Bukefalos 28 år!

Boots, bak/fram

Pathmaker

Trådstartare
På många Islandshästar är boots ett måste, eller något som används flitigt när man rider. Det finns många olika anledningar till varför man använder det, hur mycket tyngd, färg på bootsen, och vart man sätter dom (den huvudsakliga frågan)

Så med den här tråden vill jag få ta del av andras erfarenheter, vad ni tycker funkar bäst på vilken sorts häst; Har ni boots fram eller boots bak? Och varför?
Funkar boots bak bättre på 5 gångs hästar eller 4 gångs hästar, ja ni förstår! Bara kläm ur er era erfarenheter ni har! Vill veta allt! :p

Klara...
Färdiga...
GÅ!!
 
Sv: Boots, bak/fram

Enda gången jag har använt boots i bak, det var också rätt tunga sådana. Ändamålet var att stärka bakbenen, det gav också resultat. I andra fall så har jag endast haft skyddsboots fram på, vid träning och tävling och dessa har haft en mycket lätt vikt.
 
Sv: Boots, bak/fram

Boots är verkligen inte ett måste! Min personliga åsikt är att man ska kunna hitta takten utan boots.

Själv använder jag boots vid tävling, främst för att aktionen lättare ska synas. Självklart tränar jag hemma med boots ibland också för att han ska orka på tävling. Använder mig av gboots i fram i vikterna 145g och 200g. Kan även ibland ha vanliga skyddsboots. Min häst är fyrgångare.
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag strävar alltid efter att hästen ska gå rent i alla gångarter utan boots. Sen kan bootsen vara en hjälp ibland att komma vidare, eller få ut det "lilla extra" utav hästen vid ex tävling.

Min häst har pass, men har inte bestämt mig för om jag ska ha henne som fyr el. femgångare. Hon kan nog funka bra både och, men beror lite på passen och hur den sen kommer påverka andra gångarter. På tävling har jag haft boots med 145gram.

Nu under avelsvisning har hon svarta boots som väger 110gram. Har dom mest för att hon ska ridas i pass och då är boots ett måste.
 
Sv: Boots, bak/fram

delvis KL

Är det så att man får ha 250g vikt på alla fyra benen på hästen på tävling? Hur ser dommarna på detta?

En hypotetisk fråga, om hästen är mot passtakt i tölten används ofta boots fram för att motverka det. Men om då samtidigt sätter boots bak får då samma takt fel som helt utan boots?
Någon som är med på vad jag menar? :)
 
Sv: Boots, bak/fram

hemma har ja alltid skyddsboots i neoprene för att skydda hästen mot slag, unga hästar som går barfota har inga boots men så fort de får skor så sätter jag på boots i förebyggande syfte för att de inte ska slå på sig.

Använder viktboots då och då när jag tränar inför tävling för att träna med den utrustningen jag har där, har väl de på nån gång innan tävlingen när jag finslipar allt, så det blir väl kanske ett par ggr i månaden som de åker på.

På tävling har jag gboots 200 gram för att få till det där lilla sista extra :)
 
Sv: Boots, bak/fram

KL

Något jag märkte på min fyrgångare (håller på att träna tölten på honom) var att utan boots så töltade han inget vidare han hade svårt att hitta takt och själva gångarten. Så satte jag vanliga gummiboots fram, och då kom tölten. Sen på experiment så satte jag dem bak, och det funkade ännu bättre :) Han fick lättare att hitta tölten :) Men det fungerar nog olika på olika individer..
 
Sv: Boots, bak/fram

Vilket då säger att du själv måste avkräva mer energi från bakbenen, annars kommer då tölten att vara just bara så där.;)
 
Sv: Boots, bak/fram

Använder ofta gummi- eller neoprenboots på lite obalanserade hästar eller när jag ska rida pass. Vikter använder jag bara på passiga hästar. Tyvärr är det bara att nöta på traviga, tkr jag iaf.
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag strävar alltid efter att hästen ska gå rent i alla gångarter utan boots. Sen kan bootsen vara en hjälp ibland att komma vidare, eller få ut det "lilla extra" utav hästen vid ex tävling.

Min häst har pass, men har inte bestämt mig för om jag ska ha henne som fyr el. femgångare. Hon kan nog funka bra både och, men beror lite på passen och hur den sen kommer påverka andra gångarter. På tävling har jag haft boots med 145gram.

Nu under avelsvisning har hon svarta boots som väger 110gram. Har dom mest för att hon ska ridas i pass och då är boots ett måste.

Jag använder boots mer eller mindre exakt som du, men det är verkligen inte ofta det händer :)
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag såg en som Hade G Boots bak på en tävling.. Såg lite udda ut faktiskt, hon fick många blickar efter sig.. Men Det är Nog ganska ovanligt på tävling tror Jag annars.. :)
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag har g boots på tävling, och på träning(paddock/tränare,ovalbana).. Vanliga skyddsboots utan vikt hemma,.. Min kille är passtaktig så bootsen hjälper oss lite på rätt väg :),,
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag använder bara skyddsboots till Raudur som är fyrgångare när jag rider ut eller på ovalbana just för att han inte ska slå sig själv i ökat tempo.
Kan ibland rida med lätta vikter på vår femgångare när jag är på tävling. Hon har inte speciellt mycket aktion och jag får känslan av att hon tar ut steget lite mer när hon rids med boots (hon har varit riktigt kort i steget pga felridning men har blivit mycket bättre nu).
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag såg en som Hade G Boots bak på en tävling.. Såg lite udda ut faktiskt, hon fick många blickar efter sig.. Men Det är Nog ganska ovanligt på tävling tror Jag annars.. :)

Att ha g-boots bak är lite som att säga till domarna "kolla hit, min häst är travtaktig" ;)
 
Sv: Boots, bak/fram

Jag tänkte härom dagen detsamma, att man aldrig ser att folk har boots bak på hästen men fick då höra att de har de visst, de är bara inte vita utan svarta eller grå istället. Just för att inte skryta med att hästen är travtaktig...
 
Sv: Boots, bak/fram

Jo men omvänt så är det ju så att boots i fram ger ju en intresserad domare för om hästen är passtaktig.;)

Där håller jag inte med. Nuförtiden har de flesta boots på sina hästar, och jag använder det oftast inte för att förbättra takten, utan aktionen...
 
Sv: Boots, bak/fram

Men det är mycket lätt att se vilken som använder boots för att förbättre takten, jag lovar.:D
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 945
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp