Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Absolut! Jag har inte heller satt mig in i det. Bara förtydligare eftersom en del ägare vill betala anmälningsavgifter osv för att vara snälla och få sin häst tävlad o det är ju surt att åka dit på en sån grej :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

vad du e klok.. det tankte inte ens jag pa. :) bra med flera hjarnor! :D
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

lanar min egen knapp, Sasse_ jag inser att jag laste in mer i ditt inlagg an vad du troligen menade, ber om ursakt for det och den lite frana tonen (inte helt klar i skallen har en tyvarr)

Haha... Det är fler än du som gjort den misstolkningen! Ingen fara! Allt låter på ett helt annat sätt när det skrivs, mycket kan missuppfattas... Hur mycket smileys man än lägger till!!! :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

2 shower är det väl? och man får endast tävla openklasser.
Och 10 shower för Novice Amateur men då endast Novice klasser. Kan ha fel här men tror inte det ;) (någon lär ju rätta mig då :angel:)

Och man måste betala alla kostnader för hästen både hemma och kring tävlingen själv (alltså ägaren får inte betala tex) och man får inte några AQHA poäng.

Det där lät trassligt, men det gjorde det när "hon" berättade det för mig också... Så det kan nog stämma för det låter väldigt bekant med att poängen uteblev också! :grin:

Och som jag förstod det av "henne" så hade som sagt Appaloosa föreningen kommit längre "i utvecklingen" som "hon" uttryckte det. Tydligen fick de poäng på alla tävlingar de ställde upp i (hopp, dressyr, fälttävlan, western och så vidare oberoende av vilken organisation som anordnar) och oavsett ryttarens "status" erfarenhet?!?! Kan det stämma? :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja nu vet jag faktiskt inte vad vi diskuterar längre. :confused:


Om du läser igenom mina inlägg en gång till så ser du kanske att jag försöker lyfta fram de tränare som inte tävlar på elitnivå eller har ett känt namn och att jag skulle vilja se att dom (som är duktiga) hade en chans att kunna komma fram med sin verksamhet. Däremot kan de inte tävla amateur/non pro om dom vill tävla på rastävlingar eller i klasser som amerkanska tävlingsorgansiationer anordnar.

Något annat har jag aldrig påstått. Däremot har jag försökt förklara varför AQHA inte kommer ta bort sin amateurregel, varför den absoluta merparten av medlemmarna vill ha det så, försökt föreslå andra vägar att jobba på och slutligen, om man inte kan släppa det -gå med i de aktuella organisationerna och försök påverka istället för att stå utanför och bara gnälla/sura/vägra acceptera regler i en förening man inte ens är medlem i.
Hur produktivt är det?



*kl*
För övrigt kan jag tala om att alla raser var tillåtna en period i NSBA Scandinavia. Ingen kom ändå med någon annan ras... :grin:
Sedan anslöts NSBA-S tävlingar till USA och följer därmed USAs regler. Anledningen - Jo det var MEDLEMMARNAS önskemål!
Det har gjort att vi har flera svenska ryttare i TOPP-placeringar på VÄRLDSrankingen, Alla är Non Pro eller Youth ryttare. Vi har även en tränare i topp.

Det är ett exempel på "framåt för sporten" som jag skulle vilja lyfta fram iallfall.

:bow:

Att ta bort amateur regeln inom AQHA skulle aldrig ga bra har i USA da kulturen med/mellan tranare och elever ar helt annorlunda. Det skulle skapa fullstandigt kaos sa som det fungerar har!
Om man vill kritisera nagot sa ar det en stor fordel om man satter sig in i varfor saker ar som det ar. (Innebar inte att saker alltid kan forbattras om det gynnar medlemmarna.)
Att satta sig in i AQHA's historia och kultur ar valdigt intressant och det ar alltid nyttigt att vidga sina vyer och lara sig nagot nytt. :d
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

:bow:

Att ta bort amateur regeln inom AQHA skulle aldrig ga bra har i USA da kulturen med/mellan tranare och elever ar helt annorlunda. Det skulle skapa fullstandigt kaos sa som det fungerar har!
Om man vill kritisera nagot sa ar det en stor fordel om man satter sig in i varfor saker ar som det ar. (Innebar inte att saker alltid kan forbattras om det gynnar medlemmarna.)
Att satta sig in i AQHA's historia och kultur ar valdigt intressant och det ar alltid nyttigt att vidga sina vyer och lara sig nagot nytt. :d

Menade att saker alltid kan forbattras om det gynnar medlemmarna! Skriver uppenbarligen svenska for lite nu for tiden. :o

Kanske skall lagga till att jag ar AQHA medlem med quarter hastar men vi har aven andra raser. Vara 2 gamla quarters har tavlat framgangsrikt 15+ ar utan att satta sin fot pa en AQHA show sa amateur regeln ar inget problem nar det galler tavlandet for oss har.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Och som jag förstod det av "henne" så hade som sagt Appaloosa föreningen kommit längre "i utvecklingen" som "hon" uttryckte det. Tydligen fick de poäng på alla tävlingar de ställde upp i (hopp, dressyr, fälttävlan, western och så vidare oberoende av vilken organisation som anordnar) och oavsett ryttarens "status" erfarenhet?!?! Kan det stämma? :)

"What are the awards determined by?
Points will be counted from approved Non-Pro classes at all ApHC approved shows. Points will be counted according to the current national point system"

kan det ha varit det hon menade? o0 det ar det enda jag hittar pa appy sidan... det ar en rorig hemsida att hitta information pa tycker jag, men sa har jag inte direkt varit dar en himla massa....

En quarter kan ju ocksa fa poang i hoppning, dressyr, falttavlan, versatility ranch horse, race, ranch trail, ranch work, reining, pleasure, longeline. Sa lange det ar en AQHA recognized tavling. Till och med korning :)

ApHC ar val en mindre forening i sig, med en mindre ras som kanske behover halla sina regler lite oppnare for att tillgodogora sina medlemmars behov av att kunna tavla och meritera sina hastar.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Och som jag förstod det av "henne" så hade som sagt Appaloosa föreningen kommit längre "i utvecklingen" som "hon" uttryckte det. Tydligen fick de poäng på alla tävlingar de ställde upp i (hopp, dressyr, fälttävlan, western och så vidare oberoende av vilken organisation som anordnar) och oavsett ryttarens "status" erfarenhet?!?! Kan det stämma? :)

Ingen aning. Har ingen erfarenhet av appaloosa föreningen även om jag har ägt en en gång i tiden.

Om dom har kommit längre eller inte är väl en tolkningsfråga.
Jag ser ju inte bara en enstaka regel när jag tittar på en organisation utan en helhet, vad finns det för fördelar som tävlingsryttare, hobbyryttare (som inte tävlar), uppfödare, hingsthållare. Vad gör organisationen när det gäller forskning, tex på de genetiska sjukdomarna osv. Vad gäller allt detta och mer ligger AQHA i framkant.

Som Bew säger vad gäller klasserna beror det helt på vilka klasser som anordnas här i Sverige på AQHA shower. Det finns hoppning, dressyr, körning..... återigen, det medlemmarna vill ha.

Dock räcker det inte med att skrika högt utan man måste följa upp också. Som när NSBA-S erbjöd sina klasser för alla raser och inte en enda av dom ryttarna dök upp och red. :grin:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Som när NSBA-S erbjöd sina klasser för alla raser och inte en enda av dom ryttarna dök upp och red. :grin:

Ja, det var ju synd om det bara var jag som ville vara med där med annan ras och dessutom kom på det för sent! :crazy:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det är ju fortfarande så att många andra raser är registrerbara i de nämda amerikanska registraturerna, tex palominos, pintos, buckskins osv. Det kan vara vilken ras som helst bara de uppfyller kriterierna i någon av de förbunden och registreras där. Nu vet inte jag vad du har för häst men många verkar tro att det bara handlar om quarter, paint, appaloosa.

Faktum är att det har varit ett uppsving av intresset för att tävla NSBA i Sverige på senare tid vilket är jätteroligt. Detta delvis för att medlemmarna gjort sina röster hörda med sina önskemål och det var ju faktiskt därför alla raser inte är godkända längre. Så föreningen har helt enkelt agerat på bästa sätt för sig och sina medlemmar.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Så jag som har en palominomorgan kan regga henne och få tävla NSBA? Bara för att veta i framtiden, hur gör jag då? :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Instämmer HELT med att det borde finnas en westerntränarutbildning! :) Men är ändå lite skeptisk till att antalet som skulle vara sugna att gå denna, ändå skulle tveka pga. sina tävlingsambitioner inom just AQHA!?!?! :angel:

Som utbildad tränare borde man verkligen inte tävla som amateur inom AQHA.

Jag ger upp den här diskusisonen nu, det verkar som om vi antingen diskuterar olika saker eller så går det inte fram. Wangler skriver dessutom mycket bättre vad jag skulle vilja få fram än vad jag kan ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Så jag som har en palominomorgan kan regga henne och få tävla NSBA? Bara för att veta i framtiden, hur gör jag då? :)

Det vet jag inte :) I ditt fall är det väl PHBA som skulle vara aktuellt så kolla där om din häst möter standarden. Eller kontakta dom är ju enklast!

Men den amerikanska morganföreningen finns med som godkänd ras i PHBA så det är mycket troligt att du kan det!
http://www.palominohba.com/registration/registration_rules/


Godkända registraturer inom NSBA (vissa är ju alltså inte rasbundna)
http://www.nsba.com/about-us/recognized-breed-associations.html
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

I IBHA verkar man kunna registrera alla buckskin, dun, red dun och grulla färgade hästar (och brindle men vem har en sån...) oavsett ras om jag inte har missat något vid en snabbkoll av hemsidan http://www.ibha.net/colors.htm

Och i pintoföreningen är alla skäckar godkända (har inte läst in mig på om dom har några särskilda regler för tex stam och typ för tävling eller ej) http://www.pintohorseregistry.com/RulesProcedures.html

Pony of America tror jag har lite mer kriterier men det är bara att kolla upp!

Det gäller bara att man registrerar sina hästar i de godkända amerikanska föreningarna om de uppfyller kraven.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det verkar ju absolut vara värt att kolla upp när det blir aktuellt. Kan ju vara kul att testa tävla annat än WRAS någon gång :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det hoppas jag du gör och du är varmt välkommen! :laugh:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Tack så mycket :)
Men du som vet så mycket, du har inte koll på varför inte Morgan är en godkänd ras utan man i så fall måste gå in en "omväg"?
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det är ju fortfarande så att många andra raser är registrerbara i de nämda amerikanska registraturerna, tex palominos, pintos, buckskins osv. Det kan vara vilken ras som helst bara de uppfyller kriterierna i någon av de förbunden och registreras där. Nu vet inte jag vad du har för häst men många verkar tro att det bara handlar om quarter, paint, appaloosa.

Nu hänger jag inte med?!?! Vidareutveckla? Vilka kriterier? Måste hästen inte vara av den ras som förbundet representerar? Njae... fattar inte? Jag har en Morgan/Fullblods korsning, som jag skrivit tidigare... därav frågetecknet när det tidigare stod "amerikanska raser och fullblod" på NSBA´s sida förut!


Faktum är att det har varit ett uppsving av intresset för att tävla NSBA i Sverige på senare tid vilket är jätteroligt. Detta delvis för att medlemmarna gjort sina röster hörda med sina önskemål och det var ju faktiskt därför alla raser inte är godkända längre. Så föreningen har helt enkelt agerat på bästa sätt för sig och sina medlemmar.

Det har inget med prispengarna att göra?!?! Lite nyfiken bara, fanns de tidigare också när alla raser var tillåtna? :angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Tack så mycket :)
Men du som vet så mycket, du har inte koll på varför inte Morgan är en godkänd ras utan man i så fall måste gå in en "omväg"?

Det var just det jag tyckte var märkligt också (när det stod amerikanska raser)...

Lyllos dig som har en palomino, de är ju sååå läckra och dessutom hittade du just pga. detta kanske ett kryphål! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

nu ar jag bara ett "spekulerande snille" sa att saga..

men skulle tippa pa att det nog inte ar fran NSBA valet att inte associera sig med varandra har blivit taget utan fran AMHAs sida.

Morgans ar en gangartshast, eller hur? Avlad just for Stora, luftiga, flashiga steg... varfor skulle AMHA vara intresserade av att vara en av rasorganisationerna NSBA samarbetar med da NSBA inte direkt framhaller sadant steg och showighet som nagot efterstravansvart?

Alltsa, missforsta mig ratt, men hunter, (standard) pleasure, longeline ar inte riktigt klasser dar en morgan skulle komma till sin ratt. Morganpleasure vs NSBApleasure ar ju tva helt olika former, dar det enda gemensamma ar utrustningen och en hast som ser trevlig ut att ridas. Jag har otroligt svart att forsta varfor man skulle vilja visa sin superflashiga Morgan med knalyft till oronen i en klass dar stegen (helst) ska vara "energisnala".

Sa ehum som sagt, tror inte det ar NSBA som gjort valet utan AMHA och detta troligen pga deras medlemmars ointresse av att tavla mot hastar som ror sig helt annorlunda och som har en annan "normal" standrard pa rorelseschema och samling.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 685
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp