Bonuskrångel - jättelångt

Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Haha nä ni gjorde det verkligen inte lättare! Men det finns nog inget lätt svar på frågan. Hon är INTE en mogen och ansvarstagande 18-åring (ja det är samma gräns här) och jag tycker det känns helt fel att ställa ultimatum för risken är överhängande stor att hon i sitt omogna tänkande säger "fuck off" då. Vilket hon på ett sätt redan gjort då hon sagt att han inte längre är hennes pappa och att han inte behöver höra av sig något mer. Men om man stänger den dörren blir det tusen gånger svårare för henne att komma tillbaka.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Om hon är trevlig eller inte spelar roll för hur mycket jag tänker "slösa" av mig själv.

Det förstår jag. Det är ju inte du som är förälder. Men din sambo är ju pappan, och han har ju inte satt dottern till världen för att ha någon trevlig person att umgås med.

Hon är säkert inte trevlig, så som hon är nu. Att hon inte ens kan ha varaktiga relationer med kompisar vittnar om det, men det visar oxå att hon inte är lycklig. Just nu kanske hon tycker att folk är idioter, och att de går att ersätta med nya. Men om några år kommer det börja göra riktigt ont, när hon märker att det inte finns någon som hon kan hålla sams med en längre tid.

Det är föräldrarna som ska visa hur man bevarar relationer! Vem annars skulle vilja göra det jobbet?

Han skickade ett meddelande för ett par veckor sen, precis innan skolstarten och skrev "Lycka till med sista året, hoppas allt är bra med dig" och fick tillbaka "Vem är du?"

Det är ju helt rätt! Hon vet inte vem han är! Och vad är det för trams att skicka intet-sägande artighets-sms till sitt eget barn!?

"Hoppas allt..." det inbjuder ju inte till kommunikation precis. Så där skriver man ju när man inte vill ha svar.

Är det engagemang för din sambo, att sitta hemma och knappa ett sms? Är det för jobbigt att cykla/köra till dottern, gå/cykla/köra efter henne när hon går iväg, ställa frågor, fråga igen när han inte får svar, eller bara skäll till svar, och igen och igen.

vindvissla, du som står mitt i det här, är det bonusdottern eller sambon som är ditt problem? Jag menar, jag tycker det låter som att du tycker att sambon borde hantera det här på ett annat sätt. Är han själv nöjd med att skicka iväg ett sms och en present då och då? Om han inte vill göra mer, kan du acceptera det?

Sen en annan grej. Jag tycker inte att ni ska lyssna på vad barnflickan, mamman eller andra säger om bonusdottern. Ni kan säkert hämta mycket skit där, som ger er anledning att se henne som förlorad. Men det är bara ett sätt att döva samvetet. Antingen tycker din sambo/ni att ni har gjort nog, eller inte - oavsett vilka rykten ni hör. Om flickan återvänder till er, kommer hon inte köpa argument som "men din mamma sa ju att du..."
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Han får väl hitta något som gör det svårt för henne att säga nej, en weekend i London typ. Han borde i alla fall inte ge upp.

Annars tycker jag att Havreflinga har väldigt kloka kommentarer.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Det förstår jag. Det är ju inte du som är förälder. Men din sambo är ju pappan, och han har ju inte satt dottern till världen för att ha någon trevlig person att umgås med.

Hon är säkert inte trevlig, så som hon är nu. Att hon inte ens kan ha varaktiga relationer med kompisar vittnar om det, men det visar oxå att hon inte är lycklig. Just nu kanske hon tycker att folk är idioter, och att de går att ersätta med nya. Men om några år kommer det börja göra riktigt ont, när hon märker att det inte finns någon som hon kan hålla sams med en längre tid.

Det är föräldrarna som ska visa hur man bevarar relationer! Vem annars skulle vilja göra det jobbet?

Haller med dig helt har, och jag trodde val att hon skulle fa ont, landa hart och inse tidigare an sahar... Men hon bara letar vidare efter nya tillfalliga vanner.

Det är ju helt rätt! Hon vet inte vem han är! Och vad är det för trams att skicka intet-sägande artighets-sms till sitt eget barn!?

Alltsa det var helt fritt oversatt och jag kommer inte ihag exakt vad han skrev. Och innan dess hade han forsokt traffa henne, prata med henne, bjuda in henne, ringa henne och skickat fler sms...

"Hoppas allt..." det inbjuder ju inte till kommunikation precis. Så där skriver man ju när man inte vill ha svar.

Är det engagemang för din sambo, att sitta hemma och knappa ett sms? Är det för jobbigt att cykla/köra till dottern, gå/cykla/köra efter henne när hon går iväg, ställa frågor, fråga igen när han inte får svar, eller bara skäll till svar, och igen och igen.

Fast nagonstans gar val en grans? Hon har gjort ett val och det maste vi respektera ocksa. Det vi (sambon) kan gora ar att finnas dar for henne nar/om hon kommer tillbaka.

vindvissla, du som står mitt i det här, är det bonusdottern eller sambon som är ditt problem? Jag menar, jag tycker det låter som att du tycker att sambon borde hantera det här på ett annat sätt. Är han själv nöjd med att skicka iväg ett sms och en present då och då? Om han inte vill göra mer, kan du acceptera det?

Jag kan inte andra pa min sambo, bara forsoka leda honom i en annan riktning (som jag tycker ar ratt eller tror kan funka, men det ar ju inte sakert att han gor det). Men han ar en vuxen person och bestammer sjalv over sitt liv. Vad menar du att jag ska gora? Dumpa honom for att han inte funkar som jag?

Sen en annan grej. Jag tycker inte att ni ska lyssna på vad barnflickan, mamman eller andra säger om bonusdottern. Ni kan säkert hämta mycket skit där, som ger er anledning att se henne som förlorad. Men det är bara ett sätt att döva samvetet. Antingen tycker din sambo/ni att ni har gjort nog, eller inte - oavsett vilka rykten ni hör. Om flickan återvänder till er, kommer hon inte köpa argument som "men din mamma sa ju att du..."

Nej det gor vi inte, jag berattar inte ens for sambon vad de sager. Men det ger ju en uppfattning om vad hon har for sig.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Jag kan inte andra pa min sambo, bara forsoka leda honom i en annan riktning (som jag tycker ar ratt eller tror kan funka, men det ar ju inte sakert att han gor det). Men han ar en vuxen person och bestammer sjalv over sitt liv. Vad menar du att jag ska gora? Dumpa honom for att han inte funkar som jag?

Det är alltså så att du försöker leda honom i en lite annan riktning än vad han själv vill gå? Är det för att du tycker synd om honom när han beklagar sig över att dottern dissar honom?

Om jag hade varit du, hade jag nog valt att se sambons varken-eller som problemet. Det gör ju att han mer eller mindre dumpar över problemet på dig, fast du kanske inte märker det. Jag hade ställt upp på två möjligheter:

1. Stötta honom fullt ut i att vinna tillbaka(?) sin dotters tillit. Alltså haft förståelse för att projektet kostar tid, energi och pengar. Och jag hade stenhårt företrätt dotterns röst, varje gång han började fega ur och kom med undanflykter. Jag hade lyssnat och kramat om varje gång han hade ångest för sin bristande pappa-insats, och pekat mot en ljusare framtid, där han har en chans att ta igen allt. Men jag hade absolut inte jamsat med när han tyckte synd om sig själv. Det gör ont att ångra sig! Det gör ont att ta på sig skuld. Men det är skönt efteråt.

2. Accepterat att han inte vill/orkar engagera sig mer, ifall han svarade ja på dessa frågor: Tycker du att du har gjort allt du kunnat/velat för din dotter? Vill du lägga det här bakom dig nu? Är du säker på att du inte ångrar dig nästa vecka? Det är ingen idé att gnälla och tycka synd om dig själv, ifall du ändå inte är beredd att jobba mer på problemet, det inser du va´?

Men först hade jag försökt ta reda på vad han vill. Inte dumpa!!! Men inte heller leda utan att tydligt berätta att jag medvetet leder honom i en viss riktning, och varför. Han är ju ingen åsna!;)

Du kanske redan har berättat för honom vad du vill, och varför. Fast jag tolkar dig som att du inte riktigt har bestämt dig. Om jag vore du skulle jag nog oxå tveka, för alternativ 2 är ju skönast och enklast, i alla fall för dig och ert gemensamma barn - särskilt om din sambo verkligen klarar att släppa allt grubbel på dottern. Men om han klarar att släppa iväg ett barn sådär bara, då undrar man ju om han kan göra så igen, vilket talar för att man vill välja alternativ 1.

Enklast är nog om du, för din sambo, presenterar alla alternativ du kan se, och berättar vad du tror att de kan leda till i förlängningen, både för honom, dig, ert andra barn och er relation. Det du tror är förstås inget facit, men då har han något att ta ställning till. Valet är hans.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Alltsa egentligen bekymrar det mig inte sa jattemycket, han far jobba vidare pa det om han vill eller skita i det om han vill. Varfor behover jag ta stallning? Jag stottar honom i vilket fall som helst.

Sen gar det inte att jamfora barn 1 och barn 2 i det har fallet, sambon ar 18 ar aldre och har mer erfarenhet, plus att han varit otroligt mycket mer delaktig i vart barns liv. Jag hade aldrig valt att leva med honom som han var da, for 18 ar sedan. Jag vill ha en narvarande man och inte ett bankkort fullt av pengar.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Varfor behover jag ta stallning? Jag stottar honom i vilket fall som helst.

Det är bara om du själv påverkas negativt som du kanske borde be honom välja en tydlig väg.

Jag utgick från mig själv. Jag vill gärna ha en plan. Jag påverkas mycket av konflikter. Jag måste städa upp runt mig, för att kunna sköta familj, jobb, gård o.s.v. effektivt.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Aha da forstar jag. Nej jag paverkas inte sarskilt mycket. Jag tycker det ar trakigt for min sambo. Och jag forstar att det inte finns mycket jag kan gora. Men det andrar inte mitt liv speciellt mycket (mer an att vi har mer pengar)
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Så om jag har förstått det rätt så har mamman till dottern lämnat in skiljsmässoansökan och den kommer att tas upp ett visst datum. Men har hon även lämnat in en ansökan om underhåll till sig själv som domstolen samtidigt ska ta hänsyn till, eller handlar det bara om dotterns underhåll? Har hon ingen inkomst mer än stamps som jag antar att hon får om hon är arbetslös, om det inte har gått så långt att hon får dole-money, så har hon ju egentligen rätt till 500 euro/veckan i underhållsbidrag till sig själv, förutom de 150 euro/veckan hon har rätt till för barnet.

Har P skaffat sig en bra attorney som hjälper honom med allt detta? Det verkar ju ha gått lite för långt för att de ska kunna komma överens om det hela själva. Börjar hon bråka och domaren håller med henne så kan P behöva betala ut minst 650/euro i veckan.
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Gäller det även om hon lever med en annan man och har ett barn ihop med honom? Och att det andra barnet är största anledningen till att hon inte "hittar" något jobb?

Jag tror hon har stamps och dessutom berättade en vän att hon jobbar extra lite nu.

500 i veckan kan omöjligt gälla om barnet är över 18. Så mycket har han aldrig varit tvungen att betala förr genom gamla domstolsbeslut, när exet inte haft något jobb eller barn med den andra mannen. Dessutom går dottern i skolan mellan 9-21 på vardagar och äter endast frukost hemma.

Vi får se när det dras upp i domstol men kommer det till 650 i veckan så kan vi ju sälja huset och panta bilen och leva på socialpengar själva...
 
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

Nej, 500 är för frun och 150 för barnet. Det brukar vara standarden liksom.

Om hon lever med en annan man så kan han ju alltid hävda det i rätten som en förmildrande omständighet, men är man gifta så har man en försörjningsskyldighet till varandra. I Sverige anser vi att kvinnor kan försörja sig själva och därför är det väldigt sällan någon kvinna får underhåll. Det kan hända att kvinnor som varit gifta med män i många år där de tagit hand om hus, barn, hem och mannen och på så sätt hjälpt mannen i karriären får ett tidsbegränsat underhåll under tiden de bygger upp ett nytt liv och kanske utbildar sig. PG Gyllenhammars fd fru var den sista kvinnan i Sverige som fick livstidsunderhåll från honom så länge hon förblir ogift. På Irland däremot anser man inte att alla kvinnor kan försörja sig själva och därför är det väldigt vanligt med underhåll till fruarna, precis som det är i tex USA.

Men har han inte betalat henne något underhåll än så länge ska är det väl kanske troligt att han slipper det när de är gifta. Beror väl på hur smart frun är förstås.

Dock slår det mig att P är rätt illa ute och cyklar på egen hand. Varför har inte han skickat in ansökan om skilsmässa?? Varför lever han med dig och fortfarande är gift med henne?? Som lagen ser ut på Irland måste man vara separerade i minst 6 månader för att få ut en skilsmässa och det har de ju passerat för länge sedan. Hur kommer det sig att han inte har ansökt??
 
Senast ändrad:
Sv: Bonuskrångel - jättelångt

De har ansökt och ärendet har legat hos deras respektive advokater jättelänge (flera år). De har ju en judicial separation sen många år tillbaka, så länge allt har funkat tycker de väl att den har räckt, så de har inte direkt pushat på sina advokater. (eller så kan det vara så att hon har bromsat det för att dottern skulle hinna fylla 18 först, vad vet jag)

Nä det verkar inte så troligt att hon skulle få underhåll, har hon inte fått det på 10 år så blir det svårt att motivera det när dottern är 18, har egen bil och egentligen är självständig nog att leva själv (om hon inte gjort transition year hade hon gått på universitet nu).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: Ava22
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp