Bomlös skolsadel - i valet och kvalet (lyx eller budget)

Liten

Trådstartare
Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu börjar den lilla rösten i bakhuvudet att tveka. Under kommande vår kommer nämligen en dressyrsadel att göras åt mig + hästen (något som jag hade gett upp - men så hittade jag en bom som faktiskt bör funka!), och den kommer ju att användas till eventuellt tävlande (om det nu blir av..). Studentplånboken snyftar vid tanken på att införskaffa en bomlös för 12k. De står sig ju bra på beg.marknaden, men tyvärr finns sällan sadlar med rätt bomvidd+sitsstorlek+färg (inte svart :p) till salu till ett pris som gör att jag känner att det lönar sig att köpa begagnat (ska jag betala 8-10k så köper jag hellre en ny och får alla garantier etc etc). Problemet med ST är att det finns en risk att även K5 blir för smalt på sikt (K5 ska ju vara ca 105 grader, vilket redan idag är för smalt, men nog sjutton stämmer inte det på alla - somliga K5 verkar ju vara betydligt vidare?)

Till saken - jag vill alltså ha en bomlös sadel, som alternativ när bomsadlarna av nån anledning inte funkar riktigt. Men nu tvekar jag lite kring hur mycket pengar min plånbok anser att en "alternativ-sadel" ska kosta. Efter att ha provat några stycken under våren har jag till slut kommit fram till att jag vill ha en av skolsadelmodell. Jag har tidigare haft en Chezz Calido, som fick skavmärken väldigt fort ( = blev ful) men som i övrigt fungerade mycket bra för både hästen och mig. Väldigt bekväm - jag uppskattade att den inte var sådär supermjuk. En Chezz känner jag mig inte så sugen på, men har kikat på Hidalgo Valencia I, som är i samma stuk men har finare paneler (Chezz:s var satans hårda och klumpiga). Lädret är ju som det är när sadeln kostar ca 3-4k ny, men som "sadel mellan sadlarna"/slit-och-släng kanske det ändå är helt ok? Jag inbillar mig att nubuck inte ser riktigt lika jävligt ut som "kasst läder med oslipad narv", iaf de första åren. Eventuella modifieringar (t.ex. nya paneler, fixa till ev. knästöd, byta stroppar) kan jag göra själv om/när jag känner för't.

Erfarenheter - är Hidalgo ett gångbart alternativ i mitt fall? Eller kommer jag att ruttna efter en vecka för att lädret är så kasst att jag vill bränna eländet? Är det vettigare att investera i en ST, trots allt?
 
Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu börjar den lilla rösten i bakhuvudet att tveka. Under kommande vår kommer nämligen en dressyrsadel att göras åt mig + hästen (något som jag hade gett upp - men så hittade jag en bom som faktiskt bör funka!), och den kommer ju att användas till eventuellt tävlande (om det nu blir av..). Studentplånboken snyftar vid tanken på att införskaffa en bomlös för 12k. De står sig ju bra på beg.marknaden, men tyvärr finns sällan sadlar med rätt bomvidd+sitsstorlek+färg (inte svart :p) till salu till ett pris som gör att jag känner att det lönar sig att köpa begagnat (ska jag betala 8-10k så köper jag hellre en ny och får alla garantier etc etc). Problemet med ST är att det finns en risk att även K5 blir för smalt på sikt (K5 ska ju vara ca 105 grader, vilket redan idag är för smalt, men nog sjutton stämmer inte det på alla - somliga K5 verkar ju vara betydligt vidare?)

Till saken - jag vill alltså ha en bomlös sadel, som alternativ när bomsadlarna av nån anledning inte funkar riktigt. Men nu tvekar jag lite kring hur mycket pengar min plånbok anser att en "alternativ-sadel" ska kosta. Efter att ha provat några stycken under våren har jag till slut kommit fram till att jag vill ha en av skolsadelmodell. Jag har tidigare haft en Chezz Calido, som fick skavmärken väldigt fort ( = blev ful) men som i övrigt fungerade mycket bra för både hästen och mig. Väldigt bekväm - jag uppskattade att den inte var sådär supermjuk. En Chezz känner jag mig inte så sugen på, men har kikat på Hidalgo Valencia I, som är i samma stuk men har finare paneler (Chezz:s var satans hårda och klumpiga). Lädret är ju som det är när sadeln kostar ca 3-4k ny, men som "sadel mellan sadlarna"/slit-och-släng kanske det ändå är helt ok? Jag inbillar mig att nubuck inte ser riktigt lika jävligt ut som "kasst läder med oslipad narv", iaf de första åren. Eventuella modifieringar (t.ex. nya paneler, fixa till ev. knästöd, byta stroppar) kan jag göra själv om/när jag känner för't.

Erfarenheter - är Hidalgo ett gångbart alternativ i mitt fall? Eller kommer jag att ruttna efter en vecka för att lädret är så kasst att jag vill bränna eländet? Är det vettigare att investera i en ST, trots allt?



Jag har själv en ST espaniola, och den ligger inte hundra på min ponny utan jag hamnar lite i framvikt. Så om du inte vet att den kommer passa jättebra så hade jag inte lagt pengar på en espaniola om jag var du. Har ridit i en Espaniola som låg perfekt på hästen som var som en dröm att rida i, men den passar inte alla hästar vilket marknadsföringen verkar vilja syfta på..
 
Det finns ju ingen sadel, i hela vida världen, som passar alla hästar. Imo. Men jag känner mig säker på att Espaniolan skulle fungera bra på min häst - om den inte blir för smal i framvalvet. Är framvalvet 105 grader, så funkar det inte.
En helt bomlös är ett säkrare kort, i mitt fall, men.. Kruxet är att jag kikat lite på Masterback (ca 9k nypris), men tycker inte att det lädret heller ser ut att vara så mycket att hurra för. Och då köper jag hellre en Hidalgo, som blir billigare (men också är budget i kvalitén). Min grundtanke är ju att man får vad man betalar för, vilket enligt min erfarenhet stämmer. Men någon helt bomlös i klass med t.ex. ST verkar inte finnas att få tag i, vad jag hittat iaf..
 
Valencia I skiljer sig ju inte så mycket från Chezz men kika på Valencia II som håller betydligt bättre läderkvalitet.
 
De Valencia II som jag sett, har jag tyvärr varit ungefär lika imponerad av som av I när det gäller läder och hantverket.. Däremot har jag under dagen kikat lite på Valencia II Shorty Special, som jag faktiskt tycker ser riktigt trevlig ut (både sett till sadelmodellen, lädret och sömmar etc). :)
 
Jag har haft en Valencia II special. Lädret och kvaliteten på den var jag helt nöjd med. Hade den ca 12 månader och den såg fortfarande ut som ny. Mjuk att sitta i och höll formen trots att den formade sig lite efter både min rumpa och hästens form.

Jag var helt nöjd med den sadeln, men det var inte optimalt med bomlöst för mig och min häst i kombination. Men sadeln i sig var jag helnöjd med.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har fastnat i sadelletar-djungeln och behöver hjälp med för- och nackdelar om några sadlar. Jag kan inte bestämma mig vilken sadel...
Svar
1
· Visningar
1 024
Utrustning Har en dressyrsadel hemma på prov, har testat den själv och tycker inte den verkar ligga helt galet i alla fall men jag känner mig inte...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Svalina
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp