Borde han inte gå upp mer i vikt?

C

cerrox

Katten min blev väldigt dålig i mars, inlagd på klinik i 2 omgångar på 2 veckor för urinsten med massa medicin, dropp, nedsövd ett antal gånger för spolning, hade kateter mm + att han sedan fick en UVI efter att han kom hem andra gången.

Så under ca en hel månad åt han inte mycket alls & vart ju riktigt dålig, rasade därför rejält i vikt, han vart så hemskt mager, vägde kanske 2 kg borde väga 4 kg iallafall. Började sedan att lägga på sej sakta men säkert, gav han i början Hill´s s/d, men den ville han inte äta så gav han RC Urinary & då började han lägga på sej & han började även att äta Hill´s också. Eftersom veterinären här enbart säljer Hill´s så övergick vi helt till Hill´s c/d & det fungerar bra, han äter det & så, men han går inte upp mer i vikt! Även fast att han har fri tillgång på detta foder. Han äter ca 1,5 dl per dag & dricker ganska så bra ca 3 dl per dag, går normalt ofta på lådan & är hur pigg som helst!! Rör sej jätte mycket, leker nästan hela tiden då han är vaken, är innekatt, men går ut i koppel ca 1 gång per dag. Varför går han inte upp mer i vikt?

Han är inte mager, men han är inte normalviktig heller, ska nog upp 0,5-1 kg till & det har gått 3 månader sedan han vart sjuk nu & hans vikt har stått still i ca 2 månader nu, han vart större innan han blev sjuk. Undrar om det har med fodret att göra? Jag kanske ska byta tillbaka till RC Urinary, det gillade han mer? Eller vad tror ni? För det är sagt att han enbart få äta antingen Hill´s c/d eller RC Urinary pga han sjukdom.
 
Sv: Borde han inte gå upp mer i vikt?

Kan säga att han absolut inte heller få äta skinka eller annat godis, utan enbart special foder, hur tråkigt det än låter så är det är strängt förbjudet att bryta den regeln. Vill verkligen inte att han ska blir sjuk igen, denna katt betyder mycket för mej & jag gör allt för honom, men han borde upp lite i vikt. :love:
 
Sv: Borde han inte gå upp mer i vikt?

11 tittar, men ingen som har någon fundering?
 
Sv: Borde han inte gå upp mer i vikt?

Jag vet inte, men vissa katter är ju ganska små hela livet, även om han inte var det innan, kanske det helt enkelt är svårt för honom att gå upp igen? Det är nog ingen fara i alla fall med tanke på att han verkade pigg och glad! Du kan ju rådfråga veterinären för säkerhets skull, för att stilla din oro?
katarina
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 225
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?

Omröstningar

Tillbaka
Upp