Bonde(?)-fråga? Socker och protein i hö

Krans

Trådstartare
Mina kunskaper om att odla hästhö är lika med noll. Men vad jag funderar på är om man kan styra sockerhalten alls.Bonden vi tog hö av hade utsäde-blandning som utlovade lägre sockerhalt. Ändå blev halten rätt hög.Varför det? Var det en regnig maj och en supertorr och varm juni som höjde sockret? Vi slog höet just före midsommar, kvällstid. Borde vi ha slagit det tidigare/senare i juni? Nattetid? Hur skulle proteinet påverkats då, blivit högre eller lägre? Skulle gärna haft högre protein....Mvh Nyfiken novis
 
Mina kunskaper om att odla hästhö är lika med noll. Men vad jag funderar på är om man kan styra sockerhalten alls.Bonden vi tog hö av hade utsäde-blandning som utlovade lägre sockerhalt. Ändå blev halten rätt hög.Varför det? Var det en regnig maj och en supertorr och varm juni som höjde sockret? Vi slog höet just före midsommar, kvällstid. Borde vi ha slagit det tidigare/senare i juni? Nattetid? Hur skulle proteinet påverkats då, blivit högre eller lägre? Skulle gärna haft högre protein....Mvh Nyfiken novis
Tidigare skörd hade gett högre protein. Sockerhalten är svårare att förutsäga helt. Vårt är slaget i slutet av maj och ligger högt i protein och lågt i socker, ett helt perfekt hö för våra behov. (längst i söder i Sverige)
 
Sockerhalten styrs väl till viss del av vilken tid på dygnet som höet slås. Sockerhalten höjs i relation till hur många timmar sol gräset blivit utsatt för, dvs att slå tidigt på dagen ger större chans för lägre sockerhalt.
 
Men man kan väl inte slå för tidigt heller? Vad har ni för "riktmärken" för att avgöra att det är klart att slå? Att det är färdig-växt liksom?
 
Men man kan väl inte slå för tidigt heller? Vad har ni för "riktmärken" för att avgöra att det är klart att slå? Att det är färdig-växt liksom?
Jag brukar inte slå hö själv (förutom för ett par år sedan då jag fick för mig att hässja 😐 ) men när jag köper hö brukar jag fråga när det är slaget, om det är första skörden. För jag har helt enkelt lärt mig att slår man senare än den 10 -14 juni här i mitt område, då blir proteinet lite för lågt. Det beror ju såklart på hur våren har varit, en sen kall, eller torr vår kan göra att datumet är annat.

Jag ber också alltid om analys och det stämmer med mitt antagande att om det är slaget efter den 10-14 juni, ja då krävs det ofta proteintillskott. Om gräset har gått upp helt i ax, då är proteinet lägre.
 
Sockerhalten styrs till viss del av utsädesblandning, väder och när på dygnet det slås. I mitt område tycker jag inte det är lönt att slå första skörden efter midsommar, inte med de krav jag har på proteinvärde.
 
Vi har flera år i rad slagit på kvällen för att få lägre sockerhalt och aldrig fått över 10 % då. Så det har väl inte med solens timmar att göra utan också marktemperatur om jag förstod vår bonde rätt. De provade för att våra hästar var sockerkänsliga och för oss blev det bra…
 
Variationen av socker i gräset under dygnet
Eftersom fotosyntesen fungerar som den gör så innebär detta att nivån av sockerarter är som lägst efter natten, när växten har förbränt dem för att tillverka sina byggstenar för tillväxt. Det finns dock ett undantag, och det är när växten istället för att förberett sig på att växa har förberett sig på att överleva en stressig situation, mer om det under rubriken "Andra faktorer".

Sockerhalten är som lägst på morgonen, och ökar sedan under dagen allteftersom solljuset tilltar och växten fotosyntetiserar mer. I Kagan et als undersökning var morgon-halten av enkla sockerarter (de tog prover på glukos, sukros och fruktos) ungefär 80% av eftermiddags-halten.

Variationen av socker i gräset under säsongen
Kagen et al fann att sockerhalterna i gräset var högst under våren, lägst i mitten av tillväxtperioden och medelhögt på hösten. Detta är förväntat med tanke på att det är så växter (i tempererat klimat) fungerar. På våren vill den bygga upp ett rejält lager av socker och skyndar sig att fotosyntetisera. Här uppe i norr kan du till och med se det på den otroliga lime-gröna färgen (klorofyllet) som fyller vår värld under de där två vår-veckorna vi har.

När temperaturen ökar och växten börjar få tillgång till kväve så börjar den satsa på att bygga sig stor och stark och även på att föröka sig (gå i frö). Sockerhalten blir då lägre.

Andra faktorer
Även om växten under optimala förhållanden fotosyntetiserar och växer enligt de mönster jag skrivit här innan, så finns det undantag. När förhållanden inte är optimala, eller till och med hotfulla, så satsar växten istället på överlevnad. Överlevnad brukar rent biologiskt betyda att lyckas med att sprida sina gener vidare, så i gräsets fall betyder det att lyckas med att gå i frö. Och för att lyckas växa nog för att gå i frö behöver de samla på sig mycket bränsle och byggstenar, i första hand lättillgängligt i växten ovan jord och senare (inför vintern) i rötterna.

Situationer som är hotfulla för ett gräs kan vara bland annat:
- För hårt bete/klippning
- Vattenbrist
- Låga temperaturer

Om det har varit en torr period en längre tid, och sen kommer det regn, så kommer växten att satsa stenhårt på att komma igång igen. Den nya tillväxten efter en torkperiod är ofta väldigt sockerrik.

Gräs som växer i skugga
Gräs som växer i skugga ackumulerar mindre sockerarter helt enkelt för att de inte har tillgång till lika mycket solljus. De växer långsammare och om de blir överbetade har de en tendens att dö istället för att reagera med stress. Skogsbete och korridorer längs med skogskanter har lägre sockerhalt än gräs på öppna fält.

Gräs på mulna dagar
När det är mulet så kan inte växten fotosyntetisera lika mycket, precis som för gräs i skugga. Det är lägre sockerhalt i gräset på en mulen dag än på en solig dag.

Ogräs
Det är inte alltför ovanligt att fånghästar släpps i "skräphagar" med mycket ogräs. Det man bör vara medveten om är att ogräs är arter som är väldigt bra på att fotosyntetisera. Det är därför de kan sprida sig så snabbt. Maskrosor, groblad, och olika tistlar har alla höga halter som "grund" och får precis som gräset högre halt längre fram på dagen.

Studien är sammanfattad av https://linas.blogg.se/2017/march/dygns-och-sasongsvariationer-av-sockerarter-hos-vallvaxter.html

Värt att beakta är att upp till hälften av sockret förbrukas av ensileringsprocess om man ensilerar fodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt. Socker och energi låg ok, men proteinet var mer...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Äntligen har jag fått tag i åtminstone lite mer hö, det rör sig väll egentligen inte om mer en kanske ca 300 kg som bonden kunde lova...
Svar
3
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp