Bomvidder och bomform?

Cherarriduracell

Trådstartare
jag hade en wintec med vidaste järnet (ca 105 grader) som min veterinär ansåg vara för böjd, och när min häst musklat upp sig, även för smal. Jag är alltså på jakt efter en sadel som är rakare i bommen än wintec och bates, och har en bomvidd på ca 110-115 grader. De märken jag fastnat för just nu är Thorowgood och pessoa. Vet någon om de sadlarna finns i de vidderna och hur de är formade? Vilka sadlar kan annars passa in på min beskrivning?

Tänker alltså inte köpa första bästa utan mer höra mig för i bekantskapskretsen om någon har en sån sadel jag söker, så jag kan prova den lite... Tacksam för all hjälp och vägledning i sadeldjungeln! :D
 
Sv: Bomvidder och bomform?

Thorowgood låter som ett bra alternativ. Då jag typ har samma "problem" med Wintec. ;) Den är för böjd för min häst. Men T6 showjumper från Thorowgood funkar suveränt. Den är mycket rakare i bommen och koppjärnen finns upptill 120 grader tror jag. Sen går ju alla koppjärn att vidga ännu mer. :)
 
Sv: Bomvidder och bomform?

var lite sugen på just den sadeln, ska åka till hööks imorrn och provsitta lite och tänka lite mer. Vet dock att de flesta sadlar med bytbara koppjärn ändrar form ju vidare järn man sätter i. Samt bommen är inte gjord för vidare än vidaste järnet i serien... Men tack för tips, våra hästar kanske är ganska lika i ryggen då :P
 
Sv: Bomvidder och bomform?

Gör så. :) Personligen tkr inte jag att det ger något att bara provsitta.. jag behöver provrida och rida in sadlar och vänja mig vid dom ofta. :D

T6an har inte ändrat nån form oavsett om jag haft normal eller xvid i. :p Näe men jag har haft flera wintec och breddat i princip alla, utan nåra som helst problem. Och har bekanta som breddat upp till 119 grader. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 249
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 744
Senast: Linda_A
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 774
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Hej, Har en M&N i bomvidd 30. Är sugen att köpa en Trainers med samma bomvidd, alltså 30. Är det någon som vet vilka grader dessa sadlar...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp