Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

S

Sasse_

Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla lektioner på en lite lägre nivå och då föra sporten framåt!?

Många som börjar att intressera sig för western kanske inte har lust att lägga 1500-3000:- som det kan kosta för en clinic, utan de vill ha möjlighet att "prova på" att träna för en billigare summa! Något jag anser att vi tävlingsryttare med hyfsad rutin blir hindrade från att hjälpa dessa ryttare med om vi vill tävla som amatörer i SQHA tävlingar. (Själv är jag WRAS ryttare än så länge, men har som mål att finna mig en ung quarter att träna själv och ta mig ut på SQHA tävlingar, men som helt ny i dessa sammanhang vill jag naturligtvis inte starta Open!)

Jag har ändå på mina meriter från WRAS tävlingar fått en hel del förfrågningar om att hålla lektion och hjälpa folk att komma in i sporten, som är nyfikna på western... och följdaktligen fått lov att tacka nej! :(

Därav upplever jag att detta är ett STORT hinder för Western ridningens utveckling och framförallt hindrar sporten från att utveckla en bredd!?!?! Eller vad anser ni?

Tycker ni att det finns tillräckligt med tränare på er ort som kan hålla westernlektioner för tex. 100-150:-/tim. (som är jämförbart med hopp o dressyr).???

Tycker ni att clinicar är för dyra (1500-3000:-) mot vad ni har lust att lägga ut på er egen och hästens träning i jämförelse med er ambitionsnivå?

Och tycker ni att det ligger något i det jag skriver ovan? Eller är jag ute och cyklar? :angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nja, reglerna har ju kommit till för att skydda amateur ryttarna så att dom ska slippa tävla mot de som ska vara allra duktigast. Det är kanske inte ett enormt problem här i Sverige där många amateurer är lika bra som tränarna och bättre och där det inom vissa grenar bara finns en handfull tränare, men i resten av Europa och i USA är det en helt annan femma.

Man får välja helt enkelt. Själv var jag "körd" redan från början när jag köpte min första "amerikanare" så jag fick snällt tävla openklasser med dom mer rutinerade och har så fått göra genom alla år... Nu håller jag på att vänta ut mina 5 år till amateurstatus!

Om det är ett STORT hinder för westernridningens utveckling vet jag inte direkt. Det finns så många som håller lektioner ändå och sedan tävlar amateur :angel::grin:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

I mina trakter har jag då upplevt det som ett stort hinder, både när jag själv började, för ingen ville hjälpa en pga. sina egna tävlingsambitioner som amatör.

Och nu finner jag mig själv i samma sits och tackar nej av samma orsak! Dessutom börjar allt fler western sektioner ta plats på de traditionella ridklubbarna och att då kunna erbjuda sina elever ett alternativ som western, skulle både utveckla sporten och ge möjlighet till större valfrihet (inte enbart hopp o dressyr som det ofta innebär att rida på ridskola)... Det skulle dessutom kunna locka fler killar till ridskolorna och bara det i sig är ju positivt...

Men i brisst på tränare som kan och vill ta på sig uppgiften så uteblir denna positiva utveckling!!!

Och de som i så fall bryter mot reglerna och ändå tävlar "amateur" och håller lektioner, kan jag tänka mig är lite svåra att få tag i som ny och nyfiken på western... För jag skulle tippa på att dessa INTE vill skylta med sin skjulda "verksamhet"?!?! :angel:

Så jo, min åsikt är att det hindrar utvecklingen och att ett nytänk, som är anpassat till Sverige borde framarbetas!

För att hårddra denna regel... Så skulle egentligen ridskole elever som hjälper till med barnridning, göra iordning hästar inför lektion och andra stallsysslor mot "betalning" som vanligtvis brukar vara extra "gratis" ridlektion, inte få tävla "amateur"... Hur snett låter inte det?!? :crazy:

Men sen är jag helt totalt noll insatt i hur det fungerar i Usa och resten av Europa och jag tror säkerligen att denna "regel" kommit till av en vettig anledning, från min syn ser jag dock för tillfället bara den negativa biverkningen av den. Så upplys mig gärna om det andra du antyder, vill gärna förstå mer!?! :bow:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Här omkring så finns det jätte dåligt med lite billigare tränare.
Och dom som har ridit ett par år som man har frågat vill inte hjälpa en med lextioner:cry: Det tycker jag är väldigt tråkigt...
Det finns så mycket som dom kan hjälpa oss gröna med;)
Klart att det hindrar att fler börjar med western:(
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Vad menar du att jag antyder???

I USA till exempel är det ofta väldigt stor skillnad på amateur och proffs därför har regeln tillkommit. En hobbyryttare ska inte behöva konkurrera med någon som tex livnär sig på att rida och träna andras hästar och kanske rider 10 hästar om dagen.

Amateur regeln kommer aldrig att försvinna så det är bara att gilla läget tyvärr. AQHA/APHA kommer aldrig att anpassa sig efter Sverige.
Om man tex jobbar med handikappridning kan man söka dispens hos AQHA för det men jag är osäker på hur det funkar med Sverige då man måste jobba inom en viss organisation i USA för att kunna få dispens. Men där skulle man säkert kunna förhandla med dom om man jobbade inom något riksförbund för handikappade här.

Jag har själv hållt westernlektioner på flera ridskolor på olika ställen i landet, det finns en hel del mellannivå tränare runt omkring som gärna skulle ta på sig det jobbet så det tror jag bara är att forska runt lite och ställa frågan! Det finns ganska många tränare runt om i landet som inte har ett "namn" eller ridit på hög nivå och därmed är "kända". Problemet är nog snarare att det inte finns något enhelligt forum där man kan hitta dom lätt.
Det är inte så att man bara måste rida dyra flerdagsclinicar. Nej fram för "mellantränarna" istället så kommer dom att bli fler också! Men det krävs ju att någon rider för dom eller sätter sina hästar i träning hos dom.

Problemet för den enskilde (som du) som vill hålla lektioner är ju bara att dom får avgöra vilket som är viktigast, amateurstatus eller att hålla lektioner mot ersättning.

Att hjälpa någon då och då utan ersättning är faktiskt helt okej! Men vill man tjäna pengar/annat på det så är man ingen amateur, så enkelt är det :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Tråkigt, inte sant... Men för mig känns det bra att det inte bara var jag i min lilla bubbla som upplevt problemet. Du cillaj, kommer ju från en helt annan del av landet än jag själv och ändå är det lika där!

Jag har för något år sedan eller så hört att de inom Western Sverige skulle göra en tränarlista, någon som vet hur det gått med de planerna?

Jag skulle själv önska att de inte enbart införde en tränarlista utan ett helt nytt tränarsystem. Man skulle kunna anamma svenska ridsportsförbundets tränar system tex. C-tränare (=amatör!) med tävlingsmeriter/erfarenhet/kunskap jämförbart med C-nivå inom WRAS och tränar ekipage på E-D nivå (nybörjare). B-tränare (=amatör!) med tävlingsmeriter/erfarenhet/kunskap jämförbart med B-nivå inom WRAS och tränar ekipage upp till C-nivå. A-tränare (=PROFFS och Open ryttare enbart!) med internationella tävlingsmeriter/erfarenhet/kunskap och tränar alla ekipage och genomför även satsningar på nya toppryttare! De sistnämnda är alltså enligt min tanke de som är proffesionella inom sporten och följdaktligen både tar emot träningshästar för träning och tävling och bör tävla Open!

Ett liknande system tycker jag skulle kunna ge westernridningen i Sverige en knuff i rätt riktning och en sporre att vidareutvecklas och bredda sporten! Den lilla klick med proffstränare som finns, räcker inte enligt min mening för att tillgodose det behov som finns, främst borde de nya och gröna inom western få billigare alternativ att välja bland!

Tänk er en medveten satsning på sporten och dess utveckling!?! Där man utbildar tränare över hela landet på de olika nivåerna, som kan gå in på ridklubbarna i sina hemkommuner och ha westernträningar alternativt ha privatlektioner (som en bisyssla, ej som professionella) och ta den 100 lappen en vanlig hopp, dressyr tränare på samma nivå tar i betalning! Då först tror jag westernridningen skulle ha en chans till att bli konkurrens kraftig och accepterad jämte traditionella ridsportsgrenar!?!?!

Som det är nu... SYNS VI INTE!!! Och då FINNS VI INTE!!! :P
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

I Dalarna finns det EN enda som kanske kan klassas som "mellan-tränare" och då är kostnaden ändå 300:-/timme! (Det finns också en till med samma pris, som inte velat göra det offentligt pga. "amatuer" statusen!)

Jag är rätt gott insatt i hur det fungerar här omkring! Och jag har hjälpt personer gratis som bett om hjälp, för sportens vidareutvecklings skull!

Men har även fått frågan om att gå in och ha lektioner i western på ridskolan och fått lov att tacka nej! Skulle det dock vara möjligt att få dispans för en sådan grej, så vore ju det toppen?!?! Nu är det ju inte så att vårt samhälle fungerar precis som deras och därmed tycker jag att "reglerna" borde anpassas!

Om man hittar saker med reglerna som kanske inte är så possitiva för oss här i Sverige, som inte fungerar helt som det är tänkt... Varför skulle man då inte kunna anpassa dem till våra förhållanden?!?!


Jag kräver inte att AQHA, ska se över sina... Men SQHA skulle väl kunna anpassa sina, eller är det helt praktiskt omöjligt? :confused:


P.S. Jag skulle fortfarande anse mig själv som hobbyryttare och hobbytävlande "amatuer" även om jag höll nybörjar lektioner någon timme i veckan på till exempelvis min lokala ridklubb!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Fast du får skilja på de olika sakerna. Det går absolut att göra en sådan lista som du beskriver och bli mer lik övriga risporten. Och utveckla detta inom tex WRAS som är riksorganisationen för svensk westernridning.


AQHA/APHA/NSBA/osv är en helt annan sak. Det är för det första inga westernföreningar. Det är rasföreningar eller tävlingsföreningar.

Vad vi än beslutar oss för här i Sverige ang westernridningen så är det inget som berör AQHA etc.

Så man måste skilja på dessa två saker i en diskussion som denna. Men nu pratar ju du om westernridning och som sagt, jobba med WRAS i detta! Men fortfarande är det så att den som väljer att ta betalt för lektioner tex kommer att vara Open ryttare inom de amerikanska rasföreningarna om de vill vara med och tävla där. Vad dom än räknas som inom WRAS eller övrig svenska organisationer.

Tro mig, jag förstår din frustration men som sagt, AQHA etc är inte intresserad av att utveckla westernridning i Sverige, de finns för att jobba för sin ras (eller sina respektive tävlingsgrenar i tex NSBA's och andra tävlingsorganisationers fall)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag kräver inte att AQHA, ska se över sina... Men SQHA skulle väl kunna anpassa sina, eller är det helt praktiskt omöjligt? :confused:

Fast SQHA är AQHAs dotterförening och måste gå efter deras regler. De tävlingar som SQHA arrangerar är AQHA tävlingar. Alla ansöker om sina amateur kort i AQHA och måste gå efter deras regler, OM de vill tävla AQHA klasser. Så ja det är praktiskt omöjlgt tyvärr.

Du har frihet att jobba för allt detta inom tex WRAS men inom AQHA etc är det deras regler som gäller.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

P.S. Jag skulle fortfarande anse mig själv som hobbyryttare och hobbytävlande "amatuer" även om jag höll nybörjar lektioner någon timme i veckan på till exempelvis min lokala ridklubb!

Jag förstår det och jag håller med rent personligen men det är fortfarande att bryta mot AQHAs regler om man får ersättning och innehar amateur kort.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Inom WRAS finns inga sånna hinder att jobba med! Där är det ju fullt möjligt för utveckling, men vill man satsa på sitt eget tävlande är det ändå AQHA tävlingarna som hägrar och då krockar det oavsett hur mycket man vill skilja på dessa organisationer, så funkar det ju inte så i praktiken!

När vi pga. AQHA står tränar lösa! :S Alltså jag med flera vill hjälpa!!! Trots att vi vill satsa på vårt eget tävlande, men ändå inte är redo för Open...

Hur sköts tränar frågan i Usa då till exempel? Vad har de för priser och har de tränare på olika nivåer och olika prisklasser och tränare som tränar ekipage på hobbynivå och ändå tävlar själva?!?!

Eller är detta rent av en kulturkrock i hästvärlden? ^^
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men även om man skulle ta bort tränar"spärren" skulle det ju fortfarande vara en omöjlighet för NÅGON tränare oavsett kunskapsnivå att gå runt på att hålla träningar för 100.- timme...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

I USA har alla en tränare. De allra flesta har sin häst hos tränare hela eller större delen av året, iallfall på den högre nivån.

Så funkar det till viss del på kontinenten också även om det är vanligare att man rider sin egen häst mesta tiden själv här i Europa.

Du kan inte jämföra USA och Sverige, det är enormt mycket människor i USA och det finns tränare för alla nivåer på grund av att det är ett så mycket större kundunderlag. Det är mycket större pengar i det också, främst pga vinstsummor och saker som provision vid hästköp/försäljningar. Kontentan är dock att det måste finnas en amateur regel och det är nog en av de absolut mest befästa och viktigaste i organisationer som AQHA och APHA, NSBA osv.

Marknaden styr efterfrågan. Om tillräckligt många tränar för och sätter sin häst i träning hos de mindre kända tränarna så fortsätter de och om efterfrågan är tillräckligt stor finns det anledning för folk att ge upp sin amateurstatus.
Men vi i Sverige har vårat sätt, de flesta rider sin egen häst och vill träna en gång i veckan och att tränaren då kommer till ens eget stall eller i närheten. Det är svårt för mindre tränare att få ekonomi i det helt enkelt. Det tycker inte jag kan skyllas på AQHA, snarare på att vår kultur är sådan och det kan man ju se som både positivt och negativt. Det kan diskuteras hur mycket som helst men AQHA/APHA kommer med största sannolikhet aldrig att ändra på amateur regeln. Vi är en droppe i havet för dem, rent medlemsantal/hästantalmässigt. Vi kan inte ha specialregler för vårat land och resten av "världen" skulle ALDRIG gå med på att ta bort klassningen för Am/Open. Snarare har dom lagt till grader för amateur som tex Novice för dom som är nya i gemet.

Jag vet många tränare, även några kända med "namn", som valt att göra som jag och vänta ut sin amateurstatus istället för att fortsätta.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men även om man skulle ta bort tränar"spärren" skulle det ju fortfarande vara en omöjlighet för NÅGON tränare oavsett kunskapsnivå att gå runt på att hålla träningar för 100.- timme...


Inom hoppning och dressyr finns det som sagt gott om "tränare" som har lektioner för ca. den summan och poängen är INTE att gå runt, eftersom man inte skulle göra det i proffesionellt syfte överhuvudtaget! Utan snarare för western grenens utveckling och för att man tycker det är kul att hjälpa, men kanske lite roligare att få en liten slant för avsatt tid, än att göra det HELT GRATIS!

Jag skulle gladeligen träna nykomlingar för den summan, härom veckan hjälpte jag en tjej i 2,5 timme GRATIS! Och får inte ens ta emot en blombukett som tack för hjälpen! (om jag inom de närmaste åren... 5 är det väl??? Vill skaffa mig en quater unghäst och tävla på amatör nivå, där jag hör hemma!)

Jag tycker det är slöseri med resurser, som det finns gott om i det här landet! :mad:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Som medlem kan du skriva motioner till konventet som AQHA har årligen.

Börja där, jag tror inte det kommer bli någon förändring ang amateur regeln men jag kan garantera att dom inte läser på Bukefalos ;)

(och nej, jag var inte spydig)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Du kan inte jämföra USA och Sverige

Men vi i Sverige har vårat sätt, de flesta rider sin egen häst och vill träna en gång i veckan och att tränaren då kommer till ens eget stall eller i närheten. Det är svårt för mindre tränare att få ekonomi i det helt enkelt. Det tycker inte jag kan skyllas på AQHA.

Exakt! Och jag skyller inte på AQHA, MEN deras regler är inte anpassade för vår kultur!

Det hämmar utvecklingen i vårt land, eftersom våra kulturer skiljer sig så mycket åt och då måste man väl ändå se till detta och anpassa reglerna efter de omständigheter som råder?!?

Jag har tex. aldrig sett levande kreatur i roping-grenar i Sverige, vad beror detta på?!?! -Jo, kultur i första hand! (djurskyddslag i andra!) :angel: Medveten om att det var ett hårddraget exempel! Men utan nytänkande sker ingen förändring! Varför måste USA´s regler, vara vår lag?!?

Det är en sak på internationell nivå, men som jag ser det så tar man klivet över dit behöver man inte räkna sig som amatör ialf! Tävlingarna inom Sverige borde väl gå att anpassa till de Svenska förhållanden som råder?

Men det krävs ju förståss att någon inom SQHA, jobbar aktivt för denna fråga och kan tala för sig!

Dessvärre så vet jag om de som skippat AQHA tävlingarna också trots tävlingsambitioner, därför att vara tränare åt andra fick gå före... "när de ska ha så knasiga regler" :p

Finns det inge SQHA folk här? Fast jag har iofs. redan mailat dem! :p
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla lektioner på en lite lägre nivå och då föra sporten framåt!?

Är du duktig nog att kalla sig tränare så tycker jag att man ska rida openklassser utan att göra bort sig helt..

Många som börjar att intressera sig för western kanske inte har lust att lägga 1500-3000:- som det kan kosta för en clinic, utan de vill ha möjlighet att "prova på" att träna för en billigare summa!

En lektion kostar några hundralappar. Varför åka på clinic om man bara vill prova på?Det finns westernridskolor som har hästar och personal som gör ett första möte med westernridning blir en positiv upplevelse.

Något jag anser att vi tävlingsryttare med hyfsad rutin blir hindrade från att hjälpa dessa ryttare med om vi vill tävla som amatörer i SQHA tävlingar. (Själv är jag WRAS ryttare än så länge, men har som mål att finna mig en ung quarter att träna själv och ta mig ut på SQHA tävlingar, men som helt ny i dessa sammanhang vill jag naturligtvis inte starta Open!)

Jag har ändå på mina meriter från WRAS tävlingar fått en hel del förfrågningar om att hålla lektion och hjälpa folk att komma in i sporten, som är nyfikna på western... och följdaktligen fått lov att tacka nej! :(

Vill inte vara elak, men Du rider på WRAS-nivå vilket inte säger något. Det är många ekipage som tävlat i WRAS-tävlingar i många år och fortfarande håller en skrämmande låg nivå. De kan ju säga att de har stor tävlingsrutin och har många starter, för det har de. Att de sedan varken har koll på sig eller hästen är en annan femma

Därav upplever jag att detta är ett STORT hinder för Western ridningens utveckling och framförallt hindrar sporten från att utveckla en bredd!?!?! Eller vad anser ni?


Tycker ni att det finns tillräckligt med tränare på er ort som kan hålla westernlektioner för tex. 100-150:-/tim. (som är jämförbart med hopp o dressyr).???
Vilken klass har en tränare inom hoppning som kan hålla en lektion för 100:-??
Vi utgår ifrån att det är vitt så står tränaren och huttrar i ridhuset för i stort sett noll kronor sedan skatter och avgifter är dragna. Du kan tränas av sveriges bästa westerntränare för runt 350:-/timme. Är det dyrt? Vad kostar en lektion med sveriges bästa hopp/dressyrtränare?


Tycker ni att clinicar är för dyra (1500-3000:-) mot vad ni har lust att lägga ut på er egen och hästens träning i jämförelse med er ambitionsnivå?

Nej inte alls.

Och tycker ni att det ligger något i det jag skriver ovan? Eller är jag ute och cyklar? :angel:

Nja. Du är kanske ute och cyklar lite. MEN jag är mycket imponerad av ditt brinnande intresse av westernridning och viljan till att öka intresset för westernridning. Det ska du ta åt dig. Det är eldsjälar med drivkraft som Western verige behöver.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Exakt! Och jag skyller inte på AQHA, MEN deras regler är inte anpassade för vår kultur!

Det hämmar utvecklingen i vårt land, eftersom våra kulturer skiljer sig så mycket åt och då måste man väl ändå se till detta och anpassa reglerna efter de omständigheter som råder?!?

Jag har tex. aldrig sett levande kreatur i roping-grenar i Sverige, vad beror detta på?!?! -Jo, kultur i första hand! (djurskyddslag i andra!) :angel: Medveten om att det var ett hårddraget exempel! Men utan nytänkande sker ingen förändring! Varför måste USA´s regler, vara vår lag?!?

Det är en sak på internationell nivå, men som jag ser det så tar man klivet över dit behöver man inte räkna sig som amatör ialf! Tävlingarna inom Sverige borde väl gå att anpassa till de Svenska förhållanden som råder?

Men det krävs ju förståss att någon inom SQHA, jobbar aktivt för denna fråga och kan tala för sig!

Dessvärre så vet jag om de som skippat AQHA tävlingarna också trots tävlingsambitioner, därför att vara tränare åt andra fick gå före... "när de ska ha så knasiga regler" :p

Finns det inge SQHA folk här? Fast jag har iofs. redan mailat dem! :p

Men varför i hela friden skulle AQHA ändra på sina regler för att det ska passa vår kultur???
Varför tror du att dom har något intresse i att ändra dom för att det ska passa oss? Det är en amerikansk förening och SQHA kan inte sätta några egna regler. Och samma regler gäller för ALLA, varför ska Sverige ha specialregler?

Att vi inte har klasser med levande djur här är absolut inget undantag från regler från AQHA's sida, det är bara en av många klasser som vi inte anordnar helt enkelt. precis som AQHA hoppning, AQHA pleasure drivning och en hel radda andra klasser som inte anordnas här. Det struntar AQHA i, men dom hade inte förbjudit klassen bara för att vi inte kan tillåta den i Sverige.

Om du är medlem i AQHA har du lika mycket röst som alla andra att försöka jobba för förändring även om det i just detta fallet kommer att bli väldigt svårt.

Tävlar du så många AQHA klasser per år att det gör en gigantisk skillnad för dig om du måste var open ryttare?

Och vad menar du med "SQHA folk"? Styrelsemedlemmar? För jag och många med mig är medlemmar i SQHA och vi har lika mycket att "säga till om" i detta fallet som en styrelsemedlem. Dvs man lämnar in ett förslag till AQHA och ber dom överväga det.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

"En lektion kostar några hundralappar. Varför åka på clinic om man bara vill prova på?Det finns westernridskolor som har hästar och personal som gör ett första möte med westernridning blir en positiv upplevelse."

Här uppe är det oftast endast clinics som arrangeras, möjligheten till någon enstaka lektion är mkt. begränsad, då det inte finns tränare i närheten för detta! Westernridskolor existerar inte i närmiljön överhuvudtaget, för de som bara vill prova på och inte åka väldigt långt för detta!


"Vilken klass har en tränare inom hoppning som kan hålla en lektion för 100:-??"

Utbildade instruktörer inom SvRidsp.Förb. dvs. ridlärare på tex. ridskolor håller ialf. här uppe lektioner för det priset! En enstaka lektion på ridskolan kostar mig veterligen ca. 150:- och jag kan inte annat än påstå att den måste vara "vit" ;)

Tycker ni att clinicar är för dyra (1500-3000:-) mot vad ni har lust att lägga ut på er egen och hästens träning i jämförelse med er ambitionsnivå?

Nej inte alls.


Detta är en defenitions fråga, själv lägger jag flera ggr. om ut de summorna! Detta beror många ggr. som jag uppfattat det, just på ambitions nivå! Men träna behöver alla, men många skippar de då western som gren pga. att vanliga ridlektioner är billigare och mer lätt tillgängliga! Det är väl synd?!?

Nja. Du är kanske ute och cyklar lite. MEN jag är mycket imponerad av ditt brinnande intresse av westernridning och viljan till att öka intresset för westernridning. Det ska du ta åt dig. Det är eldsjälar med drivkraft som Western verige behöver.

Tackar och bockar för den! ;):bow:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Om du är medlem i AQHA har du lika mycket röst som alla andra att försöka jobba för förändring även om det i just detta fallet kommer att bli väldigt svårt.

Tävlar du så många AQHA klasser per år att det gör en gigantisk skillnad för dig om du måste var open ryttare?


Jag tror jag inledde med att säga att jag hittills bara tävlat WRAS och ej har någon quarter än?!?! ;) Så varken medlemskap eller tävlingar där är aktuellt förräns jag skaffat mig en quarter (jo, förresten har varit på någon APHA tävling med Allbreeds klasser och tävling som western sverige anordnat)... Men ialf... sugen på en quarter men mindre sugen på rasföreningen och dess tävlingar efter denna diskussion! Oavsett vad man ägnar sig åt på fritiden(/som bisyssla), tycker jag att man bör ha chansen att börja tävla på lägsta nivån i nya sammanhang!?! :p:angel:

En ridinstruktör inom den traditionella engelska ridningen får ju mycket väl åka ut och tävla de lägsta klasserna, tills de blivit uppklassade oavsett sitt yrke och erfarenhet! :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 703
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp