bomlös sadel, vilken modell?

laeikinois

Trådstartare
hej! går i tankarna att skaffa en bomlös sadel och för mig är det "helt nytt" så jag har inte så jättestor kunskap om alla märken, modeller osv... jag har dock provridit i några, men som sagt aldrig ägt någon själv.
jag har en häst med väldigt rak och platt rygg, men med manke, kort rygg så inte för lång. har just nu en wintec allround med wide i bomvidd som ligger bra.
sadeln jag söker ska inte vara ren "soffkudde" men inte heller likna en vanlig sadel för mycket, utan ett mellanting. bra säte och bra knästöd är krav. modeller jag har fastnat för är nått i stil med "Sensation Ride Hybrid", "Freemax" och liknande modeller. är dock inte så glad i lädersadel så gärna tips om sadlar i syntetmaterial som är hållbara.
vad är bra och vad är sämre, någon som kan tipsa om en bomlös sadel som kan tänkas passa? eller ge tips på vad jag som köpare borde tänka på eller fundera över?:)
 
Sv: bomlös sadel, vilken modell?

*puttar* är det ingen som har något att säga eller tipsa om? ingen som har en häst som "liknar" min häst i kroppen och har en bomlös sadel, som kan ge tips?
 
Sv: bomlös sadel, vilken modell?

Jeg hadde bomløs sal til min fjording en periode. Hun har også rak, flat rygg og er veldig bred. Hun er også veldig kort. Vi hadde en Barefoot London str 0, denne var veldig kort og lå godt. Dette er da en dressurmodell, så den har god støtte. :) Finnes også en nyere modell av denne salen, som kalles Barefoot Lexington :)
 
Sv: bomlös sadel, vilken modell?

Eftersom ingen svarar så skickar jag här ned ett foto på min sadel, en bomlös Barefoot London som jag bara älskar!
Nu kanske du tycker att det är en soffkuddemodell men ändå. Min pålle är liten, bred och kortryggad och denna sadel ligger kanon på henne!

pic31445087]
31445087.jpg
[/url]
 
Sv: bomlös sadel, vilken modell?

Jag har en Masterback islandsmodell som är kanon! Dessutom är den kort och ser ut som en helt vanlig sadel.
 
Sv: bomlös sadel, vilken modell?

Flera av de företag som säljer bomlösa sadlar ger möjligheten till en lånesadel för att man ska kunna prova i lugn och ro. Det är nästan omöjligt att veta vad du och hästen trivs med annars. Det finns ju väldigt olika modeller och de är helt olika uppbyggda. Om du vill ha en smalare sadel att sitta i ska du välja en modell som har ett uppbyggt säte, vilket inte alla bomlösa har. Men det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till förstås. Prova lite olika modeller så du vet vad du söker.(Själv rider jag i en MasterBack España som jag trivs bra med.)ser ut så här.
32052969.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 226
Utrustning Googlar mig blå efter en tryckavlastande pad till min nyinköpta bomlösa sadel. Dumt nog sålde jag de jag haft och nu hittar jag inte ens...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Ottisen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 984
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp