Boots med "mjuka" kanter?

Emmmmma

Trådstartare
Boots med \"mjuka\" kanter?

Undrar om det finns såna. Min pålle skulle behöva ha boots på vintern, då han trampar sig med broddarna HELA tiden..Men han får skavsår jättelätt. Förra vintern hade jag "fleece"boots, men efter en ridtur var han uppskavd i karlederna. Är gummiboots mildare? Eller finns det boots med mjukare kanter?
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Jag köpte boots på jägersros hästbutik. Min häst fick också skav av de "vanliga" bootsen jag köpte men i den här "trav"-affären hade de massvis med olika boots, vissa var supertunna och av mycket mjukare gummi än vanliga. De var många som var brun-genomskinliga (vet inte om det var naturgummi) Inga mer skav i karlederna blev resultatet för min pålle.

Så mitt tips blir alltså att kolla i nån "trav"-butik eller ringa nån och höra om de ev kan skicka.
Och köp ganska stora boots så att det finns mycket spelrum runt karleden.

Lycka till
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

eskadron har ett par boots med fårskinn i kanten vid karleden! verkar jättebra! nackdelen är ju bara om det är skitigt om man rider ute att det lär bli väldigt smutsigt att det skaver. men jag vet inte!
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Jag har Globus Neopren boots. Mjuka, lätta och bara att slänga i tvättmaskinen när det behövs. Rekomenderas.
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Du kan inte ha neoprenboots då, jag har iaf sådana som är lite "stoppade", det är någon form av bula som pasar in i karleden, det gör att bootsen inte snurrar. Min häst får alltis skavsår av gummiboots, men inte av de nya bootsen. Vet att källqvist's event gör sådana. Rätt billiga om jag inte missminner mig.
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

nä, jag har sådana nu med en "bula" på och han får jätteskav..dom var helt blodiga efter en ridtur.. :crazy:
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Mina Globus har ingen bula inuti. Dom är helt släta på insidan.
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Globus Neoprene boots kan rekommenderas här med. Var billiga också. Köpte dem på Hästbutiken i Bromma. Och det bästa är att de är så lätta att hålla rena. Har haft event med bula också. Fungerad också bra, men de är inte lika mjuka och inte lika lätta att hålla rena och så var de dyrare. Men jag kan rekommendera båda med ett + för Globus
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Vad har du för storlek på din hästs hovar och ben?
Du kanske vill köpa mina Globus boots innan jag klipper i dom.
Jag måste få dom mindre höga.
Min häst har grova ben men små hovar.
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Han har grova ben och hovarna är väl normal stora tror jag (har strl 3 i skor) Tror du dom skulle passa?
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

största mått runt karleden är 26 cm, minsta 24 cm, höjden är 10 cm.
Mät dom du har och se om måtten passar.
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Jag har köpt ett par boots av märket N.E.W som min häst inte får skav av - har fått skav av alla jag testan tidigare.. Dessa är sydda på ett speciellt sätt vilket minimerar risken för skav betydligt. Man viker ner den över översta delen för att bootsen inte ska röra sig upp och ner och skava hästen. Funkar i alla fall på min häst. :)
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Jag har ett par ringar att växla med på min pålle, köpte dem på Hööks men vet inte om de finns kvar. Han trampar av sig skor i hagen och trampar allmänt på sig själv men dessa har funkat. Ringarna sitter inte precis i karleden. I vanliga fall går han med boots, men jag har både flapboots, kardborregummiboots, neoprenboots och så dessa ringar som jag växlar med för att det inte ska ligga på exakt samma ställe hela tiden.
Annars finns det i travbutiker något som heter ballskydd (eller liknande) som träs över hoven och sitter mer fast runt karlederna/ballarna. Har inte provat dessa själv men fått det rekommenderat av travfolk.
mvh Maria
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Jag har Globus boots på ena pållen, såna där helmjuka.
Det är nog Neoprenebootsen, tror jag :o
De är jättebra, han har haft dem dygnet runt i två månader (pga att han har skor som ligger en bit utanför) och först nu börjar de trasa lite i kanterna.
Superduper kvalitet :bump:
 
Re: Boots med \"mjuka\" kanter?

Ringarna finns kvar på HÖÖKs. Gör som du, jag byter mellan några olika för att minska risken för skav. Men tyvärr måste jag klippa ner dom som är i rätt storlek runt om. Fast jag har mest ringarna när ponnyn går i hagen. Maken till klumpigare ponny har jag väl aldrig träffat på. Han är oskodd bak, men ändå trampar han upp sår på ballarna på framfötterna. Helt otroligt sanslöst klumpig...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp