Bomlös sadel med paneler vs vanlig bomsadel

Kamilla

Trådstartare
Hej, undrar om de "nyare" bomlös sadlarna som har paneler (behövs ej padd under sadeln) fördelar ryttarens vikt ok, eller blir det högt punkt tryck, funderar på att ev köpa en sådan till min häst som har lite svårt sadelläge?
 
Beror lite på din vikt samt hur mycket pengar du vill lägga på en semibomlös sadel, sadlarna har koppjärn i framvalvet. Rekommenderar någon typ av pad / tjock vojlock under.
Panelerna skall vara med bra passform lagom breda / tjocka samt ingen vass bakkant som ger tryck.
 
Jag har en Star trekk espaniola. Aldrig upplevt problem med den, mycket stabil och trevlig. Första hästen hade den regelbundet i 6 år, sedan har jag haft den på 3 st till. Köpt ett par nya paneler under tiden. Ska väll tillägga att jag inte väger så mycket, drygt 50 kg, och är relativt välbalanserad.
 
Vad du får beror på vad du betalar rent krasst. En bra bomlös kostar precis som en bra bomsadel kostar. En bra bomlös som passar hästen och ryttaren ger bra avlastning och innebär inte punkttryck medans en sämre kan ge hemska tryckpunkter. Hur bra en sadel fördelar trycket beror mycket på hur stigläderlösningen är gjord och hur sadelgjordslösningen är gjord. Man kan utgå ifrån att ju bredare fästen desto mindre tryckpunkter men även panelens stoppning spelar in. Ett material som trycks ihop för lätt ger ju också tryckpunkter.
Dock ska man vara medveten om att alla bomlösa som har paneler under inte innebär att det aldrig behövs pad under. Det beror på hur väl hästen är musklad och hur tung ryttaren är. Min unghäst reds in i en ghost och trots paneler användes pad i början men nu behövs det inte längre. På den har jag dessutom bytt ut originalpanelerna mot panel nr. 4 som är tjockare och fördelar vikten bättre.
Ghost är en ganska billig bomlös men ändå riktigt bra och kan du få tag i en utan att blanda in åf i Sverige så är det ett bra köp.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Hej, funderar att köpa en Karslunds K2, fördelar nackdelar bomlös vs sadel med bom?
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: lillamy73
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 712
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp