bomlös sadel

C

camylou

Hejsan!
kan inte alla som har en bomfri sadel skriva ner vilken sort märke ni har, hur hästen ser ut och hur det känns att rida i en sån? Funkar hästen bättre nu än med en sadel med
bom? Några nackdelar?
Vill gärna ha en egen bomfri sadel...........
 
Mina hästar är lite olika och dessutom ändrar de sig under året.
Jag har en FitForm, en FreeForm och en Sportsaddle i westernmodell.
Alla tre är jättesköna att rida i och hästarna trivs gott och mår gott på ryggen. Under sadlarna använder jag Skito Equalizerpad.
 
Min skötpålle har en bomlös sadel. Med vanliga sadeln var det alltid ledsna miner vid sadling, nu kan vi utan problem sadla honom lös i hagen (där han annars brukar ha noll intresse av att vara oss till lags och stanna kvar). Har en fitform med en sån där dyr pad till (sådan som finns att köpa på samma sida).
 
Hallåååå najo, berätta mer om den där Freeformen, gärna med rikliga illustrationer.

Finns folk här som är sjukt nyfnikna ju!
 
FreeForm sadeln är uppbyggd i sätet som en engelsk sadel, vilket gör att man sitter lite "smalare". Sadeln består av en underdel med undersidan i kort ull. Överdelen är ett formgjutet säte.Sadeln är klädd i kalvskinn.
Vi håller som bäst på att göra en del förändringar av sadeln. T ex så måste det finnas stabilitet i framvalvet, stigläderfästena sätter vi längre ner på sadeln för att skänkeln ska kännas mer stabil samt några småsaker till.
Vi har även köpt in Chayennesadeln och ska kolla kvaliten på den, är kvalitén god så blir det trevligt att kunna erbjuda ett billigare alternativ.
Min favoritsadel bland bomfria sadlar är än så länge FitFormsadeln, jag gillar inte riktigt de engelska sadlarna men det är ju en smaksak och vad man är van vid.

Linda - Stall Vrå
 
Låter hemskt spännande. Hoppas att det blir möjlighet att få titta och klämma på en sådan någon gång.

Och sätt inte stigläderfästena för långt ner bara - det är ju en av de grejer som SS-ryttarna brukar tycka är negativt, att de sitter så långt ner att de upplever att det begränsar mer än det stabiliserar.

Vad är sätet formgjutet i för något material? Hur fast/mjukt är det?
 
Nu sitter stigläderfästena uppe på mitten av sadeln och jag tyckte att benet blev väldigt fladdrigt. Vi prövar med att sätta ner det ca 5-8 cm, det tror jag blir bra.
Sätet är formgjutet i ett skummaterial (foam). Ganska fast, inte hårt men ändå inte så mjukt att man sjunker ner, om du förstår vad jag menar.
 
Ah, låter spännande. När får man tillfälle att se en sån där lattjo liten pryl då? Ingen kompis som du kan skicka med ett demoex till Johannesberg i helgen, månntro?

/Svea - som gärna sitter smalare :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 265
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp