Bomlösa sadlar?

Minsans

Trådstartare
Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om jag köper en bomsadel för massa pengar kommer den inte passa så länge. Men tror ni det är skadligt för en unghäst att ridas med bomlös sadel? Är det skadligt över huvudtaget för hästar att ridas enbart bomlöst,bör man i så fall ha en bomsadel att variera med?
 
En bra passande bomlös är inte skadligt att rida i för någon häst sålänge ryttaren inte är för tung och ryttaren är balanserad. Lägger man däremot på en dålig, dåligt passande, icke avlastande bomsadel så fungerar det såklart inte. Det fungerar inte heller om ryttaren är för tung (de flesta bomlösa har en viktgräns på 80 kg) och inte heller om ryttaren inte sitter rakt över hästen och är balanserad.

Många gör tankekullerbyttan att köpa en billig bomlös för en tusenlapp och tycker att den ska vara bra men en bra bomlös är oftast lika dyr som en bra bomsadel.

Bomlösa finns ju precis som bomsadlar i en mängd varianter och man kan inte jämföra en "soffkudde" med en väl uppbyggd bomlös precis som man inte kan jämföra en Pintosadel med en Erreplus.

Jag har de senaste 9 åren enbart ridit i bomlösa sadlar. (Förutom på en provridning, hemskt!) Jag måste "varna" dig för risken att varken du eller hästen någonsin kan tänka er en bomsadel igen :angel: Fördelarna är så enormt många för både häst och ryttare och sålänge man inte har tänkt hoppa regelbundet och inte högre än 40 cm någon enstaka gång så finns det ingen anledning att ha en bomsadel också.
 
Det beror på vilken bomlös. Dom billiga går inte att jämföra med dom dyrare. Jag är såld på startrekk! Dom finns även i westernmodell.
 
Har ingen egen erfarenhet, men har hört av flera att de är nöjda med Freemax westernsadlar.
 
Tack för era tips. :) just nu funderar jag på en Barefoot men ska kolla på de andra märkena också.
 
Det beror på vilken bomlös. Dom billiga går inte att jämföra med dom dyrare. Jag är såld på startrekk! Dom finns även i westernmodell.
Jag älskar min startrekk också!
Men som Tiny sa, de bra är inte ett dugg billigare än bomsadlar. Men min häst älskar sin, jag älskar den och jag är helt såld. :)
 
Jag har enbart ridit bomlöst i flera år. Trivs väldigt bra i det och även hästarna. Kommer rida in min unghäst med bomlös sadel, ser inget hinder i det, bara fördelar :)
 
Tack för era tips. :) just nu funderar jag på en Barefoot men ska kolla på de andra märkena också.
Jag har ridit bomlöst de senaste 9-10 åren och skulle aldrig byta till bomsadel. Har två Barefoot Arizona Nut (western) som både jag och hästarna är väldigt nöjda med. Sköna, stabila och tryckavlastande. Hästarna bygger fina ryggmuskler. Bra kvalitet.

Somliga säger att Barefoots sadlar är sladdriga, men jag tror inte att de personerna har testat Arizona Nut, för den modellen är inte sladdrig någonstans. ;)

Jag ser också bara fördelar med att rida in en unghäst bomlöst.
 
En fråga från en som inte har någon som helst erfarenhet av bomlöst. Är de tillräckligt stabila för att kunna stå upp i lätt sits utan att belasta ryggen för mycket (tänker på typisk unghästridning)? Min bild av bomlös är kanske mer barbackapad iofs, så rätta mig gärna :p
 
En fråga från en som inte har någon som helst erfarenhet av bomlöst. Är de tillräckligt stabila för att kunna stå upp i lätt sits utan att belasta ryggen för mycket (tänker på typisk unghästridning)? Min bild av bomlös är kanske mer barbackapad iofs, så rätta mig gärna :p
Ja absolut! Sålänge du köper en bra bomlös är det inga problem. Det går inte alls att jämföra en barbackapad med en bra bomlös. De billiga dåliga däremot går att jämföra med en barbackapad.
 
Jag har ridit bomlöst de senaste 9-10 åren och skulle aldrig byta till bomsadel. Har två Barefoot Arizona Nut (western) som både jag och hästarna är väldigt nöjda med. Sköna, stabila och tryckavlastande. Hästarna bygger fina ryggmuskler. Bra kvalitet.

Somliga säger att Barefoots sadlar är sladdriga, men jag tror inte att de personerna har testat Arizona Nut, för den modellen är inte sladdrig någonstans. ;)

Jag ser också bara fördelar med att rida in en unghäst bomlöst.

Det är faktiskt just Barefoot Arizona Nut som jag har tittat på! Du tycker alltså det är en bra sadel? Vad för typ av häst passar dem?
 
Det är faktiskt just Barefoot Arizona Nut som jag har tittat på! Du tycker alltså det är en bra sadel? Vad för typ av häst passar dem?
Jag tycker absolut att det är en bra sadel! Den borde passa till alla typer av hästar, både de med lång, kort, rak eller svängd rygg, låg eller hög manke. Man kan anpassa sadeln efter sin hästs förutsättningar genom att byta framvalv samt bygga upp sadelpadden med ilägg om/där det behövs.

Jag har köpt fyra Arizona Nut genom åren, den allra skönaste är den som jag köpte begagnad, den var redan insutten och klar. De är lite hårda och stela i början när de är nya. Har även haft den som bara heter Arizona, den var jättemjuk, på gränsen till för mjuk, och ger ett betydligt billigare intryck. Nut är utan tvekan en mycket bättre sadel. Jag har även köpt tie strap och off billet i läder samt stigbyglarna som heter Visalia (Bell bottom) för att jag tycker att de är mycket finare än de som följer med. Plus att jag har ett ullsäte på året runt, det gör sadeln ännu skönare. Men de nya Arizona Nut kommer med mockasäte, vilket också är jätteskönt. Jag har faktiskt bara gott att säga om sadeln. Köp! :D
 
Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om jag köper en bomsadel för massa pengar kommer den inte passa så länge. Men tror ni det är skadligt för en unghäst att ridas med bomlös sadel? Är det skadligt över huvudtaget för hästar att ridas enbart bomlöst,bör man i så fall ha en bomsadel att variera med?
Vilken typ av manke har din häst. Jag tycker att det är väldigt viktigt att köpa korrekt bomlös sadel anpassad till hästen manke och sadelläge. Vissa bomlösa passar bara hästar som har obefintlig manke. Lägger man den sadeln på en häst med mycket manke så kommer manken att bära upp all vikt och man får även skav där. Häst med mycket manke behöver fria ytor där. Samtidigt en häst med obefintlig manke kan inte ha de bomlösa sadlar som har mycket fria ytor vid manke, typ engelsk/western sadel bomlös.
Jag har häst med lite manke och ganska rund rygg. Passar bra då med min sensation ride sadel.
 
En fråga från en som inte har någon som helst erfarenhet av bomlöst. Är de tillräckligt stabila för att kunna stå upp i lätt sits utan att belasta ryggen för mycket (tänker på typisk unghästridning)? Min bild av bomlös är kanske mer barbackapad iofs, så rätta mig gärna :p

Jag kan utan problem stå upp i fältsits i min sensation ride. I sensationsadeln har man en tre-punkts lösning som delar ut trycket från trycket av stigbyglen till större delen av sadeln anläggningsyta. MEN jag använder inte fältsits jättemycket.
 
Jag kan utan problem stå upp i fältsits i min sensation ride. I sensationsadeln har man en tre-punkts lösning som delar ut trycket från trycket av stigbyglen till större delen av sadeln anläggningsyta. MEN jag använder inte fältsits jättemycket.

Cavallin Crusader sadel har exakt samma stigremslösning som Sensation sadlar och den tål både lättridning, fältsits och hoppa i.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
833
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 733
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp