Bommen bak för hög!

Kicki_83

Trådstartare
Har hållit på från till och lastträna min envisa fjording som inte vill åka transport.
Nu har vi kommit så långt att han går in och i går fick jag stänga bommen bakom honom.
Äntligen tänkte jag nu står han där. Nja lyckan varade inte så länge utan hästskrället backar och kommer under bommen som om bommen knappt var där :( alltså sitter bommen för högt upp för hans ca 140-143 cm :(
Jag kan inte reglera bakbommen någonting alls utan det finns den ögla som finns i väggen och sen haka fast den i handtaget på mellanväggen.

Nu blev han väl lite mer anti att gå in i transporten efter den där upplevelsen men var in flera gånger efter det också utan att vi gjorde något bakom honom.

Men snart kanske han står där igen och man kan stänga bakom honom men nu behöver jag lite hjälp att spåna hur eller med vad jag ska kunna stänga bakom honom så det tar stop när han försöker backa?? Hur skulle ni ha gjort?

Har en gammal Fobo transport från 1988 eller 89. Vill helst inte ha förslag på att för dyra ändringar på bakbommen för då säljer jag nästan hellre den och köper en lite nyare och lite bättre.
 
Sv: Bommen bak för hög!

Jag hade pratat med en svetsare som fixar nya fästen för bommen på en sekund för en försumbar summa.
 
Sv: Bommen bak för hög!

vet inte hur fobo ser ut vid bommarna, men man kan kanske sätta in en dörr bak? är det som kylinge kärrans bomlösning(med sprintar på båda sidorna) så kommer det att gå att installera dörr i alla fall.
 
Sv: Bommen bak för hög!

Det hade varit super om man kunnat göra det...men det är bara en ögla i väggen på transporten som du hakar fast bommen i och sen handtaget bak i på mellanväggen hakar du i andra änden.
 
Sv: Bommen bak för hög!

aha, men då kanske det är läge läge att köpa en helt ny bomlösning? jag har också en svårlastad häst och en gammal kylinge transport, hade aldrig klarat av att lasta hästen själv om jag hade gamla bommarna med sprintar, först hade det blivit för smalt i spiltan, sen hade det tagit för lång tid/ varit för krångligt att sätta dit bommen. så jag köpte tules easy lock system :D, väldigt nöjd med dom ^_^, man kan göra ena bommen längre än den andra, lätt att stänga/öppna bommen och går att sätta in i de flesta släp :D.

var ju ett bra pris på dem :/ men man kan ju alltid montera ner dem och sätta dem i nästa släp också :p.
feb2012014.jpg
[/IMG]
 
Senast ändrad:
Sv: Bommen bak för hög!

Ja jag tycker också det är lite krångligt att sätta dit bommen nu. Min är lite längre ungefär 1,5 spilta så den är lite lång och klumpig. Har även varit med om att när jag transporterat andra hästar att bommen ramlat ner och hängt halvt bakom dom bara under färden och det känns verkligen inte säkert.
Ska kolla på thule easy lock system :)
 
Sv: Bommen bak för hög!

På din transport såg det ju jätte smidigt ut men hittade inte så mycket info om det på nätet.
Hur mycket fick du betala för dom?
 
Sv: Bommen bak för hög!

köpte bommarna hos min thule återförsäljare, kostade ca 3500-4000kr. men ring din närmsta återförsäljare eller kanske direkt till thule och fråga.

(kan ha fel om priset, var i alla fall dyrt i mina ögon = förträngde priset väldigt snabbt :p)
 

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Blyger
·
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 513
Senast: Sofie_B
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
1 999
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp