Bomsadel kontra bomlös och blad..?

TantEster

Trådstartare
Har lite funderingar på om en bomlös sadel kunde vara ett alternativ för hästen som inte är helt ok i ryggen. Är det någon som har erfarenhet av t ex Torsion? Alltså hur det fungerar för hästen, inte för ryttaren eller ridningen. Är det någon som använt denna typ av sadel till häst med ryggproblem? Eller märkt av några andra effekter hos hästen, bra eller dåliga?

Är de egentligen så bra som försäljaren hävdar? Är bomsadeln så stenålders som de som förespråkar bomlöst säger? Är bladsadel ett alternativ (inte ren Western, snarare något åt Hector-hållet)?

Sv: Bomsadel kontra bomlös och blad..?

Hej!
Har ingen större erfarenhet av dessa typer av sadlar, men min veterinär (en duktig en ;) )rekommenderade mig att köpa en bladsadel till min häst som har Ks. Han tyckte att det var det bästa alternativet pga anläggningsytan, men tyvärr har jag inte haft råd att köpa nån än (och tyvärr tycker jag att dom är ganska fula :o )

Han har förresten varit med och tagit fram en ny sadel, som är anpassad efter hästen, och inte tvärtom:

http://www.linear.se/SWE/

Kankse vore nåt?

Sök på forumet så kommer du få upp massor av trådar med åsikter om varför det ena är bättre än det andra...

Jag har bomlösa sadlar till mina pållar och har upplevt en positiv effekt på musklerna i rygg och runt manke... En av de hästar jag har är född med större bogblad på ena sidan och jag provade x antal sadlar innan jag provade bomlöst. Det är det enda som funkar på henne och sen har de andra oxå fått ha det eftersom det kan bli dyrt med en sadel per häst. Men jag har bara sett positiva effekter på de andra.

Liknande trådar

Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 017
Senast: Maran
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: Jayzon
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 064
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka