bomlöst problem med HAF pad(snälla läs)

tezzie82

Trådstartare
igår provade jag min nyinköpta HAF pad och skitoinlägg till min freeform shortback classic. jag har haft lite problem med att den förra låg för nära inpå manken och gav skav längst bak under padden.
jag har nu några funderingar..

denna padden är ju lite för stor för sadeln och den skavde oxå på pälsen längst bak(inte under sadeln). däremot så tycker jag att det blev en mycket bättre kanal hela vägen.
jag har ju använt grandeurpad innan och den har gjort samma sak men inte riktigt lika mycket...

det är ju sympanova material underst på HAF padden och ull på grandeurpadden. så vad kan man göra åt detta?
jag todde att detta material var bättre mot skav...

jag har förstått att renskinn är bra, men jag är rädd att det blir alldelles för tjockt att lägga en sådan under padden.. och det känns inte så lockande att rida med renskinn året runt :crazy: varmt?

padden låg still under sadeln och den kändes MYCKET bättre än grandeur i skritt men,
när jag travade så tyckte jag att det var svårare att rida lätt än vad det har varit innan.

det var som om det var så mycket mjukare så att jag fick "ta i mer" för att resa mig. kändes oxå som om jag dunsade varje gång jag satte mig ner igen... har ni upplevt detta?

skitoinläggen är 2cm tjocka och de i grandeur var 1cm, blir det sådan skillnad?

jag tyckte oxå att hästen var lite obekväm när vi travade och kändes vinglig...
det kan ju ha varit för att jag inte riktigt hittade balansen i traven men vad gör jag?

trodde inte att känslan skulle bli så annorlunda iaf inte åt det negativa hållet i trav...
jag köpte även till ett kopparjärn som jag inte visste fanns först(har bara haft det i sitsen).
men om jag sätter i det kommer den inte att bli mycket högre fram än bak?

sen har jag ingen aning om hur jag ska ha det vinklat. jag vill inte att kardborren ska bli dålig av att ta i och ur den många gånger.

många konstiga frågor blev det men jag är väldigt tacksam för alla svar jag får :bow:
 
Sv: bomlöst problem med HAF pad(snälla läs)

Det är ju bara att prova att sätta i koppjärnet och se vad som händer! :)

Det finns de som rider med renskinn året runt.
Min häst fick också lite skav längst bak på ryggen, just där sadeln inte ligger an, utan bara padden. Skumt. Jag hade en Skito equalizer, men det är väl inte skito i Grandeur och HAF?

Har också känt att jag vinglar och har svårt att rida lätt. Då har jag kortat stiglädren ett hål alternativt drivit på hästen lite, då känns det bättre :rofl:
 

Liknande trådar

G
Utrustning Ja, hur funkar det att ha ett renskinn under en bomlös sadel? Jag har en Barefoot London till min häst med en grandeurpad. Men nu det...
Svar
12
· Visningar
1 667
Senast: gilisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp