Bukefalos 28 år!

boots i hagen!

villagegirl

Trådstartare
Fick tips från hovslagaren att ha på boots i hagen till hästen, då han har dålig hovkvalité och lätt trampar av sig skorna. Vilken sort är egentligen smartast att ha? Jag funderar på såna "vanliga" gummi-boots, som går att öppna med kardborre på ena sidan. Ni som har boots i hagen, vad har ni för slags boots? :)
 
Sv: boots i hagen!

Dom är för tunna.
Köp typ skumgummi, våtdräktstyg. Billiga på h....s. 99 kr, dom är små i storleken, så gå upp i storlek.
 
Sv: boots i hagen!

Stor skav-risk med gummiboots, min dam som typ aldrig får skav fick tokskav efter tre ridturer med gummiboots :S
 
Sv: boots i hagen!

Vi använde en mängd olika boots, viktigast att dom går ner ordentligt bak och att man varierar, inte ha samma på flera dagar i rad även om dom är utan boots inne på natten. Vårt fullblod fick skav om man hade samma boots på flera dagar i sträck. Smörjde även insidan/kanten med nån fet salva. Klädde utsidan med silvertejp som skydd så höll dom några dagar extra, dom vart även hårdare så dom blev som en sköld över ballarna/traktarmarna.
 
Senast ändrad:
Sv: boots i hagen!

Min pälsboll har aldrig fått skav av boots.
Rena torra boots i torra rena karleder.
jag har lite olika varianter på boots, rejält tjock i hagen och en smidigare variant att rida med.
 
Sv: boots i hagen!

Jag har aldrig haft någon häst som fått skav av gummiboots. Däremot av neopreneboots... Mina hästar har i perioder gått med hela gummiboots (ingen kardborre) runt om när de gått broddade eller det har varit lerigt. Tricket i min värld med att få hästen att behålla skorna på har varit just hela gummiboots som varit så stor att de nästan täckt hela hoven och de måste absolut gå ner på marken över ballarna. Om hästen nu är en fummelfot kommer det att gå åt rätt mycket boots, men hellre det än att det trasar sönder hovarna av tappskor.
 
Sv: boots i hagen!

Men åh, nu fick jag svårt att bestämma mig igen! :p Har aldrig använt boots innan öht så det känns lite krångligt nu att veta vilken sort som är bäst, och uppenbarligen så tycker alla olika... ;) Ska svänga förbi hööks och horze innan stallet idag, får se vad för slags variant jag kommer ut med!
 
Sv: boots i hagen!

Boots är inte så dyra, prova olika se vad som passar din häst bäst.
Svårt att hålla bootsen torra i höst/vinter hage i 12timmar, sätter alltid på torra men dom är inte så torra när hästen tas in, på vintern å kyla så hänger isklumparna som vikter runt benen:crazy:
 
Sv: boots i hagen!

Ja, Gummi bootsen är behändigast, lättast att hålla rena enkla att sätta på, men vår fick skav direkt av "ihoplimmningskanten/ skarven" som finns på gummi bootsen. Blev riktiga sår av dom.:mad:
 
Sv: boots i hagen!

Skavkänsliga foderhästen hade alltid gummiboots i hagen. Neopreneboots blev det för mycket snö och is i och så fick han fula skav.
 
Sv: boots i hagen!

Ja, Gummi bootsen är behändigast, lättast att hålla rena enkla att sätta på, men vår fick skav direkt av "ihoplimmningskanten/ skarven" som finns på gummi bootsen. Blev riktiga sår av dom.:mad:

Ja, det är därför man ska ha hela boots som man drar över hoven:). Dom är absolut bäst och jag rekommenderar att köpa i travshoppar. Stort sortiment och bra priser! Mina favoriter är i ofärgad gummi och väldigt mjuka och lätta att dra på.
 
Sv: boots i hagen!

Jag tycker också att det blir mindre skav av gummiboots än av neoprene. Nu är min häst inte särskilt känslig så jag brukar varva med båda. Använder boots i princip bara som skydd mot broddtramp och jag tycker att neopreneboots ger bättre skydd, men det fastnar snö/is och smuts i dem samt att de blir genomsura när det är blött. Så jag väljer lite efter väder/hagförhållanden och hur länge de ska sitta på.
 
Sv: boots i hagen!

Jag har också fått tips från min hovslagare att ha boots i hagen och jag kör på bootsen från h**ks (som någon tipsade om tidigare i tråden)
Dom fungerar super och har varit väldigt hållbara trots massa lek och bus :)
 
Sv: boots i hagen!

*kl*

Min häst har fått börja med boots eftersom han är en baddare på att trampa av sig framskorna.

Han har vanliga gummiboots med kardborrknäppning. Han går ute dygnet runt med dem i gräshage och än så länge har han inget skav. De är ganska stora och skyddar bra.

Så länge hästen inte får skav av kardborre/öppningen på sådana gummiboots så tror jag de är smidigast. Jag hade annars valt hela gummiboots.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 340
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 623
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 676
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp