Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det har inget med prispengarna att göra?!?! Lite nyfiken bara, fanns de tidigare också när alla raser var tillåtna? :angel:

Pengarna har alltid gått tillbaka till de tävlande i NSBA i form av prispengar, det är så föreningen är uppyggd. En av grundpelarna för hela organisationen så som den rena tävlingsorganisation den är.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Helt rätt!

I USA är PHBA, IBHA och Pinto stora organisationer med sina egna World Shows. Dock är de flesta som tävlar där också quarter eller paint, eller andra hästar av samma typ.

Oavsett vilken (godkänd) ras man kommer med i tex en pleasure eller hunter så är det en viss typ av häst och gångarter som är önskvärd och NSBAs syfte är att bevara och uveckla denna typ av häst. Inte alla typer av hästar.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det var just det jag tyckte var märkligt också (när det stod amerikanska raser)...

Lyllos dig som har en palomino, de är ju sååå läckra och dessutom hittade du just pga. detta kanske ett kryphål! ;)

Jisses du letar verkligen saker att hänga upp dig på :crazy:

Det är ju inte svårare än att man kontaktar föreningar med frågor om man undrar något.

Och sedan som de flesta andra, hitta de föreningar som passar en själv och ens syften, det brukar vara lättare än att leta upp de som inte absolut passar och vilja göra om dom i grunden ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jisses du letar verkligen saker att hänga upp dig på :crazy:

Det är ju inte svårare än att man kontaktar föreningar med frågor om man undrar något.

Och sedan som de flesta andra, hitta de föreningar som passar en själv och ens syften, det brukar vara lättare än att leta upp de som inte absolut passar och vilja göra om dom i grunden ;)

Men Jeeesus, tror du verkligen att allt är gravallvarligt!?!!? Och om du nödvändigtvis måste påpeka det, så läs i så fall noga igenom det jag skrivit, eftersom påpekandena blir bottenlösa!

Jag har redan kontakt NSBA när jag ville tävla och tyckte detta var oklart! Och fått svar! :angel:

Här ovan "hängde" jag inte upp mig på något överhuvudtaget, utan ville bara ge en stöttning till en "medsyster" med häst inom samma ras som jag själv har! ;)

Tror du läser in alldeles för många förutfattade meningar i det mesta jag skriver, dessvärre... (och fått en ganska snedvriden syn på hur jag är som person... Men men... Man går som sagt miste om mycket när det blir skrivet ord och inte en dialog mellan två människor som kan se varandra!) :angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Som utbildad tränare borde man verkligen inte tävla som amateur inom AQHA.

Jag ger upp den här diskusisonen nu, det verkar som om vi antingen diskuterar olika saker eller så går det inte fram. Wangler skriver dessutom mycket bättre vad jag skulle vilja få fram än vad jag kan ;)

Allt har gått fram! Men även om info´n har gått fram vidhåller jag att systemet inte fungerar optimalt för våra Svenska förhållanden! ;)

Däremot är det många som inte förstått att situationen med tränare här i glesbygden och norröver är en annan än vad den verkar vara nedåt i landet och därav kanske vi upplever saker och ting olika! :idea:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

det brukar vara lättare än att leta upp de som inte absolut passar och vilja göra om dom i grunden ;)

Jag har aldrig menat att jag skulle vilja göra om AQHA i grunden, men däremot funderat över om inte systemet skulle kunna nationellt inom sverige enbart anpassas bättre till Svenska förhållanden, eftersom de Svenska och Amerikanska förutsättningarna uppenbarligen är vitt skiljda! ;)

Sen tycker jag iofs. överlag att ett bättre samarbete mellan ALLA organisationer som anordnar westerntävlingar överhuvudtaget, skulle vara önskvärt! Känns som om westernvärlden i Sverige är oerhört splittrad och det är synd och tråkigt och föder naturligtvis motsättningar... = Trisst!!! Se bara på denna tråd!?!? :p
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja men såklart att det är så :idea: Tänkte aldrig ens tanken att det kunde vara "åt andra hållet" men nu när du säger det så!
Kan ju helt klart förstå att det blir svårt att jämnföra en morgan med en quarter eftersom dom har helt olika naturliga former, men i tex trail och wr borde det ju vara lättare att kunna hävda sig oavsett ras
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja men såklart att det är så :idea: Tänkte aldrig ens tanken att det kunde vara "åt andra hållet" men nu när du säger det så!
Kan ju helt klart förstå att det blir svårt att jämnföra en morgan med en quarter eftersom dom har helt olika naturliga former, men i tex trail och wr borde det ju vara lättare att kunna hävda sig oavsett ras

Det är det absolut!
NSBA i USA har nu lagt till Showmanship, Horsemanship, Equitation och Equitation over fences på sin klasslista.
Vi får se när dessa kommer anordas i NSBA-Scandinavisas regi men om det är uppslutning på klasserna och folk kommer och tävlar så kommer dom definitivt fortare!
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det är det absolut!
NSBA i USA har nu lagt till Showmanship, Horsemanship, Equitation och Equitation over fences på sin klasslista.
Vi får se när dessa kommer anordas i NSBA-Scandinavisas regi men om det är uppslutning på klasserna och folk kommer och tävlar så kommer dom definitivt fortare!

JAAAAAA!!!!!!:banana: Jag är en (som för i år än inte har betalt) medlem i NSBA som gärna vill se showmanship på klass listan här! och tittar man på antalet starter i SQHA/AQHA klasserna vi har här borde de väl inte vara nått problem att få med den hos NSBA? Hur går jag tillväga för att pusha för att få denna gren till NSBA scandinavia?
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Var med och tävla!!!

Det är ju inte allena NSBA-S som "Bestämmer" utan det handlar också om vilka nsba klasser arrangörerna väljer(/vill) att ha med. Som tex Longe Line som jag jobbar hårt för i flera år har vissa nu valt bort för att det "tar för lång tid" och det är inte tillräckligt med deltagare. :cry:

Man kan inte göra för många stora förändringar på en gång, nu har det varit stora förändringar i styrelse, lite annorlunda sätt att jobba osv. Men intresset för NSBA ÖKAR och föreningen satsar hårt på att ge tillbaka till sina medlemmar och då främst de tävlande för de är dom som ÄR en tävlingsföreninging. Så pokaler, priser/awards, added money, fler sponsorer samt nu då möjligheten att välja att också tävla om placeringar i NSBAs världsranking och awards från NSBA USA -allt detta ligger till grund för en härlig upplevelse för de tävlande.

Skicka in dina önskemål till styrelsen, tala om vad ni vill ha! (och du har ju gjort det nu ;))
Och framför allt, TÄVLA! Inte sitta hemma o tänk att man inte är tillräckligt bra för NSBA. NSBA VILL att ni ska vara med!!!

O betala medlemsavgiften ;):D
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men jag vill tillägga att om en tävlingsarrangör ändå vill ha med tex NSBA showmanship så kommer det förmodligen inte att vara några problem, bara det att det inte är med på NSBA-S prisräkning ÄNNU.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

:) Flera hjarnor ar battre an en som Wranglan redan visade nar hon hjalpte mig tanka tidigare i traden ^^


Sen Sasse_ jag vet inte om westernsverige i sig ar sa himla splittrat, eller att traden i sig egentligen ar det... det ar val klart att det kan vara frustrerande att bli "last" i sina tavlingsambitioner pa sin hast i sverige pga. amerikanska system o organisationer... men det ar val tyvarr lite det vi valt som valjer en amerikansk ras. Som tur val ar har ju sverige WRAS! :bump: Dar vi alla far vara med och leka utan nagra monkademanger :D

vander man pa steken, lat oss saga att jag importerar ett svenskt varmblod har, for att meritera den inom SWANA skulle jag fa ett tidsatande DYRT monster att forsoka hantera. Rent tavlingsmassigt, snackar da att jag mer eller mindre skulle behova flytta ner till California under tavlingssasong! :crazy: Om jag inte forsoker fa in den i Canadian Sport Horse Ass. CSHA kampar dock med sin egen ras standard, dar de nu kommer lagga in 2 olika typer av CSHs, en for klassisk ridning och en for *trumvirvel* RANCHWORK! :angel: Det gar liksom at bada hallen... trearstest o folmonstring for varmblod finns, men jag skulle bokstavligt talat behova korsa kontinenten 5 ganger om for att fa en avelsbedomning. :cool: Sa det ar equally skojsigt pa det hallet. I stallet for WRAS har vi light horse clubs, eller pony clubs, eller sma organisationer i stil med Borderline riders. Och jamfor man dom med WRAS och deras dotterklubbar sa ar WRAS en drom. En vacker, stralande, skinande underbar drom med glitter!

sa... dagens insikt ar: jag tror jag alskar WRAS. De tacker ju upp dar amerikanska regler kan stalla till det. :love:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det är det absolut!
NSBA i USA har nu lagt till Showmanship, Horsemanship, Equitation och Equitation over fences på sin klasslista.
Vi får se när dessa kommer anordas i NSBA-Scandinavisas regi men om det är uppslutning på klasserna och folk kommer och tävlar så kommer dom definitivt fortare!


Ännu ett mål att sikta mot alltså, men jag tror nog det får vänta i alla fall till nästa år ;)
Vem/vilka är det som bestämmer vilka grenar som ska köras då, och hur sköts det månne?
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Allt har gått fram! Men även om info´n har gått fram vidhåller jag att systemet inte fungerar optimalt för våra Svenska förhållanden! ;)

Däremot är det många som inte förstått att situationen med tränare här i glesbygden och norröver är en annan än vad den verkar vara nedåt i landet och därav kanske vi upplever saker och ting olika! :idea:

Jag kan ju bara tala för mig själv, men här uppe i fjällen är det ju inte direkt så att man kan välja och vraka... ändå finns det lite olika att välja på, och vill man träna nåt annat än reining och kossor kan man gå ihop några stycken och ta upp den man vill ha.

Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara så noga att det funkar friktionsfritt med just svenska (finska, tyska, spanska osv) förhållanden. Det är en Amerikansk rasförening vi pratar om. Den funkar jättebra i USA och sedan får vi andra som bor i resten av världen anpassa oss. Jag tycker då det är bra mycket enklare att ha med APHA att göra än SH, sett till avelssidan t.ex.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det är NSBA i USA som beslutar vilka grenar som är godkända.

Sedan beslutar styrelsen i NSBA Scandinavia vilka av dom grenarna som kommer anordnas i NSBA-S regi och vara del av prisräkning/ranking i NSBA-S. Hitills har alla grenarna varit godkända men USA har lagt till dessa fyra (sms, hms, eq, eq o f) från och med i år så de kommer ju framöver i NSBA-S regi också men kanske inte i år.

Dock kommer de att kunna anordnas som NSBA klasser av tävlingsarrangören men då utanför NSBA Scandinavias ranking/award system tillsvidare.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag tycker då det är bra mycket enklare att ha med APHA att göra än SH, sett till avelssidan t.ex.

+1 på den!!! Jisses vilken skillnad det är att ha att göra med stora professionella organsiationer som AQHA/APHA jämfört med våra små i byrokrat Sverige.... De sköts mer som stora företag och med kundservice i fokus. Det blir helt klart skillnad också när en organsiation har många anställda som jobbar med att sköta olika saker än med en deltidsanställd som ska ha ansvar för allt så det är ju kanske inte så konstigt. (obs att jag inte pratar om frivillig föreningar nu) ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Lär erkänna att jag inte läst alla inlägg den sista tiden! Men vill ändå inflika... ;)

Detta var min senaste statusuppdatering på fb:


"Formligen flög ur stolen, där jag satt vid frukostbordet och den utsökta omelletten med kantarellstuvning blev liggande kvar på tallriken när jag kom till s. 4 i nya Lucky Rider och läste den lilla underrubriken: Wras-Instruktörsutbildning!!! :D YIIIIEEEEEHAAAA!!!! :D"


:bow::banana::bow:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nej men! Nu vet jag ju vem du är, vad trög jag känner mig som inte kommit på det tidigare!:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 703
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp