Borde jag bli orolig?

Nileiris

Trådstartare
Har sedan 3 månader en katta som det har uppstått två problem med och tänker nu att jag kanske kan få lite input här på vad man borde göra och hur orolig jag egentligen bör vara för henne :nailbiting:.

Bakgrundsinfo: Från någon bondgård via katthem, ca 2 år, haft 1 kull med kattungar, kastrerad, idealvikt runt 3,5-3,6 kg så hon är pytteliten.

1. Hennes avföring, den är inte rinnig men inte fasta korvar som det ska vara heller utan det är snarare blaffor. Det kan vara så att de har korvkonsistens när de kommer ut men att de sedan "flyter ut" (råkade se när hon la en kabel ute). Har varit så sen vi fick henne. Hon var lite underviktig när hon kom till oss (ryggraden kändes) men gick upp ca 2 hg som hon tappade när hon fick börja vara ute men har nu gått upp ca 1 hg igen så det går åt rätt håll. Hon är lite nervös och försiktig av sig men det är en milsvid skillnad nu mot när vi fick hem henne, hon rörde sig bara utmed väggarna och då enbart för att hitta ett nytt gömställe. Men i övrigt är hon pigg och kelig i de fåtal situationer hon känner sig trygg. Jagar möss gör hon med stor framgång :meh:. Så varken slö/apatisk eller tappar i vikt. Tänkt att det har med att hon är osäker av sig och då lätt blir stressad och att det då sätter sig i magen? Eller känslig för något hon får via maten?

2. Hon verkar inte veta hur man äter mjuk mat. Torrfoder tuggar hon med glädje i sig och såsen slickas med samma glädje av blötmaten. Sett henne tugga på en mus men inte heller den blev ens delvis uppäten. Vid tandproblem borde hon väl undvika torrfoder och föredra blötmat, eller? Eller har jag bara fått tag på en katta som inte fattar vad de där bitarna i hennes sås är för något:banghead:?
 
Sv: Borde jag bli orolig?

Vissa gillar helt enkelt inte blötmat. Har haft flera katter som också bara slickat av såsen. Det enda som funkat då har varit att mosa ihop allt med gaffel och ev blanda i torrfoder.

Vad gäller bajset så har jag en herre som var likadan. Han flyttade hem till mig förra sommaren när hans ägare vräktes och de sköt de flesta andra katterna. Han höll sig undan, och kom till mig.

Det tog ungefär ett halvår innan hans lortar började hålla ihop. Nu är de helt "vanliga". Så ha tålamod.
 
Sv: Borde jag bli orolig?

Då fortsätter vi på tålamod och is i magen så länge allt annat är som det ska :)
 
Sv: Borde jag bli orolig?

Tycker inte hon låter så liten på vikten.

Vad får hon för torrfoder?
 
Nä, hon är väl egentligen inom vad som är normalt för en bondkatt men jag har aldrig haft att göra med en så liten förut och när vår andra katt väger 6 kg så framstår hon som väldigt liten.

Hon får Mjau. Mest för att det är lätt att få tag på och inte har en vansinnigt lång innehållsförteckning med saker jag inte förstår vad de har för funktion.
 
Hade samma problem med min torrfoderjunkie tidigare, han slickade bara i sig såsen och struntade i resten. Det tog mig ca ett halvår att avvänja honom från torrfodret, nu äter han rubbet av blötmaten. Dock när det gäller Mjau så slickar han såsen först och några timmar efter, oftast, äter han bitarna.

Min katt har tandproblem, han föredrar ändå torrfoder framför vissa åtminstone vissa blötmatssorter (som Mjau).

Den senaste tiden har jag testat färskfoder istället som blir som en gegga när den tinar. Optimalt tycker jag för en katt med tandproblem. Min katt delar åsikten och väljer färskfodret framför annat. Däremot tog det ett tag att vänja honom vid det, fick blanda ihop färskfodret med hans älsklingsblötmat tills det var ok att äta bara.

Bozita finns det också som är snarlikt Mjau, jag upplever att många katter verkar föredra Bozita. Det finns dessutom hur många smaker som helst att välja på. Behöver beställas på nätet dock.
 
@Hagens_Zorba Det har vi inte gjort. Läste det som stod på SVAs sida om parasiter hos katt och där var det i princip bara Tritrichomonas som var lite likt men jag kan inte påstå att avföring luktar värre än från andra katter. Om det sedan kommer i skov så känns det inte så troligt heller, 4 månader är lite för lång tid för att kunna kalla det för ett skov. Finns det fler möjliga parasiter än de som är listade där?

@Sasse Hur kom du fram till att han hade tandproblem? Har försökt spana lite i hennes mun när tillfälle ges men inte sett något särskilt.
Så Bozita finns alltså inte på typ Granngården fastän det är Lantmännen som tillverkar? Är det Animail man beställer ifrån eller finns det i andra webbutiker?
 
Bozita finns det också som är snarlikt Mjau, jag upplever att många katter verkar föredra Bozita. Det finns dessutom hur många smaker som helst att välja på. Behöver beställas på nätet dock.

Vaddå måste beställas på nätet?
Både Mjau och Bozita tillverkas av Lantmännen Doggy.
Mjau är det fodret som är gjort för att säljas till den stora massan av svenska folket som handla kattmat i matbutiken.
Bozita har de tagit fram för den mer internationella marknaden och för de som väljer att köpa sitt foder i fackhandeln (skulle våga påstå att Bozita finns i 9 av 10 djurbutiker!).
Bozita köps i djurbutiker och Mjau i mataffärer.


@Nileiris Är katten avmaskad? Annars - avmaska inte! Man ska inte avmaska "bara sådär", köp hem "Kolla masken" för smådjur, finns på utvalda Apotek/ be dem ta hem en åt dig /beställ på nätet.
Skicka in bajs och få det analyserat. Är det någon parasit så vet du precis vad du ska behandla mot, finns det inget så har du uteslutit en sak från listan.

Jag brukar ge mina katter en kur med FortiFlora när de av någon anledning är lösa i magen. Ett pulver man strör över blötmaten som gör att magen mår lite bättre. Finns att köpa i välsorterade djuraffärer och hos veterinären. Jag brukar köpa mina hos veterinären för då får man köpa påsvis och inte en hel förpackning...

Angående blötmat, jag ger också Mjau till mina, men mest Bozita. Det är inte så stor skillnad på dem.
Mjau kattungemat kör jag faktiskt nästan bara om jag väljer Mjau, mest sås i den förpackningen. ;)
Jag har en sås-slickare och en äter-allt-nu och en äter-lite-äter-resten-senare hemma.
Om jag mosar bitarna med en gaffel brukar det gå ner hos sås-slickaren.

Annars kan jag rekommendera att du testar Gourmet Gold, finns i varenda matbutik, små burkar som kostar 5-6 kr/st. Jag köper de som har bitar i sås, katterna har lärt sig hur det låter när man öppnar burken och då blir det ett himla liv här och ALLT äts upp direkt av alla katter.
Detta får de dock som lite "gott" någon gång ibland.
 
@Sorbe Nu när du säger det så minns jag att jag sett Bozita i en butik. De allra flesta djurbutiker jag varit i har inte haft det dock, lätt att glömma den enda gången jag sett det.

@Nileiris Han fick dålig andedräkt och tuggade torrfoder sämre. När jag tittade i munnen såg jag bara att tandköttet var rött på vissa ställen. Så jag for till veterinären i tron att det var tandsten eller liknande, men de konstaterade FORL.

Bozita finns tydligen ute i (vissa) djurbutiker. Jag föredrar dock att beställa, hellre än köra runt och leta. Men det kanske är vanligare att det finns ute där du bor.
 
@Sasse Lättast är ju ändå att ringa runt till butikerna att fråga, då får du svar direkt.
Du kan ju även be butiken närmast dig att ta hem det om inte annat.
Det må vara lite dyrare i fysisk butik men du måste oftast ändå betala frakt om du beställer på nätet så det blir plus minus noll.

Sen tycker jag att man ska fortsätta gynna de fysiska butikerna, om alla börjar handla allt på nätet så får de gå i konkurs en efter en.
 
@Sorbe Ja, så kan man göra. Nu kvittar det mig eftersom jag så sällan köper Bozita ändå. Det var ett tips till TS bara, om hennes katt kanske gillat det mer än Mjau.
 
@Sasse Av allt jag läst så verkar många katter rata Bozita efter ett tag för att sen äta något annat och sen äta Bozita igen så jag varvar mellan Mjau och Bozita utan problem. :)
Jag måste fylla på förrådet snart, köper ganska mycket på en och samma gång. Försöker få min närmsta butik att förstå att folk ofta undviker fisksorter men det är det mesta han köper in från Bozita...
Inte så kul när jag länsar hyllan på de fiskfria sorterna i sås! :D
 
@Sorbe Det kan förklara min ena katts beteende. Första gången jag testade Bozita var det ÄCKLIGT, andra gången var det riktigt gott, som tredje gången. Nu föredrar han färskfoder och ratar nästan allt i blötmatsväg. Och den andra katten har aldrig gillat Bozita, så det blir till att köpa annat.

Han borde väl lära sig rätt snabbt om du länsar alla fiskfria sorter alltid? :p
 
De är roliga de där katterna.

Sist jag var där och försökte övertyga honom så kom det en annan tjej och ställde sig bakom mig och jag sa att hon fick ta före mig eftersom jag kommer ta det mesta...
- Jag ska bara ha de fiskfria i gelé, så vi båda länsade hyllan så det bara var fisk kvar! ^^
Hoppas han förstod! ;)
 
Får forska vidare om parasiter och "magpulver". Nu har hon faktiskt bevisligen börjat tugga i sig en del bitar av maten men det är fortfarande såsen som är höjdpunkten.

@Sorbe Appropå det där med sorter fria från fisk, har det att göra med att fisk inte är en naturlig del av katters föda eller finns det någon annan orsak till att du väljer bort det? Med tanke på att det bara brukar vara några få procent av innehållet.
 
Jag undviker fisk så mycket det går pga det du skriver och att jag senaste två åren läst mycket om katter (främst raskatter) som utvecklar allergi när de äter fisk.

Sen är tonfisk giftigt i större mängder och man ska inte ge katterna mycket, typ en tesked i månaden är ok men inte ge det till varje måltid.

Enda fisken de får i sig är det lilla fiskmjölet i torrfodret som är svårt att undvika när man vill ha stora kulor samt lax i sås från Gourmet Gold. :)
 
Har inventerat den djuraffär jag passerar oftast och de hade ingen Bozita men däremot hade de VoH för katter. Funderar på att köpa en korv o se om den går hem. Så nu glider tråden över från en (obefintlig) korv till en annan: de där korvarna ska tinas i kylskåpet över natten, va? Om så, håller de att ha kvar i kylen till dagen efter?

@Sorbe Angående fiskallergi hos raskatter: är de mer benägna att utveckla allergi än bondkatter/huskatter eller är det enbart dem man har lagt fokus på vid studier av allergi hos katt?
 
Jag tror att det är som du skriver, de med raskatt rent allmänt är mer intresserade och har mer koll på sina katter än vad många som har en katt som stallkatt... Därav är det nog mest raskatter man har hittat allergin hos.
Fisk är ju egentligen inte en basföda, det var bara något vi blev lärda som små att katter äter fisk, men hur ofta fångar en katt fisk i det vilda? Aldrig skulle jag nog nästan våga påstå.
Visst, ligger det rester på land så lär de äta det men inte annars.
 
Har inventerat den djuraffär jag passerar oftast och de hade ingen Bozita men däremot hade de VoH för katter. Funderar på att köpa en korv o se om den går hem. Så nu glider tråden över från en (obefintlig) korv till en annan: de där korvarna ska tinas i kylskåpet över natten, va? Om så, håller de att ha kvar i kylen till dagen efter?

Ja, de håller till dagen efter. Inga problem. Mush som jag utfodrar med håller i åtminstone 2-3 dagar i kyl.

Färskfodret kan likaväl stå i rumstemperatur och tina dock. Du kan även utfodra när det är fryst, vissa katter föredrar det. Andra vill ha heltinade, osv. Testa dig fram!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 177
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp