Bonden plöjde och sådde min mark!

Nixehen

Trådstartare
Okej, tar det från början.
I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård med ca 3ha åkermark, vall - precis lagom för mina tre hästar att ha som sommarbete.
Jag hörde mig noggrant för så att inga arrendeavtal fanns - varken muntliga eller skriftliga, men nejdå - det var grönt enligt både ägaren och mäklaren. Fine!
Vi köpte gården och fick tillträde 1 juni, då var vi upp. Jag stängslade in hälften av marken och vi fixade runt huset (klippte gräs, rensade rabatter, hissade vimpel i flaggstången, satte upp gardiner inne etc.), då hade huset stått tomt sedan 2005 så skillnaden var ganska enorm.
Den 6 juni åkte vi hem till Uppsala igen för att packa ihop det sista osv och den 21 juni återvände jag upp hit med flyttlass och hästar i släptåg. Inser när jag svänger upp på gården att någon slagit gräset i den ostängslade längan, plöjt den och SÅTT in någon form av säd. Detta gjort då under den tidsperiod då jag var hemma...

Pratar med en granne och får efter många om och men ett namn och ett nummer till bonden som gjort det. Men grannen ställer sig också frågande till min irritation:
"Vadå, skulle du ha den då?"
"Eh ja, det var väl liksom därför jag köpte gården med MARK?"
"Ja men du får ju tillbaka den sedan när han skördat.."
"Ja men då är den ju inte till mycket nytta för mig, där var hela vinterns hö för mina hästar (två skördar) och höstens bete! Vad ska jag med en stubbåker till? Det var ju vallen som jag ville ha!"
"Jaha ja... ja... men ingen har ju använt den där marken på flera år, så han visste nog inte att det var sålt... Jag hade arrende på den innan och sen har Bonden använt den då och då..."

Det sista är rent bullshit då det här är en mkt liten by och ALLA vet om det unga paret som köpt "Eivors stuga". Dessutom måste han passera huset med ungefär 10meters avstånd och den nystängslade hagen ligger före den andra längan på vägen till den mark som han nu snott.

Grannen - som jag misstänker är den som lovat ut marken - håller sig nu undan. Något arrende har han aldrig haft enligt säljaren till gården, utan isåfall har han använt den olovandes.
Bonden i fråga svarar inte i telefon och det är ingen hemma när jag varit förbi, har försökt ett stort antal gånger under sommaren - alltifrån tidigt på morgonen till sent på kvällen. Men det är helt enkelt ingen som svarar.

Ett samtal till mäklaren har jag gjort förstås, han var förfärad men kunde naturligtvis inte hjälpa mig mer än med att kontakta säljaren av gården och höra en extra gång ang. avtal - samt upplysa mig om att det går under "Egenmäktigt förfarande" det bonden har gjort.
En äldre släkting till mig hävdar att jag bör och måste polisanmäla - själv är jag tveksam, liten by och man vill liksom inte komma på kant med alla redan från början... *suck*

Att bonden inte vet att jag jagar honom är också ganska otänkbart, jag har pratat med alla jag träffat på om saken och sagt att om de pratar med honom så be honom ringa mig. Djungeltrumman har givetvis gått för han har inte synts till på hela sommaren för att gödsla eller se till sin gröda.

För mig handlar det ändå om ett 20'000-talet kronor som jag nu måste lägga på foder istället för att slå eget som planerat. Dessutom står jag utan bete nu till hösten och måste stödfodra (ännu mer foderkostnader) och således också utan bete nästa sommar eftersom en vall inte hinner återhämta sig till dess även om den sås in nu.

Nu står jag liksom uppgivet och stampar. Vad gör jag? Jag tänker inte vända andra kinden till - intrånget är för stort och för fult för det, annat hade det varit om han kommit med "mössan i hand" och bett om ursäkt, eller ens svarat på mina samtal.
Vad gör jag? Ringer polisen och gör en anmälan?
*suck*
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Åh jisses.....

Jag hade polisanmält! Möjligen skickat ett rek brev till bonden innan och gett honom en dag eller två (fastslaget datum) att höra av sig om han vill lösa frågan innan det blir polisen. Och med lösa frågan menar jag kompensera dig ekonomiskt för allt det kommer kosta dig, INKL nästa års bete!

Det är ett alldeles för stort intrång!
Du kan inte i detta läget bry dig om att komma på kant med byn, om dom vet allt så borde dom också veta att bonden (för dig) förstört halva din mark och kostar dig MKT pengar. Och dessutom är det väl bättre att dom får klart för sig att dom inte kan köra över dig från början.


Ja... jag hade varit skogstokig......

Tillägg, om han inte hör av sig och du går vidare med anmälan hade jag samtidigt skickat en faktura på kostanderna som går vidare till KFM om han inte betalar. Vore ju intressant att se vad han skulle ha för anledning att ev. bestrida den!
 
Senast ändrad:
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Anmäl, utan att tveka! Vaddå hamna på kant med byn, de vet mycket väl att karln har gjort väldigt galet. Lika bra att sätta ner foten! Kontaktar han dig angående anmälan så kan du kanske vara snäll och dra tillbaka den OM han ser till att dina hästar har sitt foderbehov ombesörjt!
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag hade polisanmält! Möjligen skickat ett rek brev till bonden innan och gett honom en dag eller två (fastslaget datum) att höra av sig om han vill lösa frågan innan det blir polisen. Och med lösa frågan menar jag kompensera dig ekonomiskt för allt
Det där är ju utpressning. "Betala annars anmäler jag dig"
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Hur utformar man på bästa sätt en faktura att sända till honom? För att den ska vara juridiskt korrekt osv? Kontrakt är jag van att utforma, men fakturor är en ny värld för mig...

Egentligen bryr jag mig inte ett smack om vad andra tycker och tänker eller om jag/vi "Kommer på kant med byn". Men tänker man ett steg till så inser man att det kan sätta ganska stora käppar i hjulet för ens vardag - är man osams med grannen som plogar, då får man köpa sig en egen traktor (ännu en stor utgift pga bonden), är man osams med den som äger markerna runt omkring - ja då har man plötsligen ingenstans att rida. Eller att köpa foder, ved eller liknande av. Så på det viset spelar det roll.
Samtidigt så är jag en sådan person som inte tar någon skit (de som känner mig vet...) och nu har han fått så lång tid på sig att göra rätt för sig att jag överväger att ringa polisen imorgon och ta ett snack med dem.

Men bör man då skicka en faktura först, eller kan man anse att han fått sin chans ändå att göra rätt för sig?
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det där är ju utpressning. "Betala annars anmäler jag dig"

Nej. Det är att ge honom en chans att slippa polisanmälan och lösa saken sinsemellan, istället för som han har gjort hitills gå under jorden!
Knappast utpressning, han har olagligen gjort åverkan på annans mark och det kommer att kosta markägaren pengar. Alternativet är polisanmälad direkt, vad hade du själv velat -få en chans att inse allvaret och lösa problemet innan det går så långt eller inte????

Om man inte har gjort sig skyldig till något brott så behöver man inte bli stressad över någon polisanmälan heller.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Ja alltså, det vore ju det bästa för både dig men framförallt honom att du fick kontakt med honom.

Jag har aldrig varit i den situationen men en faktura måste ju innehålla det du ekonomiskt förlorar. Så om du hade haft foder för hela vintern så räkna med den kostnaden plus det du kommer få fodra extra i höst och nästa betessäsong.

Och så specar du det så på själva fakturan. Juridiskt korrekt är den ju, om man bara utformar den som en vanlig faktura. Det finns mallar för fakturor.

Ett alternativ är ju att skicka fakturan direkt.... men risken är ju att han bara skiter i att betala och du får dra det via KFM.

Jag hade nog ringt tex LRF jurist eller liknande och rådfrågat!
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det där är ju utpressning. "Betala annars anmäler jag dig"
Nejdå. Som Wrangler säger, det är att erbjuda ett val mellan att lösa ärendet med eller utan tingsrätt. Skillnaden mot utpressning i lagens mening är att här föreligger ju faktiskt en skuld.

*KL*
Jobbigt läge, jag förstår att man inte vill göra sig känd som problemmänniska på en ny ort men jag hade ändå varit väldigt tydlig med min begäran om kompensation. Sökt upp bonden personligen, eller möjligen skickat rekommenderat brev, och begärt ersättning - och förklarat att det kommer en polisanmälan om egenmäktigt förfarande och/eller skadegörelse, med åtföljande stämning om skadestånd, om han inte vill göra upp i godo. Det handlar om litet för mycket pengar och besvär för att låta saken bero, imho.
 
Senast ändrad:
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Nej. Det är att ge honom en chans att slippa polisanmälan och lösa saken sinsemellan, istället för som han har gjort hitills gå under jorden!
Knappast utpressning, han har olagligen gjort åverkan på annans mark och det kommer att kosta markägaren pengar.

Nejdå. Som Wrangler säger, det är att erbjuda ett val mellan att lösa ärendet med eller utan tingsrätt. Skillnaden mot utpressning i lagens mening är att här föreligger ju faktiskt en skuld.
Tveksamt.
Alltså, om jag blir misshandlad så kan jag säga åt gärningsmannen "betala si och gör så, annars anmäler jag dig". Skulle inte det vara utpressning menar ni?
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Utpressning innebär att det ska finnas/ sägas ett hot mot personen, om personen i fråga inte agerar som den som hotar kräver.

Att informera någon om att man gör en LAGLIG polisanmälan (för att någon gjort något olagligt och man tänker agera på detta med vad lagen tillåter) är inte ett hot i lagens ögon.
Dessutom är det MER än rimligt i läget.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

UTpressning blir det först om du säger betala annars slår jag dig/bränner ner ditt hus/ förstör din bil...

Till TS gå till bonden som plöjt upp din åker och förklara läget och se om det går att lösa- kanske kan de erbjuda likvärdig mark osv. för dina hästar kanske genom kontakter...Om det är en by där alla känner alla kan det lösa sig genom grannsamverkan...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Bonden i fråga svarar inte i telefon och det är ingen hemma när jag varit förbi, har försökt ett stort antal gånger under sommaren - alltifrån tidigt på morgonen till sent på kvällen. Men det är helt enkelt ingen som svarar.

Ts har försökt.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

sicket elände...
Jag hade nog provat att göra upp med bonden först. Kanske har han någon mark där du kan ta ditt foder, eller så tar han redan foder som du kan få i inbyte för det du förlorar?
I annat fall hade jag försökt få kompensation i pengar. I tredje hand hade jag polisanmält.
Att rådfråga LRF konsult eller liknande är i vilket fall bra oavsett.

Sedan får du nog vara lite mer tålmodig i att försöka få kontakt- vänta ut honom eller kanske komma på cykel eller gåendes så han inte hinner gömma sig så att säga, eller mer burdus, dvs någongång är han väl ute på åkrarna med traktorn, eller behöver göra andra liknande sysslor hemma på gården, kliv in och ta kontakt då.
Annars får det bli rek brev...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Du har rätt- då ska man ta kontakt med ngn som känner honom och via kontakt gå dit med bullar och komma överrens. Det måste vara jobbigt för hela byn och det kan faktiskt vara en fördel om en man tar hela diskussionen om det är en man som gjort bort sig...

Så har du en kille eller bror du kan blanda in gör det. Speiellt om du nu frågat alla du kommit åt i byn om detta och ingen har hjälp dig än...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Nä knappast utpressning. I detta fall handlar det om att göra en sorts förlikning innan man eventuellt går vidare. Polisen kommer oavsett bli inblandad om bonden vägrar göra upp eller inte ens är nåbar så i hans fall har han ett val att slippa att det går vidare om han bara gör rätt för sig.
PS! Tycker personligen att fokuseringen runt detta med utpressning eller inte är ganska banalt, är inte det som saken handlar om;)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Utpressning innebär att det ska finnas/ sägas ett hot mot personen, om personen i fråga inte agerar som den som hotar kräver.

Att informera någon om att man gör en LAGLIG polisanmälan (för att någon gjort något olagligt och man tänker agera på detta med vad lagen tillåter) är inte ett hot i lagens ögon.
Dessutom är det MER än rimligt i läget.

Nej, att hota med en anmälan är just det - hot.

Vad som är att betrakta som hot är dessutom en subjektiv bedömning, om den hotade känner sig hotad så är det att betrakta som just hot.

Däremot att informera om att man kommer att göra en polisanmälan är en helt annan femma.

Just det med att hota med anmälan finns faktiskt prejudicerande domar på...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det du ska göra är att skicka rek. brev med en faktura på dina kostnader som detta har medfört, skicka med kontaktuppgifter så är det upp till bonden att ta kontaktmed dig.

Har det gått två-tre veckor utan att vare sig pengar eller bonde har dykt upp så tar du ärendet vidare.

Nu är det tyvärr bara 3 hektar, för att kunna söka gårdstöd krävs att man söker på minst 4 ha, för annars skulle du ha sett till att söka "eu-bidrag" på marken till nästa sommar - det hade per automatik rättat till ett och annat :devil:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Om du vill lösa det på så smidigt sätt som möjligt tycker jag du ska skicka ett rekommenderat brev där du i första hand på ett trevligt sätt talar om att det är du som har köpt marken och din tanke med den och problemet som nu uppstått för dig (både praktiskt och ekonomiskt) och ger bonden en möjlighet att erbjuda en lösning innan du börjar bråka "på riktigt". Hänvisa i det brevet till alla dina försök att nå honom. Om du ger bonden en möjlighet att lösa problemet med äran i behåll kan du få ett stort kontaktnät "gratis" och vinna respekt hos både bonden och bygden. Får du sedan ingen respons på detta får du väl skicka ett "hotbrev" och sedan gå vidare och processa, då kan du visa upp det trevliga brev du tidigare skickat.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Nu är det tyvärr bara 3 hektar, för att kunna söka gårdstöd krävs att man söker på minst 4 ha, för annars skulle du ha sett till att söka "eu-bidrag" på marken till nästa sommar - det hade per automatik rättat till ett och annat :devil:


Ts har inte stödrätter vad det verkar och skulle då inte kunna söka, även om det vore 4 ha- tilldelning ur nationella reserven inte trolig då det delas ut till jordbruksföretag.

Och det hade inte rättat till saker per automatik, om inte den som plöjt söker för marken o har egna stödrätter.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

För mig handlar det ändå om ett 20'000-talet kronor som jag nu måste lägga på foder istället för att slå eget som planerat. Dessutom står jag utan bete nu till hösten och måste stödfodra (ännu mer foderkostnader) och således också utan bete nästa sommar eftersom en vall inte hinner återhämta sig till dess även om den sås in nu.

Ska man leja arbetet blir den kostnaden ganska stor så på 1,5 ha får man knappast foder för netto 20 000 kr.

Jag skulle erbjuda bonden att betala för 1 skörd med hö samt att så in vallfrö till våren- det borde du bett honom göra direkt- någon gång är han såklart hemma där han bor- åk dit.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 817
Gnägg Jag tog beslutet att ta bort min ponny nu i höst. I onsdags fick hon vandra vidare utan mig… Hon var 22. Jag har har haft henne i 15...
Svar
7
· Visningar
1 325
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp