Bomvidden på griffinsadlar.

F

fragvis

Hejsan!

Jag undrar om någon har koll på hur vida griffins sadlar är. Jag tänker på deras flatback cc. Den finns ju i normalvidd och vid. Nån som kanske rent av vet antalet grader på den sadeln?
Sadeln den ska sitta på (förutsatt att den passar) är en fjording som har ung 32-33 i vidd. Kan jag glömma griffins hoppsadel eller???

Nån som har en susning? :confused:

mvh :bump:
 
Det enda jag kan säga är att Griffins Haflinger-modell är 105 grader i x-vid. Så du bör väl räkna ner några grader för att få gradantalet på den vida bommen, kanske runt 100 grader skulle jag tippa på. Det är inte så mycket om hästen är bred..!

Lycka till!
Snusmumrik :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Kan bli tajt m andra ord. :crazy: Vet inte i grader hur bred min häst är. Har inte haft möjlighet att mäta henne. Får väl spara en massa pengar så jag kan köpa mig en bred beg lädersadel. Synd bara att de är sååååå sällsynta på beg marknaden. :(

mvh :bump:
 
Har du ingen sadelmakare/sadelutprovare som kan komma och hjälpa dig att mäta henne och samtidigt göra en bra ryggprofil? Jag hade ut sadelmakaren till min, det kostade bara 500:- för mätning och ryggprofil, samt att hon gav mig förslag på några olika sadlar men fösökte inte tvinga mig att köpa någon.

Har du kollat annonserna här på Buke? Jag hittade en bred beg.lädersadel här för ett tag sen, en Kingsley, har aldrig hört talas om märket men den ser ok ut, väldigt sliten men hel bom. Jag har mätt den till 113 grader, och jag fick den för 500:- plus porto, det tyckte jag var billigt!
Så nu ska den testas om nån månad när pållan kommer hem, och är den ok så får väl sadelmakaren fräscha upp den lite.

Man slipper en väldig massa jobb genom att få en ryggprofil gjord. Jag scannade sedan profilen och mejlade till olika sadelförsäljare, för att få förslag tillbaka. Man slipper oxå köpa/låna hem sadlar som alls inte passar.

Lycka till i sadeldjungeln...!
Snusmumrik :banana: :banana:
 
Jag hittade en jättebra pdf fil på thorowgoods hemsida. Där stod det mycket tydligt hur man gör (mha en ståltråd eller likn.) en ryggprofil samt mäter sin hästs bredd. Sen fanns det mallar i den filen där man helt enkelt lägger sin formade ståltråd och kollar om profilen stämmer och vilken bomvidd man kan tänkas behöva på deras sadlar. Det verkar vara en jättebra service! :banana: (detta gäller bara deras sadlar, ingen allmän koll alltså)
Ska göra det omedelbart när jag kommer till stallet ikväll. Då ser jag ju direkt om det är någon idé att köpa en sadel och prova på hästen.

mvh :bump:
 
De sidorna från Thorowgood har jag också läst, ska testa det på min Arab och se hur det fungerar :)
 
Jag har en Griffin, visserligen dressyr till mitt lilla halvblod på 155 cm. Har en vid bom och han är ganska smal över ryggen så jag antar att de är rätt smala i bommen.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 151
Senast: Emiro
·
Utrustning Hejsan alla! Då min häst har börjat muskla sig passar inte längre den nuvarande sadeln, en Stübben Siegfried 16,5" och bomvidd 30. Den...
Svar
7
· Visningar
1 536
L
Islandshäst Hej! Jag undrar vad ni har för bomvidd till era islandshästar och hur många graders vinkel sadlarna har. Vill veta hur graderna på...
Svar
15
· Visningar
5 796
Senast: Svalan
·
T
Utrustning Nu har jag gett upp tanken på att göra om min underbara Isabell sadel. Ska sälja den, letar därför efter något annat och jag måste...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp