Bomlös till denna häst? För/nackdelar?

Yozzo

Trådstartare
Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa en bomlös (med koppjärn) och funderar om jag ska slå till eller inte.
Hästen är "gammal som gatan" :D och rids endast sporadiskt på väg i skritt och lite trav (alltså inget jobb alls i manege/ridplan och inget dressyr/hopparbete) Och med stigande ålder så kommer han aldrig att ridas på det sättet mer heller. Nu har han ridits barbacka, och kommer inte att använda stigbyglar i framtiden på en eventuell bom/bomlös sadel heller, då det är så mycket bekvämare att vara utan. Men vill ändå ha lite som "håller fast" ryttaren då jag bland annat har en yngre tjej som brukar vara ut och motionera honom emellanåt.
Han har en svängd rygg med hög manke, och bland annat en fundering är hur anpassar sig dessa bomlösa sadlar till svängda ryggar? De ser ju så raka ut allihopa. Anpassar de sig verkligen bra till svängda ryggar utan att det blir punkt-tryck någonstans?
Och dessa paddar som ska vara under. Finns ju en uppsjö olika modeller och prisklasser. Är den dyraste bäst eller är det som med allt annat, den dyraste är inte alltid den bästa? Min en bekants bekant så vet jag har gjort en egen bomlös pad av ett vanligt schabrak som hon rider med, och hästen har aldrig någonsin haft några problem. Vet också andra som har sagt att paddarna bara är "rip-off" prismässigt sett, då man kan göra egna som är bättre. Så hur är det med den saken, är det bara ett försäljningstrick alltihopa och hästmänniskorna går på tricket om att de ska vara sååååå bra och betalar dessa skyhöga priser då de egentligen skulle ha kunnat spara in en massa pengar på att göra egna som är bättre? Har själv tittat på några av dessa paddar, och tanken har också slagit mig att de begär attans mycket för ett schabrak med fickor och lite skumgummi intryckt i :cool: Och då det dessutom står på en del av dessa att man "enkelt kan göra egna inlägg av skumgummi för att få tjockare/smalare inlägg som är anpassade enligt hästen" så då börjar jag nog verkligen fundera hur det är med saken egentligen :confused:

Så, någon som kan svara på mina funderingar? Är det värt att satsa i en bomlös eller inte till denna häst? Vad anser du?
 
Hejsan
Jag känner att jag måste kommentera ditt inlägg:-p
Skyhöga priser! Återförsäljaren lagerhåller produkter som de måste få betalt för. Vill du inte betala så dyrt, köp begagnat.
Jag förundras alltid över människor som raljerar över prisbilden på varor.
Dyraste märket på marknaden driver nästan alltid kvalité, utveckling / forskning, och efterservice i framkant. Antingen betalar man för det, eller så köper man kopia, som alltsom oftast är en avskalad variant av originalet.
Det är självklart att produktutveckling kostar, den kostnaden läggs på priset. Vissa företag står för innovation och framsteg, som kund får du betala för det, om du väljer den produkten.
The real McCo... you know....
Skulle vi inte ha innovation och framsteg, skulle vi sitta i manskapssadlar hela bunten här på buke.

En billig variant på padd jag sett har haft två fickor för inlägg. Med skarven mellan inläggen är i mitten, där man sitter, där ryttarens tyngdpunkt är. Det blir jättedumt för hästen.
Det viktiga med padden är att den skall fördela ut vikten. Som en hjälm du har på huvudet. Hjälmen fördelar ut trycket som smällen ger.
När du gör ett val av padd/ eller om du ska tillverka egen padd, är det viktigt att du fördelar ut trycket från dina sittben, och din tyngd från kroppen.
Hoppas du hittar rätt produkt till ditt behov.
// Vargen som har sytt egen padd, men blev missnöjd. Har nu en haf-padd som jag har modifierat.
 

Liknande trådar

Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 280
Senast: Ramona
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 262
Senast: Lixiigirl
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 205
Senast: Grazing
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 704
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp