Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Gry

Trådstartare
Förlåt, förlåt, förlåt att jag inte sitter och kollar upp alla svar själv. Men jag pallar inte, det är tusen sadeltrådar här inne!

Har lite frågor kring bomlösa sadlar i allmänhet och till min/mina hästar i synnerhet.

Har två hästar; en som är delvis utlånad till en verksamhet och rids av nybörjare och duktiga om vartannat och av mig förstås. För er som har koll på användarna här inne så vet ni ju om att denna häst har haft en dålig sadel tidigare och att den sadelutprovaren som sålde en ny sadel till hästen sålde en sadel som inte passade.

Min andra häst är en knappt riden, överviktig och extremt känslig islänning. Hon har en sadel som inte är skadlig men som börjar bli för stor och det är bara fråga om ngn månad till så är den för stor på riktigt.

Jag har smittats av er alla som rekommenderar sensation g3 och allt vad de heter, de olika modellerna. Har läst om bomlösa sadlar nu och blir så sugen att jag knappt kan bärga mig att provrida i en.

Och därav frågorna:

Om en bomlös är lagom lång/kort och är lagom svängd/rak längs med hästens rygg - ja, så är alles gut! Men kanalen, behöver den ändras beroende på hur hästen sätter muskler/tappar muskler?

Kan hästen bli hur omfångsrik/omfångsfattig (fet eller smal) som helst utan att sadeln behövs bytas ut? Är det liksom det, plus komforten, som är grejen med bomlös?

Kan en häst ha en sensation bomlös eller liknande när det gäller kvalité, förutsatt att den passar sanslöst bra, tillsammans med den bästa paden på marknaden, ha den i en verksamhet där den delvis går med mkt orutinerade ryttare som lär sig rida lätt? Här vet jag med stor sorg i kroppen att ingen häst egentligen skulle behöva stå ut med det mer än ytterst korta perioder i livet, men om vi jämför bomsadel och bomlös sadel- och lägger det andra vid sidan- är det "bättre" med bomsadel ur det perspektivet eller är de lika stötdämpande båda två?

Min ena häst är fruktansvärt känslig och reagerar på väldigt små signaler, blir det alldeles för stimmigt för henne, tror ni? Hon är den stirriga typen, kan man lugnt säga, men vi jobbar på det. Blir det liksom fööör känsligt med både avsiktliga och oavsiktliga hjälper? Dvs; är det stor skillnad när det gäller hur hästen känner hur man sitter?

Den väldigt känsliga hästen är mkt rak i sin rygg och har en i stort sett obefintlig manke och "fet" rygg, det är tveksamt om det är så mkt muskler under depåerna, vi har varit igång i ca 3 månader endast, köpte henne nyligen. Väldigt rund om magen, men har ben :angel:... äh, skämt åsido, så illa är det inte längre. Sadeln jag har nu ligger faktiskt där den ska men den är för lång, både för henne och mig, och är på väg att bli för vid.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Eftersom en bomlös sadel inte har någon bom så kan den alltså inte vara för rak eller svängd, den formar sig efter hästen.
En bomlös sadel kan vara lite för lång för hästen utan att det gör något just för att den är bomlös och inte trycker.

Nej kanalen behöver inte ändras - DU vill ha en så BRED kanal som möjligt så att hästen har möjlighet att röra på sin rygg, annars finns det stor risk att rörelserna blir hämmade med en smal kanal som senare resulterar i mer eller mindre problem och spänningar.

Generellt så ska en bomlös sadel fungera vare sig hästen är smal eller tjock - dock måste även en bomlös sadel passas in lika noga som en bomsadel.
Många bomlösa sadlar har framvalv som man kan behöva byta ut om hästen ändrar form.

Det enda som talar emot bomlös sadel och nybörjare är att en bomlös sadel ALDRIG kommer att bli lika stabil som en bomsadel även om det finns bomlösa som är relativt stabila.
Så om inte ryttaren är välbalanserad finns det risk för att sadeln hamnar snett eller tom åker runt.

Jag presonligen tror inte på sadlar som man måste ha en pad till för att kunna rida med - men det finns en del bomlösa som man INTE behöver ha massa padar till och de tror jag är bättre, min uppfattning hittils är att de är bättre.

Hur som helst bomsadel eller bomlös sadel du måste testa sadlarna på dina hästar, rida i dom ordentligt för att se om de passar dig och din häst.
Du måste kolla att de kan röra sig fritt, att trycket fördelas jämt och inte hamnar i varken bak eller framvikt.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Jag presonligen tror inte på sadlar som man måste ha en pad till för att kunna rida med - men det finns en del bomlösa som man INTE behöver ha massa padar till och de tror jag är bättre, min uppfattning hittils är att de är bättre.

Och min uppfattning är precis tvärtom. Jag har inte känt elller provat någon sadel med paneler som jag skulle vilja använda på min häst. Men så är också den enda bomlösa sadel jag tycker är bra Sensation och den har ju både avlastning inbyggd i sadeln+att man använder en bra pad.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Jag tror på bomlösa sadlar med riktiga bossor och inte paneler ;)
Men tyvärr har jag inte hittat ngn pad hittils som är tillräckligt bra tillräckligt länge med ett pris som är rimligt i förhållande till hur kort till padarna håller måttet.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Jösses, min första Skito använder jag fortfarande. Inköpt 1999.
// Linda
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Det finns väl inget som säger att man inte KAN använda dom trots att de är gamla?

Sen är frågan hur bra den fördelar trycket numera men jag är petig eller rättare sagt en riktig pedant som lägger märke till minsta lilla förändring och jag har inte hittat en pad som inte blir ihoptryckt och fördelar trycket sämre efter en relativt kort tid.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Märkligt - min Skito-pad är flitigt använd men inte ett dugg ihoptryckt ... Vilka paddar har du provat?

Jag är också jättepetig - eller rättare, den häst jag använder min bomlösa på (Sensation G4) är superkänslig. Hon skulle definitivt ha protesterat om sadeln inte låg perfekt på henne.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Klart trycket påverkar padden oavsett ålder, tryckfördelande kan den dock aldrig bli. Viss utjämning av punkttryck, visst. Men fördelning? Nej.

Jag upplever att Skitoinläggen inte nämnvärt påverkas av ålder. Det är ju också lätt att kolla. T ex genom att ställa sig på hälarna på padden och se hur mycket stuns det är kvar i den.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Det enda som talar emot bomlös sadel och nybörjare är att en bomlös sadel ALDRIG kommer att bli lika stabil som en bomsadel även om det finns bomlösa som är relativt stabila.
Min bomlösa är definitivt lika stabil som en bomsadel.
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

KL

Jag har nu beställt en Sensation Ride G4 med korta kåpor till min vita galning, dvs en bomlös. Pga lagersaldo 0 hos leverantör dröjer det till nästa vecka innan sadeln skickas mig om den inte dröjer från grossisten som ligger utomlands. Det ska bli sanslönst spännande!

Tydligen är G3 modellen med G4 sits mer förlåtande mot en sits som inte är perfekt men det blir nog bara jag och min tränare som sitter i den sadeln så det blir nog bra.

Till min andra häst, som går med nybörjare ibland, får det bli en bomsadel som baske mig får passa perfekt!

Tack för alla bra svar! Det har hjälpt mig mkt!
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Förlåt, kan bara inte låta bli, men tror du inte att det blir bättre svar om de inte kommer från idioter :D (din rubrik antyder att det är sådana du vill ska svara ;))
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Förlåt, kan bara inte låta bli, men tror du inte att det blir bättre svar om de inte kommer från idioter :D (din rubrik antyder att det är sådana du vill ska svara ;))

:rofl::rofl: Nej men jisses! Du har helt rätt! Vilket solklart fall av syftningsfel! :D Och då ska du veta att jag undervisar i Svenska som Andraspråk på "högstadiet" :o:angel:
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

:rofl::rofl: Nej men jisses! Du har helt rätt! Vilket solklart fall av syftningsfel! :D Och då ska du veta att jag undervisar i Svenska som Andraspråk på "högstadiet" :o:angel:

Jag hoppas att dina elever inte hänger här? :D
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Jag tolkar det inte så:D i så fall tycker jag att det skulle ha stått; svar av a complete idiot önskas.:p Oj vad OT:o
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Har du fått din Sensation sadel ännu, och hur har det i så fall gått? Funderar nämligen på att beställa mig en jag också så jag är väldigt nyfiken på hur det har gått för dig. :)
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Det finns väl inget som säger att man inte KAN använda dom trots att de är gamla?

Sen är frågan hur bra den fördelar trycket numera men jag är petig eller rättare sagt en riktig pedant som lägger märke till minsta lilla förändring och jag har inte hittat en pad som inte blir ihoptryckt och fördelar trycket sämre efter en relativt kort tid.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det gärna igen- Ogilvy Equestrian! Deras Half Pad fördelar trycket otroligt bra, och håller i hur många år som helst! :D
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Jag kan inte någonstans se att detta skulle vara en padd lämplig för bomlösa sadlar. Var hittar du den informationen?
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Jag påstod inte att den var bra för bomlösa sadlar, dom känner jag inte till, jag påstod att den var väldigt tryckfördelande och av mycket god kvalite... det vet jag dels eftersom jag själv har en, och så finns det massa med bra information på en svensk sida nu, men dit får jag väl inte länka...
 
Sv: Bomlös-svar önskas av a complete idiot/moron!

Du är medveten om att hela tråden behandlar just BOMLÖSA sadlar? Jag tycker du är väldigt ansvarslös som i en sådan tråd rekommenderar en padd som du inte har någon som helst aning om passar för ändamålet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 036
Senast: Aifos
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 281
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp