Bomlös eller bomfri?

meodeo

Trådstartare
Funderar på att köpa en bomlös sadel till min käring. När jag har sökt efter sadel har jag upptäckt ett lustigt dilemma, är dem bomlösa eller bomfria? ;)
En sadel kallas bomlös på ett ställe och samma sadel kallas bomfri på ett annat?! :confused:
Vad kallar ni era?

Bomlö...
Bomfr...
UTAN bom!

Sv: Bomlös eller bomfri?

Bomfri og bomløs er akkurat det samme... ;)

Det är samma sak.
Jag föredrar att säga bomFRI eftersom det låter bättre än bomLÖS, bomlös låter som att sadeln saknar något viktigt, medan bomfri låter mera.. positivt på något sätt :D
Svårt att förklara men jag tycker så.

Álin skrev:
Det är samma sak.
Jag föredrar att säga bomFRI eftersom det låter bättre än bomLÖS, bomlös låter som att sadeln saknar något viktigt, medan bomfri låter mera.. positivt på något sätt :D
Svårt att förklara men jag tycker så.
Där sa du nåt klokt! Sadeln saknar nåt viktigt! En bom!

Ett sätt fly från en krass verklighet. Sadeln saknar bom och är i realiteten inte mer än en pad (dyr sådan).

Jag har provridit, men skulle inte kunna tänka mej en sån på min häst. För hästens välbefinnende föredrar jag en riktig westernsadel - med Bom. Det verkar ha gått mode i vissa saker, man ska rida bettlöst, barfotahäst, och nu sadellöst (bomfritt), och så tror man i sin enfald att man gör sin häst en tjänst!

Du är snar att döma något du inte haft tillfälle att utvärdera ordentligt. Vissa hästar kan inte ha stela sadelkonstruktioner, ska dessa kasseras som ridhästar - även om de fungerar ypperligt med bomlös sadel?

Min egen har musklat sig suveränt fin med bomlös sadel. Konceptet fungerar för min typ av ridning (med den hästen), hästen trivs och alla är nöjda och glada.

Men du anser alltså att jag ska söka vidare efter en annan lösning för att du har provridit och fördömt?

Skitsnack. En bomfri låter hästens rygg jobba utan obehagliga punkttryck som alla bommar ger i mer eller mindre utsträckning.

Westernsadeln är väl i grund och botten en bladsadel eller?

Bill skrev:
Där sa du nåt klokt! Sadeln saknar nåt viktigt! En bom!

Men det är därför jag tycker det låter fel med bomLÖS, visst sadeln saknar en bom, men det är inget FEL.
Säger man bomLÖS låter det som att det är dumt att sadeln saknar bom.
Däremot bomFRI låter som att en sadel utan fast bom är något positivt vilket jag anser att det är.

Har sett mer än en häst som fått framför allt bogrörelserna blockerade av westernbommar (väl utprovade).

Det får min häst av alla sadlar med bom... Men hur många ryggar ser man inte med riktigt fula välmarkerade och smala mankar utan muskler runt om..

Och jag antar att du sett många exempel på hästar som fått ryggproblem av bomlöst eftersom du är så tvärsäker på att det är dåligt?...

På vilket sätt är det dåligt och skadligt? Kan du inte precisera dig lite?

Det beror inte på att sadeln har en bom, utan att sadel och rigging inte passar hästen, och det är en avgörande skillnad. Utprovaren har gjort ett dåligt jobb! Sen att de flesta ryttare inte har förstånd och kunskap att begripa när det inte är bra det får hästen sota för! så det hänger inte på sadeln utan på människan.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror på hur länge man sitter i en bomlös! En timme på en ridplan kvittar kanske, men i det långa loppet så blir det för stor belastning på en för liten yta. Fysikens lagar gäller utan undantag, även när det gäller sadlar.

Ge dig nu!!! :mad:
Det är inte det diskussionen handlar om i alla fall! :mad:
Sen kan jag ju förstå att du aldrig har haft nån häst som har varit svar att hitta sadlar till! :crazy: Under min hästs 8 år långa liv har vi provat en som var bra och den kostade mer än hästen, utöver den har det aldrig varit nån bra!

Och precis som en annan skrev så är ju principen på western och bomfri i stort sett likadan. Jag kan lika gärna rida barbacka men vill ha nåt mer att hålla mig i på längre turer.

De distansryttare som vittnar om förbättringar hos hästen (och dess prestation) vet helt enkelt heller inte bättre?

Måtte vara skönt att leva i din kupa, där alla som tycker annorlunda helt enkelt har - FEL!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: animalasia
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 260
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: iNHALE
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 485
Senast: ameo
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur