går fri.
Finns bara en "bomlös" sadel som är bra det är sensation. Har en själv. De andra har ett koppjärn fram vilket per definition egentligen inte är helt bomlösa. Men en bra bomlös absolut, beror lite på vad du väger.
Så gott som alla sitter i bakvikt i dessa sadlar, så det måste man tänka på att inte hamna i bekvämläge för långt bak.
Barbacka pad är inget för en unghäst som enda sadel.
 
Moderna bomlösa har utmärkt tryckfördelning, och man kan stå i lätt sits i dom. Dom används ju i distansrittstävlingar 😅. Ska man hoppa finns det varianter med stabilare flexbommar.

Några av de märken jag gillar:

Ghost. Många fula modeller men jag har en cavallin crusader som är nice, gillar även ghost puro.

Star-Trekk, en riktig klassiker. Jag gillar Espaniolan. Deuber & Partners bomlösa "småsyskon".

Sensation. Det är en upplevelse att sitta i en Sensation, och de hästar jag ridit på i den kan röra sig fantastiskt fritt i den.

Freemax, den bästa av sadlarna som är gjorda av formgjutet skum. Kopiorna är inte värda pengarna, det är snarare barbackapaddar. Jag har personligen lite svårt att hitta min balanspunkt i dom dock, knepigt att placera stigbyglarna (som så många bomlösa så kan du flytta stigläderplattan dit du vill).

Enlightened Equitation FlexEE. Riktigt trevlig läderbomssadel med "normalt" utseende. Bra läderkvalla. Inte för höga mankar.

Taur Gaiter 2, finns flera andra modellerna men det här är den jag provade. Upplevde den lite studsig som ny, så extremt stötskyddande är den. Äldre modell så dom har mycket nytt nu. Trevlig läderkvalitet och svensk service.
Testade en Startrekk Espaniola på min, men den funkade inte alls. Satt odrägligt i den, fick ont i r*va och omöjligt att rida lätt, så skulle definitivt inte köpa en sån till en unghäst. Fick dessutom blåmärken på benen av framvalvet efter jag ridit "lätt" då dom hamnade i vägen. Köpte en Prestige X-D2 K FREE D istället och haft noll av dom problemen alls. Om man har en äldre häst som är tränat akademiskt så man bara skall sitta ner i lägre tempo kan jag tänka mig det kan funka.

Sensation låter mer intressant, men kan tänka mig den kostar därefter.
 
Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig!

Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan manke och jag tycker att jag inte alls hittar rätt. Imorgon ska jag ringa sadelutprovare och se om jag hittar lyckan där, men samtidigt är hon ju "bara" en finare variant av skogsmulle så jag vill inte lägga alldeles för mycket pengar på en ny sadel.

Så säger en kompis att jag borde testa en bomlös sadel. Men ärligt, är de verkligen ett alternativ?
Grejen är att hon idag blev behandlad av equiterapeut för att hon har spänningar i ryggen som är sadelrelaterade då sadeln inte alls låg så bra som jag trodde i aktivt arbete. Så det är ju jätteviktigt att jag hittar en sadel som fördelar trycket bra, som är snäll och som gör att hon kanske till och med går lite bättre framåt än hon gjort. :angel: :crazy: Jag vet att jag borde tagit tag i detta redan innan sommaren, men livet har varit kaos pga yttre omständigheter så det har blivit nedprioriterat, då hon dessutom ridits väldigt sporadiskt under sommaren och hösten.

Är bomlöst ett alternativ och vad ska man i så fall satsa på?
Jag har ridit in samtliga av mina hästar i en bomlös, en sportssaddle. Det är inte världens snyggaste sadel - men kanske världens skönaste? ;) Det är en distanssadel och den är inte utformad efter att man ska kunna rida dressyr snyggt eller något åt det hållet - utan man ska sitta skönt. Denna sadel har fungerat på samtliga hästar jag har lagt den på. Jag har ridit allt mellan 100 meter och 12 mil i den och ALDRIG haft en öm rygg av sadeln. Dessa sadlar är svåra att hitta. Jag har själv två st och har noll planer på att sälja trots endast en häst - just för att de är så svåra att hitta.


Sensation är också bra, lite snällare mot höftlederna på ryttaren. Den tar dock inte mycket manke, men det är ju inget problem för dig. Jag lyckas dock endast köpa hästar med hög manke så för mig faller den tyvärr bort.

Innan du börjar rida i bomlöst så kan det vara en bra idé att göra den där övningen med en fodertunna och stigbyglar på bägge sidor och att hålla balansen. En bomlös sadel följer tyngden, det finns inget som håller emot. Så det är en övning som du behöver bemästra för att det ska fungera riktigt bra.
 
På bomlösa liksom alla sadlar är det superviktigt att bossan bak inte har en skarp kant som gräver sig ned i hästen ländrygg. vilket det gör oavsett pad. Latexbossor kan vara riktigt stygga och de flesta har rak kant. Tjocka svampiga latexbossor ska man undvika.
 
Ja bomlöst är absolut ett alternativ men glöm det där med att inte lägga mycket pengar. En bra bomlös kostar, där är det ingen skillnad mot en bomsadel utan du får vad du betalar för. En bra pad är en förutsättning för att kunna rida bomlöst och en bra sådan kostar också.

Senaste hästen reds in i en ghost, fick senare en sensation då han började vinkla ena örat när man kom med sadeln och jag hade en så enorm tur att jag hittade en väldigt fin begagnad. Sensation är utan tvekan de absolut bästa sadlarna som finns men de kostar och man ska ha tur om man får tag i en begagnad och dessutom en som inte är bak eller snedsutten. De är annars i mycket god kvalité. Sköter man dem och inte sitter illa i dem ser de nya ut även efter många många år. Jag har ridit i sensation sedan 2007 och skulle aldrig byta.

Vill du testa bomlöst så är trots allt en ghost ett mycket prisvärt alternativ och även mycket inbitna bomsadelanvändare brukar tycka att de är okej. De är väldigt förlåtande mot sneda ryttare, väl förlåtande enligt min åsikt, något andra bomlösa inte är.

Sensation sadleriet gick i konkurs under pandemin men ska enligt uppgift öppna igen. Googla på sensationride så hittar du info.
 
Jag har 2 bomlösa som har bossor som gör att dom är som bomsadlar.
Bossorna är löstagbara och kan enkelt anpassas vartefter hästen ändrar sej.

Det är en Ghost, vet ej vad modellen heter.

Och en Master Back från Charisma Horse.

Kommer lägga ut dom till försäljning då jag har en passande sadel till min nya häst.
 
Jag är säkert okunnig, så lär mig det ni kan!

Men jag förstår inte hur en bomlös sadel öht kan fördela trycket så som en sadel med bom gör.

Hur går det till, liksom?
 
Jag är säkert okunnig, så lär mig det ni kan!

Men jag förstår inte hur en bomlös sadel öht kan fördela trycket så som en sadel med bom gör.

Hur går det till, liksom?
Det kan den inte, det är en fysikalisk omöjlighet! Det behövs någon lite stelare struktur inuti sadeln för att på riktigt fördela trycket (men många "bomlösa" har ju en flexibel bom av läder eller syntet, där blir det väl en aning tryckfördelning). En pad kan såklart ta bort det värsta punkttrycket, men för verklig tryckfördelning krävs bom.

Med det sagt så har jag själv haft en bomlös sadel (Taur Gaiter III) som min dåvarande häst gick riktigt bra med, han fick en annan rörelsefrihet än med bomsadel och det gynnade honom som hade en tendens att bli lite styv och stel i sidorna. Tyvärr fick jag själv ont i ryggen av den sadeln, så jag sålde den.

På unghäst hade jag satsat på en välsittande bomsadel som första alternativ. Som andra alternativ en bomlös med riktiga bossor så att det blir en kanal för ryggraden. En bomlös är trots allt ljusår bättre för hästen än en illasittande bomsadel (som jag ser som värsta alternativet).
 
Det kan den inte, det är en fysikalisk omöjlighet! Det behövs någon lite stelare struktur inuti sadeln för att på riktigt fördela trycket (men många "bomlösa" har ju en flexibel bom av läder eller syntet, där blir det väl en aning tryckfördelning). En pad kan såklart ta bort det värsta punkttrycket, men för verklig tryckfördelning krävs bom.

Med det sagt så har jag själv haft en bomlös sadel (Taur Gaiter III) som min dåvarande häst gick riktigt bra med, han fick en annan rörelsefrihet än med bomsadel och det gynnade honom som hade en tendens att bli lite styv och stel i sidorna. Tyvärr fick jag själv ont i ryggen av den sadeln, så jag sålde den.

På unghäst hade jag satsat på en välsittande bomsadel som första alternativ. Som andra alternativ en bomlös med riktiga bossor så att det blir en kanal för ryggraden. En bomlös är trots allt ljusår bättre för hästen än en illasittande bomsadel (som jag ser som värsta alternativet).
Tack! Då är jag inte fel ute.
Men jag tänker som en sadelmakare sade till mig: "den bästa sadeln, är den som passar hästen".

Det är klokt att tänka så, oavsett modell.

Men bomlös borde kräva en mycket bra balans hos ryttaren?

Trycket blir ju mycket olika med tanke på hur lite den kan "bära av" vikten?
 
Jag är säkert okunnig, så lär mig det ni kan!

Men jag förstår inte hur en bomlös sadel öht kan fördela trycket så som en sadel med bom gör.

Hur går det till, liksom?
Padden och/eller panelerna fördelar trycket. Man får dock skilja på fördela trycket ala bom vs utan bom. Med bom har du ju en viss utformning som inte går att rubba även om endel bomsadlar idag säljs som flexibla så är det ju inte flexibla som en utan bom. Med en bom har du då en fast yta där trycket visserligen fördelas över hela ytan men som då också kräver att hästen går exakt likadant med ryggen hela tiden för annars blir det ändå ingen jämn tryckfördelning utan bommen ligger an lite här och lite där. Om man känner på de inlägg till bomlösa (som är värda namnet) och trycker med handflatorna på båda sidor samtidigt så går de inte att trycka ihop särskilt mycket. Det ger avlastningen och det oavsett hur ryggen rör sig eftersom de följer rörelsen. Det krävs dock mer av ryttaren som rider bomlöst. Man kan inte sitta på sniskan och man kan inte sitta i bakåtlut för det finns ingen bom som tar hand om det eländet såpass att ryttaren inte märker det. Hästen märker det såklart och far illa av det. I mina ögon är det bra att ryttaren märker det. Då kan hen också göra något åt det om hen nu inte är en sådan som skyller på sadeln när sadeln börjar hamna på sniskan och går tillbaka till bomsadel och fortsätter utsätta hästen för sin snedhet.
 
Jag är säkert okunnig, så lär mig det ni kan!

Men jag förstår inte hur en bomlös sadel öht kan fördela trycket så som en sadel med bom gör.

Hur går det till, liksom?

För det första så är "bomlös" ett väldigt brett begrepp. Om vi räknar bort de billigaste skitsadlarna (som är barbackapaddar fast med stigbyglar) så har alla bomlösa faktiskt någon form av stadgande material i sig, men det kan variera vad som används och hur styv sadeln blir av det.

Om du jämför med vandringsryggor, du kan bära bra mycket i en modern 30 liters trots att den inte har en stålram. Ska du bära riktigt tungt, så behövs en skena, men trycket på dina axlar fördelas ju ändå via ett mjukt material, eller hur? De där gammeldags stålramarna är det få som använder idag, överdrivet stelt, samt att vi nu vet mer om bärkomfort.

Tryckfördelning har inte enbart med hur stor ytan är, utan även hur styvt materialet är, och hur väl den ligger an mot kroppen. I en illa sittande bomsadel kan det bli högre punkttryck än en välsittande bomlös, och vice versa.

Däremot så tror jag inte någon använder mjuka sadlar till hoppning. Där är det helt andra krafter, och då brukar folk ha åtminstone det som kallas för flexbom.
 
Däremot så tror jag inte någon använder mjuka sadlar till hoppning. Där är det helt andra krafter, och då brukar folk ha åtminstone det som kallas för flexbom.

Jag försökte mig på det med mitt sto, men hon hoppar så förbaskat mycket med ryggen (kallas för katapulten) så blev det högre än 50 cm sköt hon mig ur sadeln varenda gång. Till sist sa min hopptränare åt mig att jag måste skaffa hoppsadel. ;)
 
Alltså jag önskar att jag hade en bild på eländet. Hon var dessutom unghäst då, så hon hoppade inte så ekonomiskt över hindren heller…
Tur att fjordingar inte är så stora iaf 😂🙈

Undrar hur en taur gaiter fungerat i det läget, jag upplevde den ju som studsig mjuk gummiboll.

Du kanske hade kunnat flyga över kombinationer med den... du alltså, hästen behöver bara hoppa första hindret och så flyger du resten själv 🤣🤣🤣
 
Tack! Då är jag inte fel ute.
Men jag tänker som en sadelmakare sade till mig: "den bästa sadeln, är den som passar hästen".

Det är klokt att tänka så, oavsett modell.
Instämmer! Dessutom är det ju så att bara för att en sadel är bomlös, så passar den inte automatiskt alla hästar. Det är så mycket mer än bommen som avgör om en sadel ligger bra! (undantaget barbackapaddar då, som ju är helt mjuka och formar sig helt efter hästen, men då också ger punkttryck där ryttaren sitter)

Men bomlös borde kräva en mycket bra balans hos ryttaren?

Trycket blir ju mycket olika med tanke på hur lite den kan "bära av" vikten?
Jag har inte upplevt att bomlös sadel av de modeller jag provat har krävt mer balans av mig än bomsadlar, men jag har ju å andra sidan enbart provat bomlös som mycket erfaren ryttare. En ovan ryttare kanske upplever det annorlunda!

Jag kan se det som en fördel med bomlösa sadlar att vikthjälper går igenom mycket bättre - sannolikt för att de blir tydligare för hästen! - och att jag också känner hästens ryggaktivitet på ett annat sätt. Man kommer närmare, har lättare att känna vad som händer och lättare att påverka med sitsen.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
772
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp