Bomvidd i grader på Hubertus & Griffinsadlarna??

Liselott76

Trådstartare
Bomvidd i grader på Hubertus & Griffinsadlarna??

Någon som har en aning vad Hubertus "normala" bomvidd är i grader, resp Griffins "normala??
Har haft en Hubertus Kosack som antagligen var för smal då hästen tappade muskler vid sidan av manken.. Är Griffins normala bom smalare eller vidare än Hubertus??
Mycket tacksam för svar!
 
Re: Bomvidd i grader på Hubertus & Griffinsadlarna??

Hej! :)

Jag tror det är bäst att du gör en mankmall på din häst, och mäter de grader han "ska" ha. Då kan du jämföra med olika sadelmodeller osv. Jag har fått intrycket att Griffins normala bom är smalare än många andra normala, men vad normalt är varierar ju oerhört från märke till märke. :crazy:
Du kan inte låna en sådan av någon o prova på hästen?
Har själv haft en Hubertus Kosack till min häst, och fick samma symptom som dej.... dvs förlorad muskulatur runt manken. Det berodde dock i mitt fall på en hård stoppning och en något för vid bom.

Lycka till!

Länktips: Eldshestra Där hittar du bomviddstabeller... dock ej för gamla Hubertus eller Griffin, men du kan se hur oerhört mycket det skiljer märken emellan...
 
Re: Bomvidd i grader på Hubertus & Griffinsadlarna??

Jag har redan köpt en.. suck, och nu har jag ångest om jag verkligen gjort rätt..känns som typiskt mej =(

Jag lånade först hem Griffin med vid bom, men den låg inte emot ryggen bak, den tippade liksom framåt.. Den normala bommen ligger jämnt mot hela ryggen och man får in ca 2,5 fingrar mellan sadeln & manken när man sitter i sadeln.. Det jag har ångest över är om den trycker mot manken.. alltså om jag skulle behöva en vidare bom med mer stoppning i fram istället.. Suck, vet varken ut eller in..

Men det var annorlunda att höra en häst som tappat muskler för att den haft för vid bom, annars säger alla att man ska köpa en för vid och stoppa upp med paddar om det behövs..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
317
Senast: Fiorano
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
707
Senast: Jeps
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
966
Utrustning Hej! Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp