Bukefalos 28 år!

Boots i lerig hage

Apollo 13

Trådstartare
Jag har en häst som är en riktig jävel på att trampa av sig skor och trampa sig på fötterna. Eftersom han är svårskodd och eftersom jag inte gått en tappskokurs (än) så har jag kört med boots i hagen. Jag har fått tag på ett par as bra boots som är helt i gummi som man trär över foten.
Jag har gjort det enkelt för mig och har på dem 24/7 och gör så att på natten viker jag upp dem och drar upp dem så de sitter ovanför kotan så att pälsen får torka så jag sklipper problem med svamp osv.
Först hade jag Glo*us boots men karborren blev bara JÄTTE lerig och till slut så lossnade dem och var helt förstörda. Gummibootsen jag har nu kostar 60 kr paret och är heeelt klockrena... det finns dock en nackdel... dom är SJUKT fula. Dom är ofärgade
(därför har dom alltså en virdig gummifärg, typ a la kondom) för att det ska gå lättare att trä dem över hoven.. och det är rätt praktiskt när man är rätt svag i händerna :angel:

Vad använder ni för boots på era hästar när de står i leriga hagar?
 
Senast ändrad:
Sv: Boots i lerig hage

Jag har haft Eskadron neopren-boots i flera år och de har varit suveräna. Kardborren har hållt mkt bra. Har bara spolat av dem på kvällen så är de som nya. Nu har jag ärvt ett par Globus och det är definitivt inte samma kvalitet.
 
Sv: Boots i lerig hage

vad är det för typ att kardborrfäste på eskadronbootsen? hur är det konstruerat?

hittade ett par boots på h*stshopen nu som är hela som mina jag har nu men som är svarta... och kostar tyvärr mer än dubbla.
men efter erfarenheten av hur gl*busbootsen blev efter att inte ens ha haft dem i hagen utan bara ute så känns det ändå som det bästa alternativet då våra hästar går ute ca 15 timmar om dygnet.
 
Sv: Boots i lerig hage

Jag har globus boots och jag tycker de är väldigt hållbara.. bara man är noga med att spola rena dem varje dag. Jag byter ut ett par kanske var 3:e månad. tycker det är mer än överkomligt med tanke på att de kostar typ 150 spänn paret och används i ur och skur.

gummiboots tycker jag fungerar sämre då de inte når ner lika mkt och inte är lika stabila.
 
Sv: Boots i lerig hage

jaa det kanske var jag som var lat och inte skötte dem ordentligt :angel:

gummibootsen jag har nu är faktiskt suveräna, dom räcker ner jätte långt och är rel stabila ändå. däremot noterade jag att de jag hittade i svar inte alls ser speciellt höga ut, alltså så de nog inte lär räcka ner speciellt långt för att skydda balle och sko ordentligt. :(
 
Sv: Boots i lerig hage

jag har neopren boots på min tjeja eftersom hon alltid får balltramp när det är lerigt i hagen. Jag köpte 4 par sånna gummi boots som du säger.. men tror u om passar??? NÄÄÄÄ abslout inte... blev så arg å dom var dessutom svarta.
 
Sv: Boots i lerig hage

Jag har Globusbootsen, eller Events boots i samma stuk.

Och nej, det är inte dte mest hållbara gud skapat, jag byter ut ungefär var tredje - fjärde månad, men då byter jag när de börjar se alltför illa ut, även om de är hela. Alltså när konstlädret är alltför trasigt, även om neoprenen är hel.

ETT par gick sönder, de gick sönder första dagen dock, kardborren släppte. Jag rekl och fick nya, och inte hänt igen så.

Jag betalar 119 kr/par, så blir inte spec dyrt.

Däremot så blir det ganska otrevligt när det är lerigt och ganska 'fast' lera, den fastnar gärna på ffa insidan av bootsen och de blir tunga. Dock händer samma sak med gummibootsen, och de har enligt min mening andra nackdelar också.

Jag tar av, tar in och tvättar av och torkar varje kväll. Herrn har dem på sig från morgon till kväll dock, och inte ens en antydan till skav, inte heller på förra damen som hade likadant och fick stora, fula skav av en halv dag i hagen med gummiboots =/

Tilläggas ska dock att jag har bootsen för att ffa skydda kronranden och ballarna. Är bootsen så 'långa' att de skyddar mot skoavtramp så blev de rena blytyngderna av leran, och dessutom trampades de sönder snabbt. Dock inte bootsens fel, utan snarare att herrn ligger mitt emellan två storlekar, så S blir lagom runt benet men lite för 'korta', och M blir lite för långa och lite för stora runt benet.
 
Sv: Boots i lerig hage

använder globus eller event konstläderboots och horze neoprenboots. förbrukar några set om året.

inga problem med skav, och givetvis tvättar och torkar jag dom varje kväll!! skulle aldrig få för mig att ha på dom över natten..

gummiboots må vara lättvindigt men dom ger alltför dåligt skydd, trampar hästen sig så går ju gummit sönder på en gång....
 
Sv: Boots i lerig hage

Jag har eskadrons pikosoft. Funkar kanon! Min pålle slaktade ett par globus boots om dan, men har nu haft eskadron bootsen i tre veckor och fotfarande hela. Spolar av dem varje kväll och hänger på tork i uppvärmd sadelkammare så de alltid är torra och rena när de sätts på.
 
Sv: Boots i lerig hage

Jag använder boots som jag köpt på E*O. Tror det är Hansbo och de håller jättebra. Den enda sortens boots som min förra häst kunde ha mer än 10 veckor åt gången. Det är ett brett kardborreband med lås och det sitter kanon i leran.
 
Sv: Boots i lerig hage

Nej, här ser du skillnaden.

Eskadron:
18440693.jpg


Globus:
18440694.jpg


Eskadronen håller mycket bättre. Det är just de två flärparna på globusen som ryker.
 
Sv: Boots i lerig hage

Nej, här ser du skillnaden.

Eskadron:
18440693.jpg


Globus:
18440694.jpg


Eskadronen håller mycket bättre. Det är just de två flärparna på globusen som ryker.

De nya globusen har bara en flärp.
Vet inte riktigt vad ni gör med era globus , mina håller i MÅNADER och används i hagen dagligen. Det är kanterna och neoprenet som blir utslitet LÅNGT före kardborren. Men självklart går det inte att inte skölja av dem dagligen, då går de sönder och kardborren förlorar sitt grepp.
för 150 spänn paret eller vad det är, ser jag det inte som ett stort problem om jag måste byta ut dem var 3.e månad :angel:
 
Sv: Boots i lerig hage

De nya globusen har bara en flärp.
Vet inte riktigt vad ni gör med era globus , mina håller i MÅNADER och används i hagen dagligen. Det är kanterna och neoprenet som blir utslitet LÅNGT före kardborren. Men självklart går det inte att inte skölja av dem dagligen, då går de sönder och kardborren förlorar sitt grepp.
för 150 spänn paret eller vad det är, ser jag det inte som ett stort problem om jag måste byta ut dem var 3.e månad :angel:

Jag har ju inte ens haft problem med att kardborren släpper, förutom på ett par, då släppte den första dagen (i sömmen), men de reklamerade jag. Nu på senheten har jag bara haft Event, de är dock identiska med globusbootsen.

Men jag sköljer mina varje dag, tvättar i maskin en gång i veckan, och låter torka inne. Synd jag inte fotograferade dem innan jag gick ut imorse, de är nytvättade, och förutom lite naggat konstläder i nederkant är de som nya. Och det som brukar vara kassaktionsorsak här är att just konstlädret är så trasigt och fullt (neoprenet är fint). Eller att den stora kardborren som kommer uppifrån börjar släppa från fästet, det dock pga brutal avtagningsteknik ibland, svårt hitta rätt flärp när det är inbakat i leran och ofta blir det 'hitta ett hörn och dra'..

Kanske fel storlek på de som går sönder hela tiden, då blir det ju för mycket påtramp och då ryker nog kardborren?
 
Sv: Boots i lerig hage

problemet jag hade med mina globus var att kardborrdelen som man "viker över" krullade sig och ville inte fästa. jag uppfattade det som att den helt enkelt var för ostabil... men... kan ju ha berott på att jag tvättade dem dåligt, men jag har ändå svårt att tro det. dom dog så himla fort.
 
Sv: Boots i lerig hage

De nya globusen har bara en flärp.
Vet inte riktigt vad ni gör med era globus , mina håller i MÅNADER och används i hagen dagligen. Det är kanterna och neoprenet som blir utslitet LÅNGT före kardborren. Men självklart går det inte att inte skölja av dem dagligen, då går de sönder och kardborren förlorar sitt grepp.
för 150 spänn paret eller vad det är, ser jag det inte som ett stort problem om jag måste byta ut dem var 3.e månad :angel:

Jag har allvarligt börjat tro att min häst går in för att förstöra så mycket han bara kan för att sabba tillvaron för hans matte...
som här om dagen kom hovis och slog på en tappsko.. vi drar ut på en skrittrunda på 30 min, han kastar av mig och drar ett ärevarv på ängen och trampar av sig en annan sko. :banana:

Det.. i kombination med att matte är lat är lixom ingen höjdare. Än så länge, efter att bara ha testat globusbootsen och finntacks gummiboots så uppfattar jag finntacksbootsen som klart bästa alternativet! Sjukt lätthanterliga!

Funderar dock på om jag ska tatsa på eskadronbootsen om jag kan få tag på de äldre eftersom du säger att de nya ser ut som globusarna. Det var just "vika över flärpen" som rök på mina först.
ed. äh nu läste jag igen och såg att det var globusarna som ändrat sig och inte eskadronen. inte heller någon ändring som var positiv för oss.
 
Sv: Boots i lerig hage

Ok, låter ju bättre! Hade bara ett helt globus boots kvar, hittade det faktiskt ute i hagen igår (därav att det är så rent :angel:). I mitt fall har ju kardborren varit för instabil, blir ju lösa flärpar som går att dra i, misstänker nämligen att det är så min herre får av sig dem.
 
Sv: Boots i lerig hage

Vilka flärpar menar du? De två som går vågrätt? Klipp av dem om de sticker ut! Det är det första jag gör, med två herrar med fippliga munnar i hagen, så *s* (Å ena sidan, den yngre förmågan drar sönder gummiboots med tänderna han.. hrm..)

Men, prova Event kanske, de är i princip rakt av en kopia av Globus (eller Globus av dem), och kanske hållbarare? (Jag har ju inte haft problem förutom med ett par Globus, däremot håller konstlädret bättre på Event)
 
Sv: Boots i lerig hage

Överflärpen är också för stor :p

Men jag är SÅ nöjd med eskadron bootsen, inte en skråma. Herren gillar nog de mkt bättre också eftersom de får sitta kvar :D
 

Liknande trådar

U
Utrustning hur funkar de att ha på boots i hagen? rädd för att de ska fastna snö/lera under dom..om de gör de lossnar de då tillslut? hur är...
2
Svar
22
· Visningar
2 567
Senast: Beemergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp