Bomlöst för dummies

moiran

Trådstartare
Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta.
Jag är uppenbarligen lite för bekväm för att hålla igång honom med körning då jag behöver hjälp med både för- och frånspänning från vagnen. Dessutom är jag rätt ny på körning och kan inte arbeta honom lika effektivt som när jag sitter på ryggen. Och visst, barbackaalternativet finns, men även om han har fotöljrygg och jag brukar kunna sitta kvar när han glädjestudsar så vill jag ha en SADEL.

Men hittar jag en passande sadel nu så kommer den inte passa igen efter uppmuskling (om si sådär en knapp månad, uppskattningsvis). Så nu känner jag, efter envist letande, stor förtvivlan.

Jag behöver en passande sadel, vilken som helst, som jag kan rida kraken i. Nu skiter jag i om jag kan hoppa eller inte. Jag skiter i om den är ok för tävling. Jag vill bara kunna rida med sadel. Jag fick tips i min gamla tråd om bomlöst, Startrekk nämndes.


Men jag inte ett skit om bomlösa sadlar. Eftersom bomlöst verkar rekommenderas i alla lägen där det är svårt att hitta traditionella sadlar som passar så undrar jag;
  1. Passar alla bomlösa till alla hästar bara de är lagom korta/långa och har ett koppjärn med lämplig vidd?
  2. Om jag nu hittar en bomsadel jag blir nöjd med, kommer den garanterat passa även om han musklar på sig ordentligt?
  3. Är det en "vanlig" bomlös sadel jag vill ha, eller en med flexbom (är den verligen bomlös då?) eller bladsadel? Är någon modell mer svår inpassad än den andra?
  4. Är en padd obligatorium med en "vanlig" bomlös sadel, och duger det då med vilken padd för bomlösa sadlar som helst, eller ska de passas ut efter hästens form och smak?
  5. Om jag köper en begagnad, vad ska jag då tänka på? Är äldre modeller sämre? Kan de bli sneda och vinda som bomsadlar kan efter användning på sneda och vinda hästar/ryttare?
  6. Om sadeln säljs med epitetet "allroundsadel" eller till och med "hoppsadel", är det då möjligt att hoppa i den regelbundet? Terräng? Vad kan jag förvänta mig att jag får i hoppsadelväg, liksom?

Budgeten är för närvarande ganska begränsad, så 20 000kr för en bomlös är ett fantasipris. Jag vet ju inte ens om det är något som i längden fungerar för oss än. Och för tio tusingar till får jag en måttillverkad modulsadel som jag med en rätt ok tilläggsslant kan få som både hopp- och dressyrsadel som då går att justera rätt rejält så att jag fortlöpande kan ha passande sadlar till bushästen. Också till fantasipris såklart.

Så vad ska jag köpa? Jätterak, bred rygg, något överbyggd och med kort sadelläge. Bör tåla glädjeskutt med skruvar utan att glida eller göra det svårare för mig att sitta kvar än när jag rider barbacka. Bör också tåla relativt ovadderade beniga rumpor storlek normal 16,5". Relativt korta kåpor är bonus, för jag har kortkorta ben.
 
Sv: Bomlöst för dummies

Utbudet på bomlösa sadlar har ökat enormt.
Man får vad man betalar för så undvik de billigaste alternativen.
Pad ja, för att få ryggraden fri. Köpa dyrt eller modifiera en billig från b...es. billiga paddar är för klena som dom är.
De flesta bomlösa fungerar dåligt med hög manke.
Det finns ju bomlösa med typ pommel fram men det har jag inte testat.
Min bomlösa sensation är nästa lika stadig som en bomsadel, men min häst är fartglad och sidoskutt har vi inte provat tack o lov.
Sen är ju alternativet sadel med koppjärn, har man tur så räcker det med att byta koppjärn när hästen breddar sig. jag har en Lippo bra och prisvärd sadel. finns även andra märken typ eques.
 
Sv: Bomlöst för dummies

Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta.
Jag är uppenbarligen lite för bekväm för att hålla igång honom med körning då jag behöver hjälp med både för- och frånspänning från vagnen. Dessutom är jag rätt ny på körning och kan inte arbeta honom lika effektivt som när jag sitter på ryggen. Och visst, barbackaalternativet finns, men även om han har fotöljrygg och jag brukar kunna sitta kvar när han glädjestudsar så vill jag ha en SADEL.

Men hittar jag en passande sadel nu så kommer den inte passa igen efter uppmuskling (om si sådär en knapp månad, uppskattningsvis). Så nu känner jag, efter envist letande, stor förtvivlan.

Jag behöver en passande sadel, vilken som helst, som jag kan rida kraken i. Nu skiter jag i om jag kan hoppa eller inte. Jag skiter i om den är ok för tävling. Jag vill bara kunna rida med sadel. Jag fick tips i min gamla tråd om bomlöst, Startrekk nämndes.


Men jag inte ett skit om bomlösa sadlar. Eftersom bomlöst verkar rekommenderas i alla lägen där det är svårt att hitta traditionella sadlar som passar så undrar jag;
  1. Passar alla bomlösa till alla hästar bara de är lagom korta/långa och har ett koppjärn med lämplig vidd? Nej de gör de inte. En bomlös måste passas in precis som en bomsadel men fördelen är den att en bomlös är mer förlåtande. Har du väl hittat en bomlös som verkligen passar din häst så kan din häst bredda sig och smalna av men sadeln ligger ändå bra. Förutsatt då att det är en sadel med kvalité. De där billiga passar egentligen inte någon häst eller ryttare alls.
  2. Om jag nu hittar en bomsadel jag blir nöjd med, kommer den garanterat passa även om han musklar på sig ordentligt? Nej det är inte min erfarenhet. Om du menar hittar en bomlössadel så ja, det är min erfarenhet.
  3. Är det en "vanlig" bomlös sadel jag vill ha, eller en med flexbom (är den verligen bomlös då?) eller bladsadel? Är någon modell mer svår inpassad än den andra? En "riktig" bomlös utan järn eller flexibommar är ju mer anpassningsbar än en sadel med fast/hårda delar.
  4. Är en padd obligatorium med en "vanlig" bomlös sadel, och duger det då med vilken padd för bomlösa sadlar som helst, eller ska de passas ut efter hästens form och smak? En pad ska vara av bra kvalite. En billig pad glider lätt och ger inte någon bra tryckfördelning så en riktigt bra pad är A och O. Du köper en pad som passar den sadel du ska köpa. Ibland avgör ju hästen vad för material som ska vara närmast hästen beroende på om den är skavkänslig, svettas mycket eller andra speciella orsaker som gör att man inte kan köpa vilken pad som helst.
  5. Om jag köper en begagnad, vad ska jag då tänka på? Är äldre modeller sämre? Kan de bli sneda och vinda som bomsadlar kan efter användning på sneda och vinda hästar/ryttare? En bomlös kan bli sned så fråga om de har suttit upp ifrån marken med den. Har de det så köp den inte.
  6. Om sadeln säljs med epitetet "allroundsadel" eller till och med "hoppsadel", är det då möjligt att hoppa i den regelbundet? Terräng? Vad kan jag förvänta mig att jag får i hoppsadelväg, liksom? Egentligen inte. Det finns vad jag vet bara ett märke som det faktiskt går att hoppa i. Men jag minns inte vad den heter just nu. Kommer jag på det så återkommer jag.

Budgeten är för närvarande ganska begränsad, så 20 000kr för en bomlös är ett fantasipris. Jag vet ju inte ens om det är något som i längden fungerar för oss än. Och för tio tusingar till får jag en måttillverkad modulsadel som jag med en rätt ok tilläggsslant kan få som både hopp- och dressyrsadel som då går att justera rätt rejält så att jag fortlöpande kan ha passande sadlar till bushästen. Också till fantasipris såklart.

Så vad ska jag köpa? Jätterak, bred rygg, något överbyggd och med kort sadelläge. Bör tåla glädjeskutt med skruvar utan att glida eller göra det svårare för mig att sitta kvar än när jag rider barbacka. Bör också tåla relativt ovadderade beniga rumpor storlek normal 16,5". Relativt korta kåpor är bonus, för jag har kortkorta ben.

En Sensation hade passat din häst tror jag. Ligger som en smäck på min som har ett sadelläge på ca 35 cm, kort, rak, bred och något överbyggd. Googla på sensation hybrid så hittar du inköpsställe, info och priser.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag förstår tanken med varför man vill ha en tryckutjämnande pad under en bomlös sadel. MEN jag har å andra sidan sett någon...
Svar
9
· Visningar
6 414
Senast: Lydia
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
18 909
Senast: Supersalt
·
N
Distans Jag behöver snabb hjälp. Har en nyinköpt arabdam som jag ska tävla distans med. Tyvärr passade inte min gamla dressyrsadel, en Arabian...
Svar
5
· Visningar
4 723
Senast: RÖDLUVAN
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp