boots och tävling...

C

cross

Det är en sak som jag faktiskt undrat över ett tag, som jag bara måste fråga om nu. Ni som tävlar mycket kanske tycker att denna fråga är jättedum, men...
Om jag inte har missuppfattat allt, så brukar man väl sätta boots bak för att undvika travtakt i tölten och fram för att undvika passtakt i tölten. Nu till själva frågan:
Varför har alla jag sett på tävlingar bootsen fram? Alla kan väl inte ha problem med passtakt i tölten?
Finns det några som har bootsen bak? :confused: :bow:
 
Jodå det finns de som rider med boots bak, men det är sällan man ser dom på tävlingar.
Det vanligaste är att man vill få fram lite mer frambensaktion på tävlingbanan och då sätts bottsen fram istället och de satsar på att rida ihop mer för att undvika travtakten. Det är inte alltid de lyckas...
Sedan är det inte alla hästar som blir bättre i takten av boots bak och på dom är det ju onödigt att bootsa bak på tävling.

/Malin
 
Tack för svaret. Men én fråga till... varför blir frambensaktionen större med boots fram? Det är säkert olika, men jag upplever med min häst att tölten blir sämre med boots fram.
 
när man tillför mera vikt på ett ben, med tyngre sko eller boots, måste hästen ta i och lyfta mer på benet för att flytta det (som om du själv tar på dej en viktmanchett eller tunga skor- du lyfter mer för att få upp foten från marken) och det resulterar i mer aktion!

/Malin
 

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 253
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 233
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp