Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Kring det här att hon får vara ensam så länge när jag underhåller, matar och nattar sonen så ser jag på det såhär: självklart kan hon göra något själv under tiden, det är nog till och med nyttigt eftersom hon annars har svårt att göra saker själv. Men på helgerna är jag själv uppvuxen med fredags- och lördagsmys med mamma och pappa. Innan sonen föddes brukade vi titta på filmer/något bra på tv med popcorn eller glass tillsammans vilket dels fört oss närmre (vilket annars är svårt när hon bara kommer på helger och andra ledigheter) och gett oss tillfälle att prata. Som det är nu så kan vi planera att titta på något när sonen somnat men när jag väl kommer vill hon inte göra det, har vi bestämt något gott att äta så kan hon på sin höjd stanna för att äta det innan hon vill sätta sig vid datorn. Jag upplever det som att hon känner sig bortstött.

Men kan det inte vara så enkelt som att hon inte är van vid fredags- och lördagsmys på det sättet? Alla familjer har inte den traditionen, och är man inte uppvuxen och van vid det så kanske man inte tycker det är lika viktigt som du tycker. För dig är det veckans högtidsstund, men hon kanske inte inser hur viktigt det är för dig?

Jag har själv aldrig fredags- och lördagsmyst på det sättet du beskriver, vare sig som barn eller vuxen, och jag har svårt att tro att jag kommer göra det med mitt egna barn på någon regelmässig basis. Så jag kan gott tänka mig att jag hade agerat liknande som din bonusdotter, hon kanske är van vid att alla pysslar med sitt lite fridfullt på fredagskvällen? Och att man har mysstunderna på ngt annat sätt än framför TVn?
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Visst är det så att hon inte är van vid det och inte tycker det är lika viktigt men med tanke på hur mysigt hon faktiskt tyckte det var de gånger vi gjorde så innan brorsan föddes så kan jag inte låta bli att uppleva det som att hon känner sig sviken.

Men ja, man kan väl inte vara alla till lags jämt...
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Det kanske är så att du måste "bestämma" att hålla det som ni kom överens om, då får datorn vänta lite ?!

Jag förstår att du tycker det är jättesvårt, det är ingen barnlek att förstå/uppfostra barn men jag tror du måste jobba med spärren som du har mot att fostra henne.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Varför har ni inte det nu då?
man kan väl mysa fast man fått bebis?
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Som situationen ser ut är det ju någon av barnen jag måste prioritera, och då blir det sonen.

Bonusdottern har ju trots allt två föräldrar och de får komma fram till en lösning på problemet - det är deras ansvar.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Det får du diskutera med lagstiftarna, jag talar bara om hur det ser ut.

Jag vände mig inte till lagstiftarna, utan till dig som berättar hur juridiken ser ut. Tycker du att resonemanget är rättvist?

Jag ser att det är kvinnan som drar kortaste strået och inte känns det som om föräldrarskapet sker på lika villkor om en part har skyldigheter och den andra har rättigheter.

Visst kan man hänvisa till lagar och att tex skjutsningen skall vara 50/50, men då tar man inte hänsyn till att föräldrarskap innebär så mycket mer än att skjutsa fram och tillbaka till en umgängesförälder.

Finns krav på "rättvisa" så skulle den förälder som ägnar minst tid åt barnen ges möjlighet att ägna så mycket tid det bara går dessa ynka helger. Ett sätt är att umgängesföräldern både hämtar och lämnar, för då umgås barn och förälder ytterligare en stund (i bilen/på resan).

Hoppas du inte missförstår mina tankar, de är inte riktade mot dig personligen, uatn jag ifrågasätter lagstiftningen. Man kan ha moraliska skyldigheter mot sitt barn eller expartner, utan att ha juridiska. Givetvis kan inte familjerätten tala om moral eftersom den inte har uppdraget att jobba på det sättet (och jösses, hur skulle det se ut?!! :eek: ).

Jag syftar på ett medmänskligt perspektiv och ser att lagstiftningen inte precis underlättar för den som drar det tyngsta lasset. Snarare tvärtom. :(

Jag undrar tex om män hade accepterat att fk-summan/underhållet/vaddetnu heter hade varit exakt detsamma under så lång tid som det tydligen varit drygt 1100 kronor?

Procentuellt sett så tjänar umgängesföräldern på att inte vara boendeförälder varje år. Jag tänker att personen får tex mellan 3-5 procents löneökning och underhållet för barnen är detsamma.

Ser inte lagstiftarna att man gynnar ett kön, funderar jag?

Oj vad mycket det blev. Sorry om det är osammanhängande. Jag har nog inte tänkt klart, men jag är upprörd över hur eländigt många ensamstående kvinnor har det ekonomiskt - och så skall de skjutsa också... det känns ruttet.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Men hon har ju skrivit det. Bonusdottern och Ts kommer överens om att göra något mys efter att liten lagt sig men sedan har dottern ändrat sig och vill inte göra något..

Här tror jag dock att det är viktigt att Ts håller på sig lite, dvs fullföljer överenskommelsen :-)
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Cala hann ju svara.

Jag får nog prova att stå på mig lite i fortsättningen. I övrigt är jag ju noga med att hon/vi fullföljer det vi bestämt. :confused: Jag har nog inte tänkt på samma sätt i denna situation eftersom det "ska" vara en trevlig stund.
 
Senast ändrad:
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Cala hann ju svara.

Jag får nog prova att stå på mig lite i fortsättningen. I övrigt är jag ju noga med att hon/vi fullföljer det vi bestämt. :confused: Jag har nog inte tänkt på samma sätt i denna situation eftersom det "ska" vara en trevlig stund.

Jag tycker också att du skall spotta upp dig och säga till vad du har för förväntningar. Det är verkligen inte lätt att fostra barn och de försöker göra livet så enkelt och bekvämt för sig som möjligt. kan man slappa framför datorn och ingen bryr sig, då slapp man umgås och vara social.

Inte kul på lång sikt, men barn är kortsiktiga och det är vår otacksamma roll att fatta beslut på av grund långsiktiga mål.

Det är otacksamt att vara den som styr och ställer, visar omsorg och ser till barnets bästa. Lättare är att plocka kortsiktiga poänger.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

*kl*

En 8-åring är ju en härlig resurs om man har en liten också. Man är ju ändå helt låst av den lilla.

En fredagkväll utan pappan med båda barnen är ett gyllene tillfälle att få egentid med barnen och låta 8-åringen verkligen få vara älskad storasyster.

Var inte rädd. Hon är avig för att hon mår dåligt av situationen. Ta emot henne, visa att du inte kan vara gladare för NÅGOT än att få rå om just henne, älska henne villkorslöst och involvera henne i skötseln av den lille på ett sätt hon klarar av.

Se det som den bonus det är att få ett extra barn.

Du har inga skyldigheter till något, men tidernas möjlighet att få en underbar kompis för livet :love:
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Du har ingen anledning att varken hämta eller lämna henne någonstans, men om du ändå är villig att göra det när vägarna är bättre är det ju väldigt snällt av dig.

I mina öron låter det som att mamman är den knepiga parten. Varför ska din sambo köra längre för att hämta sitt barn än vad hon ska? Om han hämtar henne hos mamman får väl mamman komma och hämta hos er när hon ska dit?
En av mina kompisar får köra 7-8 mil för att hämta sin son varannan onsdag och sen samma sträcka för att lämna honom på söndagen. Men den mamman gör inte annat än motarbetar sonens umgänge med pappan. Är det samma problem för din sambo?

När det kommer till att tjejen får klara sig själv när du håller på med din son, hon kan väl underhålla sig själv den stunden? Jag var åtta år när min lillasyster föddes, pappa jobbade skift (sena kvällar/nätter) och när mamma höll med syrran fick jag underhålla mig själv. Känner hon sig hemma hos er kan hon säkert det. Hon kan väl titta på film eller något under tiden? Så länge hon inte springer runt och skriker när sonen ska sova är det väl inget problem?
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Vad fint du skriver! :bow:

När jag skapade tråden hade jag den senaste tiden i minne, vilket var väldigt orättvist då allt som trissar upp henne fanns tillgängligt (farmor som inte kan sätta gränser och som kan övertalas till allt, fest (nyår) med gäster och allt som hör till).

Igår när jag och sonen kom till kalaset som sambon och dottern varit på kommer hon och kramar om mig och säger att hon saknat mig (fyra timmar sedan de gick hemifrån). Vi ska nog fixa det här. :)
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag förstår att du tycker det är jättesvårt, det är ingen barnlek att förstå/uppfostra barn men jag tror du måste jobba med spärren som du har mot att fostra henne.

Jag kan förstå om det låter helt vrickat att jag inte vill ta på mig uppfostran när jag själv satt en liten till världen. Men jag som inte har erfarenhet ser det som att man utvecklas som förälder vartefter barnet växer. Just nu funderar jag ju över problem som kan dyka upp och hur vi ska hantera dem när sonen börjar bli mer rörlig och verbal. Jag har liksom inte hunnit med de resterande sju åren som bonusen kräver. :) Även om jag ju har en generell syn på hur jag vill att barn ska växa upp och så.

Dock är det jag som kommer med lösningar (i den mån jag har förmåga) på problem som dyker upp kring bonusen. Sambon tar tyvärr ofta till enkla lösningar medan det oönskade beteendet aldrig lärs bort. Jag har nog mest riktat in mig på att få sambon att "uppfostra" bättre, istället skulle jag nog litat på mina egna funderingar och själv använt mig av dem i umgänget med henne.

Som sagt har jag haft stor nytta av den här tråden och hoppas att jag växt i rollen som pappas sambo. :)
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Precis, citerar återigen min kompis som haft "mina-dina-våra"-barn familj.

-De barn som bor under mitt tak är mina barn och får alla samma behandling.

Det måste ge stor trygghet för de barn som inte är biologiska att se att de alla blir lika behandlade.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Igår när jag och sonen kom till kalaset som sambon och dottern varit på kommer hon och kramar om mig och säger att hon saknat mig (fyra timmar sedan de gick hemifrån). Vi ska nog fixa det här. :)

Det tror jag också, vad underbart med kramen:love:

Det är bra att få bolla lite ibland och så länge du vågar lyssna på ditt hjärta så kan inget bli fel.
Det man sedan ser blev fel med facit i hand det får man be om ursäkt för då och förklara då. Det man gjorde och gör är ju det man tror är bäst just för stunden. Precis som att du innan trodde att det var bäst att du höll dej i bakgrunden.
Nu vet du att du är viktig och vårda minnet av den kramen lika ömt som jag vårdar minnet av bonussonens ord om att han ville stanna så ha fick veta hur det skulle vara.

De är så kloka barnen och att få dela deras tankar är ett helt underbart förtroende.
Att få se världen genom ett barns ögon är obeskrivligt.
Vänta bara tills hon blir tonåring och hon vill prata hemlisar och berätta allt:angel: det är så underbart att få uppleva tonåren lite grann igen fast det var så längesedan man lämnade den:love:
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Kramar och ramar - kanske de bästa orden att utgå från när det gäller barnuppfostran. Man måste sätta tydliga gränser (ramar) men aldrig glömma att ösa dem med kärlek (kramar).
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Vi har en 5 åring på förskolan som flyger mellan uppsala och Stockholm själv varannan vecka. :cool:

Jo men flyg är ju en helt annan sak. De kommer inte så långt om de smiter :p

Mina småbröder flög också ensamma i den åldern, själv flög jag inte själv förrän jag var 7 iofs, men det var lite längre sedan.

Tåg känns inte lika säkert, men ganska säkert.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Precis, citerar återigen min kompis som haft "mina-dina-våra"-barn familj.

-De barn som bor under mitt tak är mina barn och får alla samma behandling.

Det måste ge stor trygghet för de barn som inte är biologiska att se att de alla blir lika behandlade.

Så har vi oxå kört på, att den som är hemma bestämmer. Vi har ju haft egna barn båda två och det hade aldrig funkat om vi inte bägge kunnat uppfostrat varandras barn.
Att köra egna regler för egna barn är bäddat för konflikter och uppdelning i olika läger.
Sen om det hänt nåt medans den andre varit borta, så har vi uppdaterat på telefon så att den andre vet vad som hänt.
Så länge man har lika och klara regler så funkar det bra.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Du kommer säkert fixa detta bra!
Det jag reagerat på i denna tråd är att du inte blivit sur eller intagit försvarställning trots en del kritik, och det visar på att du är mottaglig för att försöka lösa det.
Sen är det ju svårt med barn i perioder, vare sig det är egna eller bonus.
Jag är ju sladdmamma och kommer inte ihåg att mina äldsta någonsin varit så jobbiga som mina små. Funderar på om de går på uppåttjack ibland :)

Eller så glömmer man det jobbiga efter några decennier .
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 023
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 866
Senast: Sel
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp