Bonusbarn - vad är min skyldighet?

eyz

Trådstartare
Nu har det blivit lite strul kring bonusbarnet, kring hämtande och lämnande i alla fall. Jag känner mig anklagad för att inte ta ansvar och undrar vad som är "normalt".

Min sambo jobbar 16-24 mån-fre. Sambons dotter är hos oss varannan helg, hon bor med sin mor, syster och bonuspappa 17 mil bort. Sambon kör 1,5 h och mamman 0,5 h till mötesplatsen.

Tidigare har vi löst det så att sambon tog ut föräldraledigt varannan fredag så han kunde hämta henne och så de kunde umgås även på fredagen. Nu har hon dock fyllt 8 år och detta är alltså inte möjligt längre.

Vi testade en helg att mamman kom ner hit med dottern på fredagen och att sambon körde henne hem på söndagen. Detta tyckte mamman inte var något alternativ eftersom 4 timmar i bilen inte uppskattades av (halv)lillasyrran som var tvungen att följa med i bilen. Och jag förstår det till fullo!

Gången efter talade sambon om att han eventuellt kunde bli lite sen till jobbet, åkte och hämtade dottern efter skolan (eller ja, mamman mötte upp), åker till sin pappas jobb (granne med sambons jobb), lämnar dottern där så pappan kommer förbi när han slutat och lämnar henne här. Detta fungerar dock ytterst sällan då pappan endast jobbar förmiddag de fåtal gånger per vinter som han har jour.

Nu till helgen ska de träffas klockan 9 på lördag för överlämning. Sambon vill helst inte att hämtningen ska ske på lördagen ("då försvinner ju hela dagen!") och mamman ska ha sagt att "hela helgen spenderas i bilen". Som ett förslag tyckte då mamman att sambon skulle åka upp och vara hos dottern på sina lördagar och åka hem igen på kvällen. :crazy:

Jag tänker inte sätta vår 8 månades son i bilen och åka 3 timmar (+ väntetid) i skymning/mörker, hur stimulerande är det för honom? Dessutom är dessa 3 timmar minst 1/4 av hans vakna tid per dygn. (han sover max 30 min i bilen) Men framför allt är det ju säkerhetsaspekten. I vår kanske jag kan hämta nån gång ibland men nu med is, snö, modd och den aldrig frånkomliga faktorn, galna medtraffikanter, är det helt odiskutabelt. I övrigt försöker vi ju åka så lite som möjligt med honom här i sthlmstrafiken.

Sen tycker jag att det är fel att bonusen ska vara här på fredagarna när det är hennes pappa hon kommer för att träffa (och brorsan såklart). Inte mig, men halva helgen blir det ju bara hon och jag... Hon frågar hela tiden när pappa ska komma hem, vilket är ganska hjärtslitande. Stackarn! (men vi kommer jättebra överrens!)

Det är även jobbigt de gånger sonen tar mycket tid, och det är ju framför allt på kvällarna. Han ska underhållas, matas, göras klar för sängen och ibland tar det gott och väl 45 minuter innan han somnar. Visst kan hon sysselsätta sig under tiden men det känns fel för mig! Sen känner jag mig inte heller helt bekväm i de situationer där jag måste lämna bonusen, sonen och kattungen ensamma som vid vedhämtning. Även om hon älskar dem båda två kan ju något gå snett och vad ska jag tro när sonen gallskriker när jag kommer in?


Hu, jag tror jag behöver lite åsiker utifrån. Vad tycker ni? Och har mamman några skyldigheter kring hämtande/lämnande? Är jag den elaka styvmodern i modern upptappning? :(
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Den normala överenskommelsen är att föräldarna står för varsin väg, d v s en hämtar och en lämnar. Du har inga skyldigheter alls. Din sambo får ta ansvar för sitt barn och fixa situationen.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Precis som Gorel sager sa har du ingen laglig skyldighet.

Men jag reagerar pa detta.

Sen tycker jag att det är fel att bonusen ska vara här på fredagarna när det är hennes pappa hon kommer för att träffa (och brorsan såklart). Inte mig,

Varfor kanner du det som att hon inte kommer for att traffa dig?
Du ar ju en del av hennes familj, om an inte med blodsband, i och med att du bor med hennes pappa och ar mamma till hennes bror.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Varfor kanner du det som att hon inte kommer for att traffa dig?
Du ar ju en del av hennes familj, om an inte med blodsband, i och med att du bor med hennes pappa och ar mamma till hennes bror.

Jag kan förvisso bara tala för mig själv här, men jag åkte då aldrig hem till min pappa för att träffa min styvmamma... Så dom helgerna som han var tvungen att jobba, åkte jag helt enkelt inte dit. Trots att jag hade 3 småsyskon + 1 styvmamma där.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Även om hon älskar dem båda två kan ju något gå snett och vad ska jag tro när sonen gallskriker när jag kommer in?

Att sonen saknade dig när du var ute? Känns ju som den enklaste förklaringen. Låter ju hemskt om du har så låga tankar om flickan att du tror att hon gör sonen illa när du inte ser.

Jag var barnvakt åt min systerdotter när hon var i din sons ålder en gång, när föräldrarna var och handlade. Jag var väl runt 14 då, och när de kom hem gallskrek hon. Jag försökte verkligen trösta henne på alla sätt, men hon bara kröp runt och grät och letade efter föräldrarna. Man behöver inte göra nåt dumt för att småbarn ska bli ledsna, det räcker att mamma eller pappa inte är där.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag har 2 bonusbarn som varit här antingen varannan vecka eller varannan helg. Min sambo jobbade tidigare alla helger och sent på kvällarna, men barnen kom ändå. Vi hade problem med varandra under flera år då deras mamma ville ha tillbaka pappan och försökte göra allt för att det inte skulle funka, men inte tyckte jag att det var konstigt att de kom fast sambon jobbade. De bodde ju här då och detta var deras hem antingen pappan var på jobbet eller hemma.

Jag har 2 sladdbarn, (deras halvbröder) och tycker att det är självklart att de träffas regelbundet och vi har lämnat de små med dem flera gånger annars skulle inget fungera här hemma. Jag både mockar och hämtar ved och fodrar hästar. Klart att de kan vara med sina syskon.

Och att du behöver vara med sonen 45 minuter på kvällen, varför stör det? Om hon bor hos er och känner sig välkommen kan hon säkert sysslsätta sig ändå. Annars kan hon väl få vara med?

Tycker det känns som att du har svårt för bonusdottern och risken är att hon känner det oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag har oxå den stora äran att vara styvmor, när "våra" barn (2*5år) skall hämtas eller lämnars brukar vi åka tillsammans och passar då på att handla och dy.l.
Nån enstaka gång åker sambon ensam beroende på om jag jobbar eller inte. Förra veckan var sambon tvungen att jobba så då åkte jag själv och lämnade barnen till deras mamma, inga problem alls. Brukar bli mindre tjafs och regler när jag e med..
Barnens mamma har 15 min att åka och vi har ca 1 timme enkel resa.
När det gäller dagis så beroende på hur jag jobbar så brukar jag lämna och sambon hämta.
När det gäller stallet så antingen sitter de och tittar på tv medans jag fixar allt eller så är de med och hjälper till.

Är inte din bonusdotter intresserad av att hjälpa till..? Kanske tar lite längre tid men ungarna brukar gilla att hjälpa till, "mina" känner sig jätte stolta när de har klarat av att mocka till deras ponny..

Även om jag inte har nåt lagligt ansvar så är vi ju en familj och då får man ju hjälpas åt, men självklart så förstår jag att du inte vill ha babyn så länge i bilen så här års..

Du blev antagligen inte klokare av min "avhandling" men jag önskar dig all lycka och hoppas att ni finner en lösning så småningom..
cinna1
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Du har ingen laglig skyldighet till något som rör din bonusdotters
( hämtning/lämning/passning), men kanske moraliska?

Du har valt att träffa en man som redan har barn, då får man acceptera och ta till sig bonusbarnen fullt ut anser jag iaf :).

Dvs ni alla är ju en familj, på dig låter det mer som:
Familj 1 = du, sambon/pappan och er gemensamma son.
Familj 2 = bonusbarnet & sambon/pappan

Att bonusdottern får vara ensam 45 min om det tar tid att lägga sonen är väl ingen fara, så fungerar det nog i dom flesta familjer där det finns fler barn än ett :)

Jag tycker inte att du ska känna dig anklagad för något, men jag tycker däremot du ska fundera kring dina tankar om bonusbarnet.

Däremot har du min fulla förståelse för att du inte vill åka så pass mycket bil med sonen nu på vintern ..
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Hur gammal är hon? 9, 10, 11, 12?

Tåg? Buss?

Aha, precis 8, då lär ju det inte fungera.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Hur gammal är hon? 9, 10, 11, 12?

Tåg? Buss?

Aha, precis 8, då lär ju det inte fungera.

Nu vet jag ju inte hur det är med tåg där TS bor, men min kusins bonusbarn åkte tåg till dem från Malmö till Stockholm där SJ hade "lekvagn" och ledsagare som tog emot barnet vid avgång och lämnade av det vid ankomst. Men det är ju ett par år sedan, så det kanske inte finns kvar. (Vet att det finns på flygen fortfarande)./arrak
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Vi har diskuterat lite kring detta men problemet är att vi har en timmes bil- eller tågresa till centralen och jag vet inte om tågvärdar kan hjälpa henne till rätt pendeltåg heller. Dessutom sätter sig sambon emot detta då han inte tror att hon är mogen för det.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Att sonen saknade dig när du var ute? Känns ju som den enklaste förklaringen. Låter ju hemskt om du har så låga tankar om flickan att du tror att hon gör sonen illa när du inte ser.

Jag var barnvakt åt min systerdotter när hon var i din sons ålder en gång, när föräldrarna var och handlade. Jag var väl runt 14 då, och när de kom hem gallskrek hon. Jag försökte verkligen trösta henne på alla sätt, men hon bara kröp runt och grät och letade efter föräldrarna. Man behöver inte göra nåt dumt för att småbarn ska bli ledsna, det räcker att mamma eller pappa inte är där.

Fast det är lite där problemet ligger. Ett nej är inte ett nej för henne. Säger vi "böj dig inte över sonen för då drar han dig i håret och det var ju inte så kul, eller hur?" "hehe nej". Sen vänder man sig om och byter kanal på tv:n så skriker hon rakt ut för sonen kopplat ett järngrepp om håret när hon böjt sig över honom för att leka med hans leksak eller dyl.

Och nej, jag kan inte lita på henne. Det kan inte hennes mor och inte hennes far heller. Vi har stora problem med att hon ljuger och hittar på saker om det mesta och jag vill inte ta på mig ansvaret att dömma vad som är sant och inte och "uppfostra" utifrån det. Det kan inte vara mitt ansvar.

Dock utgår jag inte från att hon gör honom illa, det vore ju som du säger hemskt! Men jag kan inte veta vad hon gör om han t.ex. får tag på hennes hår precis när jag gått ut. Jag har svårt att tro att hon vill sitta kvar i det greppet tills jag kommer in och 8-åringar tycks inte tänka så rationellt att de helt enkelt låser upp de små fingrarna, det är något mer hårdhänta lösningar de tar till.

(Självklart kan sonen bli ledsen för att mamma inte är där men jag lämnar honom inte ensam om han inte är nöjd och upptagen med något. Han klarar sig utmärkt när vi är ensamma och jag måste ut till vedbon/garaget.)
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Du har valt att träffa en man som redan har barn, då får man acceptera och ta till sig bonusbarnen fullt ut anser jag iaf :).

Dvs ni alla är ju en familj, på dig låter det mer som:
Familj 1 = du, sambon/pappan och er gemensamma son.
Familj 2 = bonusbarnet & sambon/pappan

Att bonusdottern får vara ensam 45 min om det tar tid att lägga sonen är väl ingen fara, så fungerar det nog i dom flesta familjer där det finns fler barn än ett :)

Fast det blir ju betydligt mer än 45 minuter om man räknar in matning och förberedelser för sängen och jag tycker det känns väldigt fel att hon blir åsidosatt så länge. Sedan sonen föddes har vi jobbat hårt med att hon inte ska känna sig som nr 2, hon är lika viktig. Om vi planerat att göra något efteråt är hon inte intresserad av det längre vilket känns så himla ruttet! (av mig, inte henne!!)

Jag ser oss alla fyra som en familj men som jag skrev i förra inlägget så vill jag inte ta på mig ansvaret att uppfostra, vilket det har blivit när hon kommit "utan pappa".
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Fast jag förstår inte riktigt vad menar med att hon blir åsidosatt när du nattar den lille? Måste hon vara sysselsatt och aktiverad av er vuxna hela tiden när hon är hos er?
Skulle det vara bättre att hon inte kom alls de dagarna? Då tycker jag verkligen att hon blir åsidosatt.
Vet inte om jag missuppfattar dej.

Jag har haft bonusbarn sen de var 6 och 8 år, och jag har inte suttit och lekt med dem varje minut de är här.
Det gör jag inte med egna barn heller.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Sen tycker jag att det är fel att bonusen ska vara här på fredagarna när det är hennes pappa hon kommer för att träffa (och brorsan såklart). Inte mig, men halva helgen blir det ju bara hon och jag... Hon frågar hela tiden när pappa ska komma hem, vilket är ganska hjärtslitande. Stackarn! (men vi kommer jättebra överrens!)

Det är även jobbigt de gånger sonen tar mycket tid, och det är ju framför allt på kvällarna. Han ska underhållas, matas, göras klar för sängen och ibland tar det gott och väl 45 minuter innan han somnar. Visst kan hon sysselsätta sig under tiden men det känns fel för mig! Sen känner jag mig inte heller helt bekväm i de situationer där jag måste lämna bonusen, sonen och kattungen ensamma som vid vedhämtning. Även om hon älskar dem båda två kan ju något gå snett och vad ska jag tro när sonen gallskriker när jag kommer in?

Men, hur gör du om du är ensam då, lämnar du sonen och kattungen ensamma när du hämtar ved? Jag tycker inte en 8-åring är stor nog att vara barnvakt, precis som du beskriver.

Vid nattning kan väl tjejen vara med, eller så sätter du på en film. Hur skulle du göra om det var din dotter? Jag tycker det låter som det är du som inte är bekväm med att hon är där, inte tjejen i sig.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Är det något fel att jag känner mig obekväm? Jag är ju egentligen inte obekväm med henne utan det faktum att jag står med ansvar att uppfostra ett barn som eventuellt inte får samma uppfostran hos den andre föräldern.

Jag tror att det bästa för min egen skull skulle vara om bonusdottern får mogna lite till innan vi kamperar ensamma på fredagarna. Jag har ingen barnvana som helst sedan innan och tidigare har ju alltid sambon varit med. Hade det bara varit hon och jag, inte sonen (och katten) hade det nog varit enklare.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Nej det är ju dina känslor och känslor kan inte vara fel på så vis tycker iaf jag. Det är ju bra att du ändå är ärlig för då blir det lättare för alla parter.

Det viktiga i uppfostringssyfte är att du och din sambo har samma syn och sätt och jag tror det är mer eller mindre ofrånkomligt att du ska låta bli att uppfostra henne alls, hon ska ju bo hemma hos er i erat hem ( ditt hem ).
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Är det något fel att jag känner mig obekväm? Jag är ju egentligen inte obekväm med henne utan det faktum att jag står med ansvar att uppfostra ett barn som eventuellt inte får samma uppfostran hos den andre föräldern.

Jag tror att det bästa för min egen skull skulle vara om bonusdottern får mogna lite till innan vi kamperar ensamma på fredagarna. Jag har ingen barnvana som helst sedan innan och tidigare har ju alltid sambon varit med. Hade det bara varit hon och jag, inte sonen (och katten) hade det nog varit enklare.

Fel och fel, det är ju lite olyckligt att du valt att vara sambo med en man som har barn sedan innan, men inte vill vara med hans dotter ensam, ens en kväll. Jag tror knappast att er relation blir lättare i tonåren, eller hur gammal hon nu bör vara i dina ögon för att vara mogen nog att umgås med dig.

Jag säger som ovanstående; det viktigaste är att du och sambon är överrens om hur ni ska uppfostra.

Men jag anser väl att det är din sambos uppgift att se till att han umgås så mycket som möjligt med sitt barn. Kan han inte gå ner i arbetstid? För hon är ju inte ditt ansvar, det är hans, även om jag anser att barn i en familj borde vara lika välkomna i sitt hem oavsett vilken vuxen som är hemma.

Att hon ljuger och inte går att lita på låter inte bra, och kanske en reaktion på att hon inte mår bra?
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag blev tillsammans med min sambo som har ett barn. Vi har varit en familj på tre och umgåtts alla tre tillsammans. Jag blev inte ihop med sambon för att ta hand om hans barn även om jag, vilket tycks ha fallit bort i texten, tagit hand om henne ensam många gånger. Hon var t.ex. hela påsklovet hos MIG men jag har hela tiden känt mig obekväm med situationen eftersom man inte kan säga en sak åt henne och lita på att hon följer det. Hon har varit väldigt dålig på att lyssna på oss vuxna (men det börjar bli bättre) och jag som inte har någon barnerfarenhet vill inte ta på mig uppgiften att uppfostra henne. Problemet är ju inte att han har barn utan att det plötsligt förväntas att jag ska åka 13 mil samt ta hand om båda barn ensam när t.o.m. min sambo tycker det är jobbigt att vara ensam med båda.

Hade det varit sista dagen hon är hos oss som vi var ensamma på hade det varit en annan sak. Till viss del i alla fall. Första dagen i vår familj sätts reglerna som gäller hos oss, för de faller bort när hon är hos mamma. Och jag känner mig osäker och vill inte vara den som tjatar, frågar och ställer. För det är det som krävs.

Med mogen menar jag att hon kan ta till sig instruktioner och att man slipper upprepa allt 50 gånger. Jag vill inte behöva påminna henne om att spola toaletten efter varje toalettbesök och varje gång få höra att "det har jag gjort" när man vet att det är ogjort. Jag vill slippa vara orolig att hon ska gå och slicka i skålen i kylskåpet när jag lägger sonen osv osv.

Angående ljugandet så misstänker vi också att hon inte mår så bra, att hon kanske ser det som sista utvägen att få uppmärksamhet etc. Sambon och mamman har väl börjat diskutera kring det. Tyvärr måste jag säga att det är jag som är den pådrivande från vår sida, sambon ser mest problemen och kommer ingenstans på egen hand när det gäller lösningar.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Men varför tar du inte med dig båda ut?
Jäntan kan väl hjälpa dig att bära ved eller dra barnvagnen?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 924
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 424
Senast: Amha
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 677
Senast: Sel
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp