Bomlös sadel

FUNNY

Trådstartare
Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar.
Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag börjar leta på allvar :)
Jag har problem med mina höfter och ljumskar och behöver en sadel som är smal i midjan.
Har alltid helst ridit barbacka tidigare i livet men då min problem numera hindrar mig ifrån det kanske en bomlös skulle vara bra?
Har även pga mina höfter skaffat mig en mindre häst som snart ska ridas in o då måste jag ha en passande sadel till honom.
En bomlös är väl även enklare att anpassa efter en växande unghäst?

Så vad är era erfarenheter - vad skulle ni rekommendera :)
 
Det fungerar väll ganska bra på hästar som inte är sådana som går på banan dygnet runt utan dem som kommer ut mycket mer. Den är lätt att anpassa och en storlek funkar typ på massa hästar i olika storlekar och former. Men väldigt mysig och mjuk att rida i.
 
Det fungerar väll ganska bra på hästar som inte är sådana som går på banan dygnet runt utan dem som kommer ut mycket mer. Den är lätt att anpassa och en storlek funkar typ på massa hästar i olika storlekar och former. Men väldigt mysig och mjuk att rida i.

Vad menar du nu? Ser du skillnad på en Startrekk och en dressyrsadel med bom?
 
Vad menar du nu? Ser du skillnad på en Startrekk och en dressyrsadel med bom?
Nej, det var inte så jag menade. Jag hade formulerat mig jätte konstigt där, förlåt! Det jag tänkte skriva var att JAG tycker det är lättare att rida i en sadel med bom på banan då jag tycker jag får mer stöd osv. Såklart funkar bomlös också på bana! Bara hur jag som ryttare själv tycker.


Sedan har jag jag aldrig använt en sådan bomlös sadel utan jag syftade på en sådan:

Jag visste ärligt talat inte om att det fanns sådana, trodde alla bomlös sadlar såg ut så.
 

Bifogade filer

  • 60F3B8CB-87B1-46D7-ACD4-14C57A4A291F.png
    60F3B8CB-87B1-46D7-ACD4-14C57A4A291F.png
    86 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar.
Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag börjar leta på allvar :)
Jag har problem med mina höfter och ljumskar och behöver en sadel som är smal i midjan.
Har alltid helst ridit barbacka tidigare i livet men då min problem numera hindrar mig ifrån det kanske en bomlös skulle vara bra?
Har även pga mina höfter skaffat mig en mindre häst som snart ska ridas in o då måste jag ha en passande sadel till honom.
En bomlös är väl även enklare att anpassa efter en växande unghäst?

Så vad är era erfarenheter - vad skulle ni rekommendera :)
Hej, jag skulle kika på Ghost och modellen Veneto eller den med korta kåpor men samma vinklade knästöd, dessa tillåter att du kan korta upp stiglädren och vinkla benen lite. Tydligen tycker de med höftproblem att dessa är bättre än den med rakare, mer mot dressyr; Roma. Kika in på softsaddles.se och där kan du rådfråga Helen. Hon är väldigt hjälpsam. Fördelen med Ghost är att den har smal midja som dessutom kan göras smalare med ett visst bolster/inlägg.
Samt att man kan flytta panelerna vart efter hästen formar om sig.
 
Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar.
Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag börjar leta på allvar :)
Jag har problem med mina höfter och ljumskar och behöver en sadel som är smal i midjan.
Har alltid helst ridit barbacka tidigare i livet men då min problem numera hindrar mig ifrån det kanske en bomlös skulle vara bra?
Har även pga mina höfter skaffat mig en mindre häst som snart ska ridas in o då måste jag ha en passande sadel till honom.
En bomlös är väl även enklare att anpassa efter en växande unghäst?

Så vad är era erfarenheter - vad skulle ni rekommendera :)
En bomlös måste passa hästen precis som en sadel med bom men den fungerar oftast bra även om hästen musklar på sig på ett helt annat sätt än vad en bomsadel gör om den bara satt bra från början. Min ena köpte jag en ghost till när han var unghäst och den sitter toppenbra än två år senare trots att han har musklat sig och breddat sig rejält sedan dess. Panelerna som satt på sadeln vid köp var urkassa men det går att köpa bättre lösa.

Om man upplever att sadeln är smal i midjan eller inte är väldigt individuellt, en med höftproblem behöver en typ och en annan behöver en annan typ av "smalhet". Det beror så mycket på anatomin på en själv men också hur höftproblemen yttrar sig så även där behöver du prova dig fram. Jag har en sensation hybrid (haft den sedan -09) till min andra häst som har fungerat klockrent fram tills nu då mina muskler runt höfter har blivit starkare (jag har EDS och mina höfter har åkt ur fler gånger än jag kan räkna) och nu plötsligt behöver jag en annan typ av smalhet som jag hoppas kunna fixa genom bolster för jag verkligen älskar sadeln i övrigt.
Vilken typ av stöd du behöver och vill ha spelar också in i valet av sadel men generellt kan sägas att du får vad du betalar för. Köper du en billig skitsadel kvittar det om den har bom eller inte, varken du eller hästen kommer bli nöjd i längden. En sådan som visas på bild i tråden är en typisk skitsadel. Ingen vettig avlastning för hästen och inget stöd för ryttaren. Ska man kunna använda sadeln normalt så måste en vettig lösning för stiglädren finnas så att det går att använda stigbyglarna på ett normalt sätt, det gör det inte på de billigare sadlarna utan man riskerar att ge hästen punkttryck på ryggen och i längden skador.

Eftersom det handlar om en unghäst är det än viktigare att sadeln verkligen sitter bra och ligger still. Både min ghost och min sensation kan man sitta upp från marken i (även om man inte bör göra det till vardags eftersom man då drar sadeln sned) och sadeln ligger ändå still och det bör man kunna göra även på en bomlös. De ska inte snurra lättare än en sadel med bom.
 
En bomlös måste passa hästen precis som en sadel med bom men den fungerar oftast bra även om hästen musklar på sig på ett helt annat sätt än vad en bomsadel gör om den bara satt bra från början. Min ena köpte jag en ghost till när han var unghäst och den sitter toppenbra än två år senare trots att han har musklat sig och breddat sig rejält sedan dess. Panelerna som satt på sadeln vid köp var urkassa men det går att köpa bättre lösa.

Vilka paneler har du? Ghost egna eller från något annat märke? 😀
 
Vilka paneler har du? Ghost egna eller från något annat märke? 😀
Ghost egna men variant nummer fyra. De som följde med sadeln upptäckte jag stora hål i efter en kort tids användning. Det var som att fyllningen hade försvunnit spårlöst. Jämför jag de som följer med som standard och dessa är skillnaden i avlastning enorm.
 
Ghost egna men variant nummer fyra. De som följde med sadeln upptäckte jag stora hål i efter en kort tids användning. Det var som att fyllningen hade försvunnit spårlöst. Jämför jag de som följer med som standard och dessa är skillnaden i avlastning enorm.

Tack! Jag har inte upptäckt något med mina men har ändå tänkt byta!
 
Tack! Jag har inte upptäckt något med mina men har ändå tänkt byta!
Det är faktiskt vettigt att göra det. På min låg sadeln så mycket bättre med de nya panelerna dessutom och det inte bara för att den ena var ihålig utan belastningsytan är större. Sedan tycker jag att det är skönt att inte behöva tänka på pad utan upp till 75 kg fungerar med de nya panelerna vilket är vad min häst är bekväm med att bära. Med de andra panelerna tyckte jag avlastningen blev för dålig även med riktiga lättviktare på under 50 kg och med pad blev det vingligt på min.
 
  • Gilla
Reactions: ss5
Man får vad man betalar för dvs köp inte en billig skitsadel.
Jag är väldigt nöjd med min sensation. Funkar lika bra ute som i paddock eftersom man känner hästens rörelser väldigt bra. Dessutom inga latexbossor.
I mitt stall har många senaste karlslund. Det man ska se upp med, gäller alla sadlar att bossan bak inte är skarpt kantig som det ofta är på latexbossor. Det skär in i ryggen på hästen som på sikt får ont i ryggen. Finns ett flertal bomlösa som har det. Viktigt att passa in den och ha bra pad samt fri ryggkanal när man sitter i sadeln.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 268
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp