Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

bettysmatte

Trådstartare
Som bekant (kanske ;) ) har jag ju Börjes bomlösa med padden de säljer (Horse Saver).

Det är padden jag klurar på. Jag är lite fundersam på om det verkligen blir en kanal under eller inte när jag rider... När jag tittar på padden verkar det som om det blir kanal framtill (de första 20 cm ungefär), men det ser ut som om den ligger platt på hästen längre bak (jag ser hår och stöv där det borde vara kanal). KAN man se det så?

Om det nu är så att padden glider utåt/neråt, hur gör jag då? Har läst instruktionerna på Torsion-hemsidan angående hur man sätter fast padden, och försöker göra precis så, men finns det kanske något annat knep också?

Tacksam för hjälp och synpunkter från andra bomlösryttare!
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Puttar lite... Ingen som vet? Ingen som haft det här problemet (om det nu är ett problem)?
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Jag har också den padden.Ligger jättefint innanjag sitter upp, sen glider den mer och mer, + att den plattas till hur fort som helst.Känns inte alls som det blir någon fördelning av vikten.
Att den glider kan jag liksom korrigera något så när, men att den tappar formen så fort, är det värsta tycker jag.
Fler som provat?:confused:


Remont
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

jag vet inte hur din pad funkar, men jag rider i en Torsionsadel med pad från samma märke, och den padden fyller sin funktion väl:)

Du kanske kan beställa hem en sådan?
Kostar typ 700
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Horse Saver är ju en billig kopia. Har hört många som framförallt har problem med att de glider trots att de är fastsatta.
Du kan byta ut iläggen mot ex Skito (finns i olika tjocklekar) och lägga en anti-glidmatta (finns på ex IKEA) mellan sadel och pad.
// Linda
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Var inne igår och såg den padden. Kände på den och trots att jag inte är bomlöskunnig på något sätt upplevde jag den som lite tunn och glatt. Inbillade mig då att det skulle vara svårt att få den att ligga ok... Skulle önskat lite stabilare material som hölje...
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Jag har precis köpt en Torsion Extra Light och provade den igår..
Blev såld!!

Sadeln ligger som gjuten på hästen och varken padd eller sadel rörde sig en milimeter.
Att padden har en ovansida i bävernylon gör inte att den glider eftersom man spänner fast padden i sadeln.
Vill inte vara negativ men jag är väldigt skeptisk till allt vad billiga kopior heter, tror att man får vad man betalar för..

Lycka till iallafall, maila Torsion och hör om du kan köpa bara en pad och om den kan funka ihop med din sadel om du inte vill köpa en Torsion-sadel.
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Anti-glidmatta ska jag prova innan jag gör något annat mer drastikskt (och dyrare).
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Man spänner fast Horse Saver-padden i sadeln också. Jag följer beskrivningen på Torsions hemsida. Den padden spänns ju fast precis likadant.
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Börjes bomfria sadel har ullig undersida, eller hur? Jag hade en Barefoot innan jag köpte min Torsion, B hade fleeceundersida och den gled väldigt mycket mot bävernylonet i padden (har alltid haft Torsions paddar). Fick ha en antihalk-matta mellan sadel och padd och det fungerade bra så det tycker jag att du ska prova.
Torsion jag har nu (Endurance) har undersida i mocka och ligger helt stilla på bävernylonpadden utan att jag behöver ha antihalk-matta emellan :bow:
Sedan kan du ju köpa ett par Skito eller TN inlägg till den padden du har, det blir ju ändå inte riiiktigt så dyrt som att köpa hela kittet med schabrak och allt och det kanske kan vara värt det för hästens skull :bow: :idea:

Eller kan du prova och skära ut ett par extra inlägg av t.ex ett liggunderlag, och lägga dem i padden OVANPÅ originaliläggen (så att oroginalen ligger underst mot hästryggen). Då blir det lite tjockare och mera luft emellan kanalen och ryggen.
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Tack för tipsen! Ja, Börjes bomlösa har "fusk"päls på undersidan. Kul att höra att en antihalkmatta kan fungera då!

Ska skära till ett par bitar av ett gammalt liggunderlag och se om det blir bättre.

Sadeln ligger annars VÄLDIGT bra. Den rör sig inte, varken i sidled eller framåt och bakåt när jag rider. Sist hittade jag en sten/tuva i hagen och med hjälp av den lilla höjden lyckades jag sitta upp utan att ha någon som höll emot i stigbygeln på andra sidan. Hästen verkar inte heller ha något emot sadeln, men jag vill ju att den ska ligga så bra som möjligt, och att det bildas kanal för ryggraden, som det ska vara!
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Ja prova det, det går ju alltid att ta bort de extra paddningen om det inte funkar :)

Kul att den är bra annars :)
 
Sv: Bomlös-veteraner: lite hjälp, tack!

Måste bara berätta att det blev jättebra när jag följde dina råd! Jag klippte till bitar från ett tunt liggunderlag (29 kr) och petade in ovanpå de andra inläggen. Antihalkmattan hittade jag på IKEA, och den kostade bara 15 kr för en bit som räckte och blev över. Vet inte hur du gjorde, men jag la mattan ovanpå sadelns undersida och klippte lite innanför kanten. Min halkmatta täcker alltså HELA sadelns undersida, men jag tror egentligen att det kanske inte behövs. Kostnaden för justeringarna blev alltså 44 kr :D !!

Så provade jag ju sadeln då. Jag så genast att det blev en fin kanal både bak och fram när jag stod och tittade från marken. Mycket mer mankfrihet och en tydlig kanal bak. Sadeln KÄNDES annorlunda att rida i också! Det kanske var som jag inbillade mig, men jag tyckte att sadeln kändes mindre bred och att jag satt avsevärt bättre. Väldigt lyckat alltså. Tusen tack för hjälpen Álin :bow: !!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 838
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag fick ju problemet tidigare att det 'plötsligt' uppstod ojämnt tryck av sadeln, det blev ljusa 'trianglar' på schabraket vid sidan av...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp