Bomlöst igen - den glider och rufsar om.

F

FTW

Min Torsion gnussar pälsen nå't hejdlöst. Häststackaren är alldeles till-lurvad på manke och främre delen av ryggraden efter ett ridpass.
Jag spänner hårdare än vad jag egentligen vill (för att inte tala om vad hästen vill ... ), men det lurvar till sig ändå.
Spänner jag mindre glider hela sadeln på sidan när man svänger. Lagom kul att hänga där och glo.:mad:
Dessutom glider den fram ca femton centimeter så fort jag börjar spänna gjorden, fast det kan ju en svanskappa motverka. (Bara det att hästen känner sig förnärmad av att ha svanskappa, och därmed blir något oberäknerlig ...)
Under har jag en original Equalizer pad.

Har någon varit med om detta?
Några tips? Jag vill inte köpa min femtielfte sadel. :(
 
Det låter som om sadeln ligger emot manken och det ska den ju inte göra. Du skulle kunna höra med Torsion försäljaren om du kan beställa ett framvalv för hög manke.
Att sadeln glider fram när du spänner sadelgjorden låter som om din häst har stor mage, då kan sadeln glida fram och lägga sig där det finns bäst läge för sadelgjorden.
Hör med försäljaren om du kan beställa ilägg till Equalizerpaden så du kan bygga upp ett bra sadelläge runt manken. Då ligger sadeln mer still.
Du ska inte behöva använda en svanskappa till en bomfri sadel.
Som sagt kontakta försäljaren till din Torsion sadel.
Det är mitt tips.
 
Hmmm, skumt. Verkar ju som om de mesta av problemen beror på att sadeln åker framåt och att sadelgjorden då blir för lös.

För det första - hur sadlar du? Tänk på att du inte behöver lägga sadeln så att bogbladet går fritt på samma sätt som en "hård" sadel, det är ju inget tryck framtill på sadeln. Här är ett par bilder på sadlade hästar http://www.gotreeless.com/picturepage.htm

För det andra - Var är det naturliga gjordläget i förhållande till gjordstropparnas fäste? Om hästen har en rund buk så vill ju gjorden gärna sträva framåt, och drar med sig sadeln. Sadlar du dessutom lite långt bak redan från början så blir det problem. En Aerborn Humane dressyrgjord kan hjälpa till en del med såna här problem.

För det tredje - hur arbetar hästen? De få problem jag själv har haft med att sadeln glider har varit just när jag haft problem med att hästen försökt skjuta över mig, eller inte varit böjd genom hela kroppen i snabba svängar. Försöker man då rätta till sitsen genom att trampa mer i ena stigbygeln eller kasa i sidled i sadeln så åker den. Det är som jag ser det den största nackdelen med just bomlöst. Men å andra sidan, så kan man inte korrigera en sned häst på det viset med "hård" sadel heller, så man kanske lär sig snabbare i en bomlös.. den hårda vägen :eek:

Där är jag rädd att man kanske får vara beredd att anpassa sin ridning en del efter sadeln, tills man lär sig hur man ska fixa knepigare och knepigare kurvtagningar.

Ja, ja, håller tummarna för att det löser sig.
 
Nu har jag inte personligen tittat på en Torsion, men däremot på en Fitform.. Och min tanke är att de är ganska "släta" på undersidan... När jag skulle sadla med Fitformen så la jag den på halsen(typ) och drog den bakåt tills den skulle stanna i sadelläget.. men det tog liksom inte stopp någonstans.. Fick hålla på ganska länge och greja innan jag fick till det..
Jag tycker nog att de bomlösa som har bossor som vanliga bomsadlar ligger lite bättre i sadelläget... De glider inte i sidled heller för ryggraden sticker ju upp lite mellan bossorna och stoppar glidningen...
Du kanske skulle testa hur en sån ligger...
Provade du inte Torsionsadeln innan du köpte den? Har den glidit hela tiden? Eller har det börjat först nu? Kan det ha något med ev. vinterpäls att göra? Kort sommarpäls kanske håller fast sadeln bättre? Den håller iaf fast en människorumpa bättre :crazy: på vintern kan jag nästan inte rida barbacka för man glider bara omkring i urskogen som växer på ryggen på min isis :crazy:
 
De glider inte i sidled heller för ryggraden sticker ju upp lite mellan bossorna och stoppar glidningen...

Säg det till mig, min ena häst är så rund om ryggen att hennes ryggrad inte syns för alla muskler o fett :D Har haft bomlöst i tre år nu och innan dess var hennes rygg inte såhär fin. :rofl: :bump:
 
Jag har varit bomlöstfrälst i ganska många år nu :D De är ju helt underbara!!!

Har en sports saddle nu, har provridit de flesta bomlösa sadlar som finns i sverige förutom fitform faktiskt :) Är väldigt sugen på den här freeform :)

Vad har du själv?
 
Jag lägger sadeln så att framvalvet ligger ungefär vid bogbladet. Längre fram tycker jag ju inte att jag kan sadla, för då hamnar ju min egen rumpa för långt fram. Jag har en Aerborn-gjord (för att du har rekommenderat det ;) ) men det gör ingen skillnad.
Sadeln åker fram även utan mig på hästen, så det är inte min eventuellt dåliga balans som gör det.

Hästen är väldigt rund om magen, och gjordstropparna skulle nog egentligen suttit under framvalvet om jag skulle slippa problemet helt, men nu gör de ju inte det ... :(
Detta är nog huvudsakliga problemet, men jag vet inte vad jag ska göra åt det! Jag kan ju inte ens försöka hårdbanta hästen, för jag kan inte rida i sadeln. Moment 22!

Tyvärr provade jag inte sadeln innan jag köpte den. Alla höjer den ju till skyarna, och på hemsidan framställdes det som att en bomlös sadel passar ALLA hästar. Nu kan jag dock berätta att det gör den INTE!

Snart kommer det in en annons på nästan ny Torsion samt en häst som bara kan användas i avel och barbackaridning ... :cry:
 
Men sätt en töjbar gjord framåt och en töjbar gjord bakåt på var sin sida om magbulan så drar inte gjorden/magen sadeln framåt. En bomlös sadel kan ju inte vara för smal eller bred så då är det ju bara magen som avgör att den åker fram. Har den bara två sadelgjordsstroppar? För att testa kan du låna lagom långa gjordar med resår och bara knäppa i ett spänne var, funkar modellen kan man antingen fixa två stroppar till eller konstruera om gjordarna till ett spänne.

Longera lite först så hästen inte bockar åt bakre gjorden. (de vänjer sig snabbt)
 
Hej, har också varit med om att få "gnuggmärken" alldeles där manken slutar s a s. :( Det hände en gång och sedan beställde jag inlägg till sadeln för att höja den. Tyvärr fick hästen hovproblem när jag väntade på en lånesadel (det blev problem med min) så jag har inte kunnat utvärdera det hela än :(.

Jag tror inte heller att en bomlös passar ALLA hästar, men jag hoppas att det kommer att bli bra för min del. Musklar han sig mer borde ju sadeln åka upp ytterligare, men det är ju ett litet dilemma, musklerna kommer ju inte dit av sig själva... (Plastikoperation? Silikoninlägg?)Annars blir det väl en till nästan ny till salu... :cry: Fast jag tycker den är så bekväm (fast knepigt bred att rida dressyr i, men man kanske vänjer sig?)så risken finns väl att jag behåller den om jagen dag hittar en häst den passar på... :smirk:

MVH Cim
 
Nej.. tyvärr passar inte bomlösa sadlar till alla hästar. Tråkigt att höra att det verkar vara så många som köpt en utan att få prova först och sedan blivit missnöjda... Det finns ju så många olika sortera bomlösa sadlar, så man tycker att de flesta borde kunna hitta en som passar...

Men det där med att sadeln glider fram.. ja, om det beror på magstorleken så är det ju svårt att veta även om man provar den.. Då ska man i så fall alltid prova ny sadel efter betet :o

Hoppas det löser sig för er!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp