Boots istället för skor

Jamtland

Trådstartare
Någon med kallblod som använder (barfota)- boots under vintern?
Känner att det är för tidigt att sko treåringen i vinter, vill gärna ha dem oskodda så länge som möjligt i livet, men vill ju kunna tömköra, köra och rida i vinter även om det blir halt.
 
Lite nyfiken på varför det spelar roll att det är just ett kallblod du efterlyser erf runt barfota /boots ?
 
Lite nyfiken på varför det spelar roll att det är just ett kallblod du efterlyser erf runt barfota /boots ?
Därför att enligt en bekant kommer det inte att fungera med boots på en tyngre häst, speciellt inte när hon ska arbeta/dra tungt.
 
Därför att enligt en bekant kommer det inte att fungera med boots på en tyngre häst, speciellt inte när hon ska arbeta/dra tungt.

Väldigt märklig teori . Hur hästar fungerar oskott/med boots på vid arbete beror inte på typ av häst i sak. Så enkelt är det inte.

Oavsett vilken häst det må vara , ang att gå oskodda och enbart ha boots vid ”arbete”.
 
Senast ändrad:
De hovslagaren jag haft anser inte att mitt kallblod ska vara oskodd ens bak, de tycker han är för tung för det trots fina hovar.
 
Väldigt märklig teori . Hur hästar fungerar oskott/med boots på vid arbete beror inte på typ av häst i sak. Så enkelt är det inte.

Oavsett vilken häst det må vara , ang att gå oskodda och enbart ha boots vid ”arbete”.
Nej men argumentet var att när arbetshästar drar tungt så blir "vridmomentet"/belastningen för stort för boots. Kan förstå tänket, men vet inte om det stämmer.
 
Flera av mina gamla stallkompisar hade boots med broddar på vintern. Mer tyngre typer av ridhästar än kallblod dock. Det funkade i vilket fall utan problem. De hade speciella vinterboots, eftersom man inte kan/bör ta bort broddarna hur som helst (iaf inte med dessa modeller). Kan inget om körning eller att dra tungt, men kommer du verkligen dra så himla tungt med tre-åringen att det skulle påverka funktionen? Däremot kanske de slits ganska snabbt beroende på belastning och underlag (alltså själva bootsen, inte broddarna), men jag fattade det som att detta inte är en permanent lösning så det kanske inte spelar så stor roll.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp