bomvidd hubertussadel

K

Kelda

Nu måste ni hjälpa mig, jag är så himla kass på detta med sadelvidder. Om åtminstånde alla märken kunde använda sig av samma måttsystem, men nejdå. Bomvidden säjer ju egentligen inte mig ett smack. Hur som helst. En Hubertussadel med bomvidd 31, är den smal, normal, eller vid?
 
Sv: bomvidd hubertussadel

I Hubertus mått räknas den som normal mot vid (MW har dom väl som beteckning, och inte siffror) men det betyder inte att den är lika bred som ett annat märke i normal mot vid bom.
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Spinner vidare i tråden.

Vilka ryggar passar Hubertus sadlarna (oftast) och hur många grader motsvarar de olika bomvidderna, ungefär.
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Hubertus passar bäst på svängda ryggar, även överbyggda hästar.

Har ingen aning om hur många grader bomvidderna motsvarar, men vet att den även finns i vid bom, (ca 32 jmf m. stubben - vissa modeller).
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Det är alltså en typ av bom, som i Prestige sadlarna? En svängd?
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Hubertus flatback ska vara rakare än deras andra modeller. Även om de är svängda betyder inte det att de är svängda på samma sätt eller lika svängda som Prestige t.ex.
Hur många grader deras bomvidder motsvarar vet jag inte exakt, men MW är ungefär 85-90 tror jag.
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Jag har en äldre Hubertus dressyrsadel som ligger som ett smäck på min ponny, kan slänga upp en bild så får du se hur pass svängd hennes rygg är.

Bild
Ryggomanke.jpg
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Oj va svängd hon va. (eller hur man ska uttrycka det). Jag har en bekant som hade en Hubertus dressyr, hennes häst var spikrak i ryggen, men med markerad manke. Kanske är olika från årsmodell, eller modell?

Min häst är något svängd/överbyggd, och har gått med Prestige, men har nu en lånad Hubertus, men han är inte så bananformad som din skrutta.
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Men alltså, nu har jag totalt gått vilse i bomviddsdjungeln.:crazy:

Min ponny har en Globos click hoppsadel med bomvidd 34.

Nu har jag varit i kontakt med en sadlprovare, och hon menade på att jag kommer att få mycket svårt att finna en dressyrsadel som passar, eftersom de flesta sadelmärken inte för så breda sadlar! Inte ens Wintec som har så många olika koppjärn kan fås i så bred modell.
Jag trodde inte att Globus storl 34 är så extremt bred. Min andra ponny har en Globus click dressyrsadel bomvidd 34, och en prestige hoppsadel bomvidd 35, och båda sadlarna passar, så de borde ju vara jämförbara i bomvidden. Prestige 35 är väl inte extremt vid?
 
Sv: bomvidd hubertussadel

Globus 34 är inte så bred. Globus 38 är däremot väldigt bred..

Det finns inte en chans att båda dina sadlar passar. Globus 34 är bredare än Prestige 37 och har dessutom en helt annan typ av bom. Globus är betydligt rakare än någon Prestige. Wintec har betydligt bredare sadlar än Globus 34. Deras bredaste är ungefär som Globus 38 (Wintec Wides vidaste koppjärn, vanliga Wintec vita koppjärn är lika bred som Globus 34)
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 273
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 780
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp