Boots-scalpers-quarterboots...?

Toksussie

Trådstartare
Det verkar som att min häst kommer åt att sparka sig själv med bakfötterna på ballarna på framfötterna. Vad kan jag använda för skydd så det inte gör så ont?
Jag har ett par boots som sitter rätt bra, men det kanske finns nåt ännu bättre!?!!

Har letet så gått jag kan på nätet, kollet internetbutiker och massor här på bukefalos. Men så fort jag lär mig nåt nytt dyker nya frågor upp! Så jag hoppas det finns några kloka här som kan reda ut ett och annat och komma med lite tips:bump:

Scalpers, kan det vara nåt för oss? Jättesvårt att hitta bilder som visar hur de sitter, men efter att bara ha kollat på travsidor och i travshopar så upptäckte jag att det även fanns nån sort i islands-sortimentet. Ger de rätt skydd åt oss och hur är de i storlekarna? Vad är skillnaden mellan "trav-scalpers" och "islands-scalpers"?

Viktboots används till islandshästar, man om man inte är ute efter själva vikten kan man ha såna ändå? Och skyddar de eller har de ingen annan funktion än själva vikten? Även här undrar jag ju om storleken, kan de passa på en som har lite större hovar än en "vanlig" islänning?

Har även hittat nåt som kallas quarterboots, typ viktboots utan vikt eller?

Hoppas nån kan komma med lite tips, tack på förhand!
 
Sv: Boots-scalpers-quarterboots...?

Det enda jag kan nått om är vanliga boots och trav-skalpers. Travskalpers sitter som ett skydd på bakhoven för att framhoven slår i kronranden på just bakhoven.
Alltså trav-skalpers skyddar inte ballarna utan den skyddar framsidan av kronranden då hästen slår sig med framhovarna på bakhovarna...

Dessvärre hittade jag ingen bra bild på skaplers när de sitter på hoven så jag fick använda mina ritkunskaper lite! Hoppas de fungerar lika bra!
 
Sv: Boots-scalpers-quarterboots...?

Aha, då förstår jag! Har verkligen varit svårt att hitta bilder på hur scalpers sitter på hoven men nu förstår jag nog :idea: Då kan jag nog glömma travscalpers det verkar inte vara vad jag är ute efter.

Kanske finns nån annan som har koll på islands-skydden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 030
Utrustning Sitter och funderar på att införskaffa mig en säkerhetsväst! Hade en racesafe i yngre tonåren,slängde den runt när jag var 15 kanske,då...
Svar
2
· Visningar
2 763
Senast: gulkiwi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp