Bonden plöjde och sådde min mark!

Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Man får inte dubbla bidrag för marken. Så antingen får ni det eller så får "bonden" det. Har ni gått med på att han ska få bidrag för marken så får ni inget.
Det normala är att den som brukar marken får bidraget, står i reglerna också att de ska betalas ut till brukaren. Så om ni gett honom rätt att "bruka" den för sin ekologiska odling får ni inget bidrag.
 
Senast ändrad:
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Nej jag menade att hans revisor ansöker om bidragen åt bonden, och så ger bonden oss vår del...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Man får inte dubbla bidrag för marken. Så antingen får ni det eller så får "bonden" det. Har ni gått med på att han ska få bidrag för marken så får ni inget.
Det normala är att den som brukar marken får bidraget, står i reglerna också att de ska betalas ut till brukaren. Så om ni gett honom rätt att "bruka" den för sin ekologiska odling får ni inget bidrag.


Det visste jag inte, fast nu gör vi ju så ändå... Han "får" ju bidragen och ger tillbaka vår del.
Men som sagt så gör vi nog inte så här fler gånger...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

[/B]

Det visste jag inte, fast nu gör vi ju så ändå... Han "får" ju bidragen och ger tillbaka vår del.
Men som sagt så gör vi nog inte så här fler gånger...

Hur många ha är det till fastigheten som brukas o hur många stödrätter fick ni med?

Det bonden kan om möjligt tjäna på vid denna uppgörelse är om han har Djurenheter-nöt- och till dem har för lite mark. Man får nämligen rätt bra betalt vid ekologisk djurhållning per djurenhet men då ska man till det ha mark, har bonden för många djur till sin egen mark o då kanske missar bidrag för ex 6 DE kan det vara så att han får ut de pengarna för att revisorn lägger till er mark till hans sas.

Kommer inte ihåg exakt summan per DE. Kanske ca 1500 kr.

Jag antar då att det är påskrivit papper att bonden lånat era stödrätter?,samt att lånet är anmält till jordbruksverket?
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Fortsätter- dessutom kan det vara så att han kanske drar in vallstöd- men den summan är inte så stor om nu det är kvar i år det stödet har där inte fullkoll.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

[/B]

Det visste jag inte, fast nu gör vi ju så ändå... Han "får" ju bidragen och ger tillbaka vår del.
Men som sagt så gör vi nog inte så här fler gånger...

Se till att överföra och söka stödrätterna i god tid innan nästa säsong. Beroende på hur mycket mark ni har så ska det vara klart i slutet av mars alternativt i mitten av juni det år det gäller för.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Pyttestort, du får 350:- per ha för 40% av totalarealen. Kan bli större om det är djurkopplat dock.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

och hur gar det for forsta TS och hennes bondjavel?? har han hort av sig eller skall anmalan ske?? jag ar nyfiken och hoppas forstas pa det basta for dig och ts no2 ocksa forstas...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Ingen återkontakt av honom ännu... Jag har haft fullt upp hela veckan med bygge av stall m.m så har i ärlighetens namn inte jagat honom heller. (Tycker väl inte att jag ska behöva det heller egentligen, med tanke på att han skulle återkomma till mig...)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Är tot 7ha här.

Det innebär om det är åkermark att stödrätterna ni fick med skulle ge ca 14 000 kr- som ni då får tillbaka av bonden.

Utöver det, vallstöd 350 kr (om nu allt är i vall på åker eller bete på åker) som blir 2450 riksdaler och om nu bonden har DE för dessa 7 ha så blir det ytterligare 1600 per DE, alltså 11 200 kr.

Om det är så, vilket det inte nödvändigtvis behöver vara, men om- så kan man tycka det är väl småsnålt att safta på räkningen som gjordes.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Man får bara vallstöd för 40% av arealen (alltså 2,8 ha i det här fallet). Och man måste vara certifierad för att få det.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Men vallarealen slås ju ihop med hans egna marker och där vet vi inte hur det ligger till.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

..och jag vet inte hur många av de ekologiska som väljer att inte certifiera sig, vinsterna är ju väldigt stora på att göra det så jag antar, bara antar, att det är fåtal som står utanför??
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Ja det är ju väldigt få. Bara de stönpellar som inte vill ha en extra kontroll per år ;).
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Om det inte går att komma överens med bonden hade jag inte brytt mig om att polisanmäla. Polisanmälan kommer bara att se ifall han gjort ett brott och kanske göra någonting åt det. I bästa fall kommer han att få böter och ge dig lite skadestånd. Bättre är det ifall du istället stämmer honom. Det kostar 450:- och möjligtvis något advokatarvode för en timme eller två att skriva stämningsansökan ifall du behöver hjälp med den.

Stämmer du honom kommer det att göras en grundligare utredning än vad som görs hos polisen, eftersom de helt enkelt inte kan lägga ner ärendet i brist på bevis som de normalt sett annars gör.

Vad är det för någonting han har sått på din mark? Är det havre så kan du ju använda det som foder och använda halmen som strö. Sen får han ju återställa vallen förstås, men det var han ju själv med på.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det innebär om det är åkermark att stödrätterna ni fick med skulle ge ca 14 000 kr- som ni då får tillbaka av bonden.

Utöver det, vallstöd 350 kr (om nu allt är i vall på åker eller bete på åker) som blir 2450 riksdaler och om nu bonden har DE för dessa 7 ha så blir det ytterligare 1600 per DE, alltså 11 200 kr.

Om det är så, vilket det inte nödvändigtvis behöver vara, men om- så kan man tycka det är väl småsnålt att safta på räkningen som gjordes.

Där är 3,5ha åker och 2,5ha bete, det sista ha är på inägomark... Vår del skulle bli ca 9000kr enligt hans uträkning.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Tack för tips om stämning, ska överväga det! :)

Vad är det för någonting han har sått på din mark? Är det havre så kan du ju använda det som foder och använda halmen som strö. Sen får han ju återställa vallen förstås, men det var han ju själv med på.

Han har sått korn, så halmen tar jag gärna med då mina hästar inte äter kraftfoder generellt så är kornet inte så värst intressant för mig. Framförallt inte i de mängderna som det isåfall skulle röra sig om. :)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Där är 3,5ha åker och 2,5ha bete, det sista ha är på inägomark... Vår del skulle bli ca 9000kr enligt hans uträkning.

Det stämmer ung. Åker ca 2000 kr ha o betet ca 1000 kr(om det är "vanligt" bete och inte bete med väldigt höga naturvärden)

Men. Det kan vara så att betet utöver sina stödrätter ingår i ett miljöåtagande-betesmark- och då är det utöver stödrättsersättningen även det ca 1000 kr ha. Och har han en revisor så är jag övertygad om att så är fallet.:devil:

Ett sådant åtagande är i grunden 5-årigt, kan såklart brytas av bonden om han som nu skulle bli av med lite mark men det enklaste är såklart att ha kvar marken tiden ut.

Men jag undrar, dina stödrätter, har bonden lånat/hyrt dina, eller har han egna till detta så dina "vilar"?
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Tack för tips om stämning, ska överväga det! :)



Han har sått korn, så halmen tar jag gärna med då mina hästar inte äter kraftfoder generellt så är kornet inte så värst intressant för mig. Framförallt inte i de mängderna som det isåfall skulle röra sig om. :)

Sälj kornet, det är ju det man gör med de grödor man odlar. Kolla upp vad priset är på korn uppe hos er och se vad bonden får i inkomst på det. Kan ju ställa allt lite annan dager för er.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 849
Gnägg Jag tog beslutet att ta bort min ponny nu i höst. I onsdags fick hon vandra vidare utan mig… Hon var 22. Jag har har haft henne i 15...
Svar
7
· Visningar
1 329
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 748
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 680
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp