Bomlös sadel - lika bra tryckfördelning?

Jag har haft en ghost förut men sålde då jag fick tag på en Sensation till. Tycker inte de är svåra att anpassa men man behöver såklart kunskap om hur en sadel ska sitta. Jag har sett bilder på helt hemska exempel där panelerna är satta helt vansinnigt och jag kan bara gissa hur hemskt hästen upplevde det. Har man en häst med mycket rörlig, kort och bred rygg blir det samma problem som med en bomsadel, hästen blir låst. Annars tycker jag att det är en bra sadel och det är mycket sadel för pengarna. På min ena satt den bra och de som aldrig hade ridit bomlöst förut tyckte den var som en bomsadel. För mig är det dock inget positivt då jag vill känna hästen och jag tyckte att jag hamnade väldigt långt ifrån även efter att den var inriden. På min andra med riktigt kort sadelläge, 25 cm, och mycket bred, ca 130 grader kändes det att skulle jag fortsätta rida i den skulle hon inte må väl. Hennes rörelser begränsades. Min andra som har något längre sadelläge, ca 30 cm, inte lika bred och inte fullt så rörlig rygg hade den några år innan han började protestera och då fick han en sensation med.
Tack! Jag har en bomsadel med flexbom just nu och även om vi trivs bra med den hade jag i förlängningen varit sugen på att gå bomlöst. Men det är ju som sagt en djungel och det blir nästan värre när det inte finns några direkt dedikerade utprovare som är märkesoberoende på samma sätt som det finns med bomsadlar. Så man är ju lite utelämnad till sig själv att jämföra olika märken.
 
Jag är lite nyfiken på Ghost eftersom många verkar så nöjda och de kostar inte en förmögenhet heller (som att köpa en ny Sensation tex). Var det mycket meck med att få den att passa? Jag vet en ÅF i Danmark som inte säljer Ghost utan inprovning.

Jag köpte min begagnad. Tyckte inte den var svår att passa in :). Testa, utvärdera, flytta bossor, testa igen och utvärdera.
 
Tack! Jag har en bomsadel med flexbom just nu och även om vi trivs bra med den hade jag i förlängningen varit sugen på att gå bomlöst. Men det är ju som sagt en djungel och det blir nästan värre när det inte finns några direkt dedikerade utprovare som är märkesoberoende på samma sätt som det finns med bomsadlar. Så man är ju lite utelämnad till sig själv att jämföra olika märken.
Det är det verkligen. Skulle jag råda så är ghost en bra sadel. Framförallt den som har speciallösningen för stiglädren. Det ger enormt mycket bättre tryckfördelning än andra lösningar. Du får mycket för pengarna, den har bra andrahandsvärde och jag har faktiskt inte hört någon som inte har trivts med den utan det har varit annat som har gjort att sadeln bytts ut. Det är liksom ingen WOW!!!! sadel som sensation utan en helt okej sadel att rida i. Att min häst började vrida på ena örat när sadeln kom hör nog inte till vanligheterna och ärligt, det är inte ens säkert att det faktiskt var sadeln, det kunde varit den ryttaren också och jag ville ha en sensation till honom med eftersom jag trivs så bra i den sadeln. Den ryttaren slutade komma hit i samma veva som sadeln byttes ut så det är omöjligt att säga om det var sadelbytet som gjorde det eller att den ryttaren inte red mer.
 
@Ramona
Jag sålde hästarna för 3 år sedan då kropp och sjukdom sa ifrån helt, men har i det längsta väntat med att sälja sadlarna...
Bor du i närheten av Uppsala så får du gärna prova min Sensation g3 med g4-säte tillsammans med Grandeur Physio pad med mankfrihet.
Jag har även en Maxflex Emilio 17 tum med ett utbytbart koppjärn på 120 grader.
Åh, vad gullig du är, men jag bor tyvärr i Gudhem i Skaraborg. :heart
 
Det är det verkligen. Skulle jag råda så är ghost en bra sadel. Framförallt den som har speciallösningen för stiglädren. Det ger enormt mycket bättre tryckfördelning än andra lösningar. Du får mycket för pengarna, den har bra andrahandsvärde och jag har faktiskt inte hört någon som inte har trivts med den utan det har varit annat som har gjort att sadeln bytts ut. Det är liksom ingen WOW!!!! sadel som sensation utan en helt okej sadel att rida i. Att min häst började vrida på ena örat när sadeln kom hör nog inte till vanligheterna och ärligt, det är inte ens säkert att det faktiskt var sadeln, det kunde varit den ryttaren också och jag ville ha en sensation till honom med eftersom jag trivs så bra i den sadeln. Den ryttaren slutade komma hit i samma veva som sadeln byttes ut så det är omöjligt att säga om det var sadelbytet som gjorde det eller att den ryttaren inte red mer.

Håller med om att Sensation är en helt annan femma - och en annan prislapp 😅. Verkligen wow-känsla för både mig och häst.
 
Håller med om att Sensation är en helt annan femma - och en annan prislapp 😅. Verkligen wow-känsla för både mig och häst.
Ja har man tur kan man få tag i begagnad till samma prislapp som en ny ghost. Nu har de börjat tillverka igen och jag räknade lite snabbt att en hybrid hamnar runt 30000 kr+frakt inklusive moms för en ny. Då i grundutförande.
 
Haft min sensation i 15 är ca. Första åren bara den. Sen med ny häst för 11 år sedan så har jag även en bomsadel. Rider oftast i sensation. Den är så mycket lättare Ser likadan ut undertill som när jag köpte den. Inga snedsuttna paneler då den inte är uppbyggd med paneler. Har en vad jag tror är en westernpad från Börjes samt en en hårdare typ av pad Acavallo som jag köpte för en liten summa på utförsäljning. Använder ibland fårskinnspad istf. Acavallon. Eftersom den inte har paneler så kräver den att man är noga med vad man har under sadeln för att passa hästen.
 
Haft min sensation i 15 är ca. Första åren bara den. Sen med ny häst för 11 år sedan så har jag även en bomsadel. Rider oftast i sensation. Den är så mycket lättare Ser likadan ut undertill som när jag köpte den. Inga snedsuttna paneler då den inte är uppbyggd med paneler. Har en vad jag tror är en westernpad från Börjes samt en en hårdare typ av pad Acavallo som jag köpte för en liten summa på utförsäljning. Använder ibland fårskinnspad istf. Acavallon. Eftersom den inte har paneler så kräver den att man är noga med vad man har under sadeln för att passa hästen.
Den har faktiskt paneler man ska byta med 3-5 års mellanrum :o Mina är från -08 och -09. De ser lite olika ut och har olika paneler (de sitter under sadeln om man öppnar tyget med kardborre) och ja, de har tryckts ihop. Jag minns ju hur min första jag köpte -07 (som blev stulen) såg ut och jag beställde nya paneler nu när de har börjat tillverka igen. Har bara ridit en gång med dem men visst är det skillnad. Man ska trots panelerna alltid ha en pad som ger ryggradsfrihet men att de har de inläggen de har är det som gör dem så bra mot hästarnas ryggar.
 
Har också en sensation sadel som jag haft i många år, perfekt att ta fram då hästen plötsligt musklat sig alt tappat muskler och den vanliga sadeln plötsligt inte funkar längre. Den är som att rida i en mjuk fåtölj och man sitter tryggt och stadigt. Dock får jag numera ofta ont i höfterna av att rida för länge i den i och med att den är mycket bredare i sätet än en bomsadel är.

Gällande bomvidden på sensation så är jag övertygad om att det skulle gå att lägga den på vilken bred häst som helst. Det som inte skulle funka vore om det var en tunn häst med hög manke.
 
Den har faktiskt paneler man ska byta med 3-5 års mellanrum :o Mina är från -08 och -09. De ser lite olika ut och har olika paneler (de sitter under sadeln om man öppnar tyget med kardborre) och ja, de har tryckts ihop. Jag minns ju hur min första jag köpte -07 (som blev stulen) såg ut och jag beställde nya paneler nu när de har börjat tillverka igen. Har bara ridit en gång med dem men visst är det skillnad. Man ska trots panelerna alltid ha en pad som ger ryggradsfrihet men att de har de inläggen de har är det som gör dem så bra mot hästarnas ryggar.

Va? Ska man byta ut nåt på sensation-sadlarna? Det har jag inte fått info om. Köpte min 2010, ridit många mil i den med fyra olika hästar.
 
Jag har en Ghost Qeutis, tror jag modellen heter som jag tyvärr måste sälja om någon skulle vara intresserad...

Har också en Master Back också.

😉
 
Ja bomlöst är absolut ett alternativ men glöm det där med att inte lägga mycket pengar. En bra bomlös kostar, där är det ingen skillnad mot en bomsadel utan du får vad du betalar för. En bra pad är en förutsättning för att kunna rida bomlöst och en bra sådan kostar också.

Senaste hästen reds in i en ghost, fick senare en sensation då han började vinkla ena örat när man kom med sadeln och jag hade en så enorm tur att jag hittade en väldigt fin begagnad. Sensation är utan tvekan de absolut bästa sadlarna som finns men de kostar och man ska ha tur om man får tag i en begagnad och dessutom en som inte är bak eller snedsutten. De är annars i mycket god kvalité. Sköter man dem och inte sitter illa i dem ser de nya ut även efter många många år. Jag har ridit i sensation sedan 2007 och skulle aldrig byta.

Vill du testa bomlöst så är trots allt en ghost ett mycket prisvärt alternativ och även mycket inbitna bomsadelanvändare brukar tycka att de är okej. De är väldigt förlåtande mot sneda ryttare, väl förlåtande enligt min åsikt, något andra bomlösa inte är.

Sensation sadleriet gick i konkurs under pandemin men ska enligt uppgift öppna igen. Googla på sensationride så hittar du info.
Tyvärr så har nuvarande företaget byt ut dom sköna formpressade ullpaneler och ersätt dom med fram. Det gör numera sadlarna obekvämt hårda i sitsen.
 
Den svenska ÅF är en av dom kunnigaste när det gäller Sensation sadlarna. Tyvärr har hon slutat som ÅF för fleranår sen.
Nej hon var inte särskilt kunnig.

Hon var trevlig sålänge hon fick sälja men var det något tok blev hon väldigt otrevlig och hade ingen tanke på att göra rätt för sig. Tråkigt, verkligen tråkigt. Jag trodde inte på varningarna jag fick för hon var ju så trevlig men så ljög hon om material och annat, skickade fel och kunde inte stå för det och göra rätt för sig utan startade ett rejält bråk och försökte lura mig igen. En vanlig företagare hade genast bett om ursäkt för felet hen gjort och åtgärdat omgående men inte hon. Det finns ju en orsak till att folk varnar för att göra affärer med henne. Hade jag orkat hade jag dragit det vidare men jag var i ett läge i livet där precis allt gick åt helvete så jag orkade inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
778
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 545
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 140
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp