Bomlös westernsadel till grov nordis

LG68

Trådstartare
Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den storleken. Funderar om en bomlös sadel skulle vara ett alternativ tills jag hittar en i rätt storlek. Har ingen erfarenhet av sådana så behöver råd. Har erbjudande om en barefoot cheyenne med några år på nacken som använts på nordiskt. Vad finns det mer som passar? Rider mest lugna turer och lite trail på bana.

Bifogade filer

• IMG_1997.webp
    IMG_1997.webp
    95,3 KB · Visningar: 33
Alla passar. Det är just det som är underbart med bomlöst. Kolla mer på hur den känns för dej och att den är bra uppbyggd under.
Stopp och belägg! Alla bomlösa passar inte alla hästar. Det är en myt ofta promotad av tillverkarna men det är långt ifrån sanningen. Även om en bomlös är mer förlåtande för olika ryggar eftersom det inte finns någon hård bom så innebär inte det att man kan kasta på vilken bomlös som helst på vilken häst som helst och få en perfekt passform.

Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den storleken. Funderar om en bomlös sadel skulle vara ett alternativ tills jag hittar en i rätt storlek. Har ingen erfarenhet av sådana så behöver råd. Har erbjudande om en barefoot cheyenne med några år på nacken som använts på nordiskt. Vad finns det mer som passar? Rider mest lugna turer och lite trail på bana.
Barefoot är ett välkänt och välbeprövat märke som funnits länge. Det kan absolut vara värt att testa och många är väldigt nöjda med sina Barefootsadlar. Det man ska ta med sig är att om hästen är väldigt rund i sin rygg, har låg eller obefintlig manke och är bred kan man uppleva att sadeln lätt snurrar, både vid uppsittningen och ifall hästen blir rädd och kastar sig åt sidan eller gör en snabb 180. Som ryttare kan man också uppleva att man sitter väldigt brett så har man problem med tajta höfter och smalt mellan sittbenen kan det vara obekvämt. Detta går ofta att avhjälpa skapligt genom att bygga upp sätet på olika sätt.

En annan bomlös westernsadel som många är nöjda med är Freeforms westernsadel. Den har en mer traditionell utformning och är mer lik en bomsadel i utseendet än tex Barefoot. Freeform är också ett välbeprövat märke som många är nöjda med.

Edix har också en kollektion av bomlösa westernsadlar som många är nöjda med.

Förutom själva sadeln är det väldigt viktigt att välja en bra och stabil pad som avlastar hästens rygg på rätt sätt. När det gäller bomlösa sadlar som saknar inbyggda bossor/inbyggd avlastning för ryggraden är padden minst lika viktig för hästens komfort som själva sadeln och det kan därmed vara väl värt att lägga några extra slantar på en riktigt bra pad. Exempel på välbeprövade märken är tex Grandeur och Skito.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 150
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har vi kämpat på i flera månader med att försöka hitta en sadel som passar till en häst vi har här i stallet, och har inte hittat...
2
Svar
23
· Visningar
4 825
Senast: lulski
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 106
Senast: Weylin
·
T
Utrustning Ja, nu kommer jag och tjatar om sadel igen. Hittar ju ingen sadel som passar mig och mitt soffbord. Har då varit inne på westernsadel...
2
Svar
34
· Visningar
2 605
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar