Bomlössadel

Ericamedx

Trådstartare
Hej!
Finns hur många trådar som helst om detta sen tidigare men ingen verkar särkilt ny, dvs de senaste två åren. Tänker att mycket har hänt på marknaden sedan dess, så skapar en egen.

Jag har ett gammalt sto som endast skrittas i skogen. Mina nuvarande sadlar passar inte längre så tänkte köpa en bomlös istället. Rider idag så gott som endast barbacka och söker mest efter något mer ”stöd” när jag rider.

Hööks sadel har kommit över mig men vad jag läst så är den ingen kanonsadel OM man rider med stigbyglar, vilket jag inte kommer göra. Stämmer detta? Kan man rida utan dåligt samvete i en sån utan stigbyglar? Är det mer ”värt” att bara köra två schabrak?

Finns det annars någon annan bra? Ska helst inte kosta för mycket men finns ändå budget iom försäljning av de andra sadlarna.
 
Hej!
Finns hur många trådar som helst om detta sen tidigare men ingen verkar särkilt ny, dvs de senaste två åren. Tänker att mycket har hänt på marknaden sedan dess, så skapar en egen.

Jag har ett gammalt sto som endast skrittas i skogen. Mina nuvarande sadlar passar inte längre så tänkte köpa en bomlös istället. Rider idag så gott som endast barbacka och söker mest efter något mer ”stöd” när jag rider.

Hööks sadel har kommit över mig men vad jag läst så är den ingen kanonsadel OM man rider med stigbyglar, vilket jag inte kommer göra. Stämmer detta? Kan man rida utan dåligt samvete i en sån utan stigbyglar? Är det mer ”värt” att bara köra två schabrak?

Finns det annars någon annan bra? Ska helst inte kosta för mycket men finns ändå budget iom försäljning av de andra sadlarna.
Om du inte ska använda stigbyglar, varför inte köpa en mysig barbackapadd istället?
 
Hööks sadel är en billighetskopia av Torsion. Torsion har bra sadlar, men det är viktigt att man förstår konceptet samt använder riktigt bra paddar om det ska funka. Jag tycker att det är trevliga sadlar eftersom de ger väldigt mycket frihet åt hästens rörelser. Många tycker att man sitter för brett i dem, men det finns ett smalare säte att köpa till.

Många som gillar barbacka men vill ha stöd gillar barbackapaddar av typen Horsedream Iberica, de har en rejäl "korv" framtill och baktill som ger stöd. Inga stigbyglar.

Jag rider själv i en bomlös barocksadel från Chezz. Fördelen är att jag sitter bra och tryggt i den, och att hästens bogrörelser inte störs. Nackdelen är att det är svårt att få upp den tillräckligt från manken även på min lågmankade häst, och att den är av dålig kvalitet.
 
Om du inte ska använda stigbyglar, varför inte köpa en mysig barbackapadd istället?
Sant! Har nog snöat in mig lite på bomlössadel! Ska kolla lite på det. De jag hittat dock är ju i fårull (och liknande) och jag rider ute oavsett väder, och man vill ju inte att den förstörs :p
 
Hej!
Finns hur många trådar som helst om detta sen tidigare men ingen verkar särkilt ny, dvs de senaste två åren. Tänker att mycket har hänt på marknaden sedan dess, så skapar en egen.

Jag har ett gammalt sto som endast skrittas i skogen. Mina nuvarande sadlar passar inte längre så tänkte köpa en bomlös istället. Rider idag så gott som endast barbacka och söker mest efter något mer ”stöd” när jag rider.

Hööks sadel har kommit över mig men vad jag läst så är den ingen kanonsadel OM man rider med stigbyglar, vilket jag inte kommer göra. Stämmer detta? Kan man rida utan dåligt samvete i en sån utan stigbyglar? Är det mer ”värt” att bara köra två schabrak?

Finns det annars någon annan bra? Ska helst inte kosta för mycket men finns ändå budget iom försäljning av de andra sadlarna.
Hur ser hästen ut i manken och över ryggen? Det är avgörande för vilken bomlös sadel du väljer.
 
Sant! Har nog snöat in mig lite på bomlössadel! Ska kolla lite på det. De jag hittat dock är ju i fårull (och liknande) och jag rider ute oavsett väder, och man vill ju inte att den förstörs :p
Jag tror inte att ullen förstörs av att du rider i alla väder. Däremot så kan jag tänka mig att den blir obekväm av regn. Regnet rinner nog inte av som det gör på en skinnsadel.
 
Jag har aldrig haft problem med min fårskinnssadel i regn :)
Har väl inte ridit ut när det vräkt ner dock, för då brukar jag inte rida alls :angel:
 
Ska man bara ha den för att sitta lite mer stadigt när man åker häst i skogen normallånga turer så krävs ju ingen svindyr bomlös sadel. Beror kanske på hur tung man är då möjligen. Den ska lämna ryggraden fri, det är viktigt.

Stigbyglar kan du använda oavsett, men inte stt lägga vikt i, dvs rida lätt eller stå. Men för att ha fötterna i då att du har stöd om du tappar balansen är ju ingen fara :)
 
Ska man bara ha den för att sitta lite mer stadigt när man åker häst i skogen normallånga turer så krävs ju ingen svindyr bomlös sadel. Beror kanske på hur tung man är då möjligen. Den ska lämna ryggraden fri, det är viktigt.

Stigbyglar kan du använda oavsett, men inte stt lägga vikt i, dvs rida lätt eller stå. Men för att ha fötterna i då att du har stöd om du tappar balansen är ju ingen fara :)
Varför skulle man inte kunna lägga vikt i stigbyglarna? I en bra bomlös är det inga som helst problem och en dålig ska såklart inte användas. Det är än värre med de ryck som kan bli om man tappar balansen och det oavsett om sadeln har bom eller inte.

En dålig sadel är en dålig sadel och ska såklart inte användas alls och det oavsett om den används bara i skogen eller till mer. Man får vad man betalar för och det är bättre att rida barbacka än i en dålig sadel. Med en billig sadel, oavsett om den har bom eller inte, får man inte den komfort hästen behöver.
 
Varför skulle man inte kunna lägga vikt i stigbyglarna? I en bra bomlös är det inga som helst problem och en dålig ska såklart inte användas. Det är än värre med de ryck som kan bli om man tappar balansen och det oavsett om sadeln har bom eller inte.

En dålig sadel är en dålig sadel och ska såklart inte användas alls och det oavsett om den används bara i skogen eller till mer. Man får vad man betalar för och det är bättre att rida barbacka än i en dålig sadel. Med en billig sadel, oavsett om den har bom eller inte, får man inte den komfort hästen behöver.
Jag menade om man köper en billig bomlös sadel. I en sån fördelas inte trycket från stigläder och det blir punktbelastning. Men en sån fungerar utmärkt att åka i skogen i, trots att den är billig. Det enda som trycker är ryttsrens vikt och sålänge det finns en kanal för ryggen så är det ingen fara alls.
 
Jag menade om man köper en billig bomlös sadel. I en sån fördelas inte trycket från stigläder och det blir punktbelastning. Men en sån fungerar utmärkt att åka i skogen i, trots att den är billig. Det enda som trycker är ryttsrens vikt och sålänge det finns en kanal för ryggen så är det ingen fara alls.
Där tycker jag annorlunda. En sadel som inte fördelar trycket tillräckligt för att stigbyglarna ska kunna användas normalt är ingen sadel någon häst ska behöva ha på sig. Då avlastar den inte tillräckligt i övrigt heller. Dessutom ska manken gå fri också, inte enbart ryggraden.
 
Där tycker jag annorlunda. En sadel som inte fördelar trycket tillräckligt för att stigbyglarna ska kunna användas normalt är ingen sadel någon häst ska behöva ha på sig. Då avlastar den inte tillräckligt i övrigt heller. Dessutom ska manken gå fri också, inte enbart ryggraden.
Självklart ska manken gå fri precis som ryggraden. Och i övrigt skiljer sig din uppfattning från min. ;)
 
Där tycker jag annorlunda. En sadel som inte fördelar trycket tillräckligt för att stigbyglarna ska kunna användas normalt är ingen sadel någon häst ska behöva ha på sig. Då avlastar den inte tillräckligt i övrigt heller. Dessutom ska manken gå fri också, inte enbart ryggraden.

Men du tycker ju att det är okej att rida barbacka? Vad är skillnaden att rida helt barbacka än att rida i en sämre bomlös utan stigbyglar(alltså använda den som en barbackapadd)? Det senare borde ju ändå vara bättre än att rida helt barbacka? Även om den är för dålig för att stå i stigbyglar i så fördelar den ju ändå vikten bättre från ryttaren än att inte ha något alls(så länge man inte använder stigläder).
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: linlar1
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: Milosari
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp