Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
Men varför behöver du åka till Örebro, har du däcken där? Om så, ta hem dem så slipper du resan nästa gång och kan få dem bytta var du vill. Nivån på vad du orkar beror väl mycket på hur du mår, jag kan känna samma sak här men det beror på hur jag mår och från att ha odlat och fixat massor andra år så "dog" jag av torkan förra året och måste jag göra mig av med hästarna kommer jag flytta.
 
Jag drömde om ett hus med stall för att kunna ha hästarna hemma. Köpte mig ett sånt också men fick inse efter ett tag att det var så mycket jobb med det runt om att jag aldrig hann rida. Sålde det och stallade upp hästarna. Ibland får man lov att inse att inte alla drömmar är genomförbara. Man måste bara hitta en nivå som funkar.

Det finns ju ett mellanting mellan ett hus i obygden och en lägenhet i stan. Det kanske är den kompromissen du ska hitta. Det är inte skamligt att inte orka eller hinna allt. Även om man gärna hade velat.
 
Men varför behöver du åka till Örebro, har du däcken där? Om så, ta hem dem så slipper du resan nästa gång och kan få dem bytta var du vill. Nivån på vad du orkar beror väl mycket på hur du mår, jag kan känna samma sak här men det beror på hur jag mår och från att ha odlat och fixat massor andra år så "dog" jag av torkan förra året och måste jag göra mig av med hästarna kommer jag flytta.
Nej, jag har däcken hemma (och skulle byta själv men jag får inte loss hjulen). Enda anledningen att åka till Örebro är att jag då slipper boka tid (jobbigt) och att jag kan få det gjort idag (som är en röd dag). Jag får ju liksom inte köra bilen just nu så det behöver fixas direkt (eller så kör jag olagligt). Det finns ju däckfirmor på närmare håll men jag avskyr att behöva boka tid och passa den och så lägga in däcken i bilen och så köra iväg till verkstan. Det tar ju lika lång tid som att byta själv och kostar pengar, men nu får jag ju inte loss de jävla eländena trots att det ska finnas kopparpasta på alla kontaktytor (för att det här inte ska kunna hända).

Jag drömde om ett hus med stall för att kunna ha hästarna hemma. Köpte mig ett sånt också men fick inse efter ett tag att det var så mycket jobb med det runt om att jag aldrig hann rida. Sålde det och stallade upp hästarna. Ibland får man lov att inse att inte alla drömmar är genomförbara. Man måste bara hitta en nivå som funkar.

Det finns ju ett mellanting mellan ett hus i obygden och en lägenhet i stan. Det kanske är den kompromissen du ska hitta. Det är inte skamligt att inte orka eller hinna allt. Även om man gärna hade velat.
Jag vet inte hur den kompromissen ska se ut. Jag vill inte ha folk nära och jag måste ha fiber. Dessutom måste jag ha råd. Och så vill jag inte att huset ska vara förstört av modern färg och liknande. Det ger så obehaglig luft.
 
Senast ändrad:
Jag bor i radhus och älskar det :love: Vi har en samfällighet som sköter allt jobbigt. Trädgården är även den precis lagom stor för mitt behov. Detta blev en lagom kompromiss för mig och min sambo som ville bo i hus, men jag känner att det är för mycket arbete med hus.
 
Nej, jag har däcken hemma (och skulle byta själv men jag får inte loss hjulen). Enda anledningen att åka till Örebro är att jag då slipper boka tid (jobbigt) och att jag kan få det gjort idag (som är en röd dag). Jag får ju liksom inte köra bilen just nu så det behöver fixas direkt (eller så kör jag olagligt).
Du har inget rör du kan använda för att förlänga vad du nu använder för att lossa bultarna? Jag fick ett gammalt hjulkors av en granne förra året då skiten från Biltema sprack medan jag bytte!
 
Jag bor i radhus och älskar det :love: Vi har en samfällighet som sköter allt jobbigt. Trädgården är även den precis lagom stor för mitt behov. Detta blev en lagom kompromiss för mig och min sambo som ville bo i hus, men jag känner att det är för mycket arbete med hus.
Jag skulle få krupp med folk så nära och med så begränsat utrymme.

Du har inget rör du kan använda för att förlänga vad du nu använder för att lossa bultarna? Jag fick ett gammalt hjulkors av en granne förra året då skiten från Biltema sprack medan jag bytte!
Bultarna är inget problem. Det är hjulen som sitter fast (när bultarna är borttagna).
 
Min kompromiss har väl landat i att jag har släppt mitt kritiska öga.
Ja, mina rabatter växer igen, nej jag bryr mig inte.
Ja, det är fullt med grus på golvet, vill jag dammsuga? Nähä, skit i det då.
Har jag en vettig garderod? Nä. Orkar jag fixa? Nä. Okej då lever jag i mina lådor då.
Lister i det renoverade badrummet? Hemlagad mat varje dag? Nya kläder? Nej, nej, nej!

Sitta i soffan och brodera med ett öppet fönster och lyssna på fåglarna? Ja!

Det är svårt men jag försöker filtera bort så många måsten jag kan och ge mig själv tid att bara göra de där onyttiga sakerna som jag vill göra egentligen.
 
Bultarna är inget problem. Det är hjulen som sitter fast (när bultarna är borttagna).
Jag fick sparka loss ett eller två däck när jag bytte senast, har du testat? Sen fick jag hjärnsläpp när jag insåg att jag hade för många bultar till vinterdäcken och för få till sommardäcken, jag bytte två ggr förra hösten då det blev varmt igen och hade använt fel bult till ett däck! Som tur var så gjorde det ju inget. :S
 
Jag siktar på ett område i taget att få okej. Jag kan inte rodda 6000 kvm på en höft med två barn. Alltså finns det fina ställen och fula ställen. Jag tittar på de fina. Om du måste till Örebro, gör nåt trevligt när du är där? De har ju en fantastisk park, och många fina ytor. Gå till bibblan, strosa i en park? Jag tror inte platsen är så fel, det är måendet som är boven.
Alla hus har renoveringsbehov, i någon form, om de har lite ålder. Good enough är bra.
 
Bultarna är inget problem. Det är hjulen som sitter fast (när bultarna är borttagna).
Rekommenderar inte att sparka och använda slägga när bilen är upphissad om du inte har en väldigt stabil domkraft (egen erfarenhet)
Skruva tillbaka muttrarna, men inte helt och hållet. Sänk försiktigt ned bilen och när tyngd kommer på däcket så brukar det lossna även om det sitter ganska rejält. Höj igen och byt som vanligt.
 
Min kompromiss har väl landat i att jag har släppt mitt kritiska öga.
Ja, mina rabatter växer igen, nej jag bryr mig inte.
Ja, det är fullt med grus på golvet, vill jag dammsuga? Nähä, skit i det då.
Har jag en vettig garderod? Nä. Orkar jag fixa? Nä. Okej då lever jag i mina lådor då.
Lister i det renoverade badrummet? Hemlagad mat varje dag? Nya kläder? Nej, nej, nej!

Sitta i soffan och brodera med ett öppet fönster och lyssna på fåglarna? Ja!

Det är svårt men jag försöker filtera bort så många måsten jag kan och ge mig själv tid att bara göra de där onyttiga sakerna som jag vill göra egentligen.
Jag har försökt. Ordentligt. Men jag landar i vantrivsel.

Det är mycket jag tycker att jag har filtrerat bort men det finns ändå för mycket kvar.

Jag har slagit lite försiktigt med en slägga på mina när de kärvat.
Jag äger ingen slägga men har bankat med hammare. Det hjälpte inte.

Har du testat sparka hårt på däcket? Då brukar det lossna för mig :)
Jag har sparkat. Överallt på däcken. Det hjälpte inte.

Om du skulle få krupp av radhusgrannar, hur skulle du då överleva en inneboende som du funderade på för ett tag sedan?
För att jag då kan välja en person som inte röker, inte har skräniga barn, inte super, inte grälar med sin man/fru o.s.v.

Jag siktar på ett område i taget att få okej. Jag kan inte rodda 6000 kvm på en höft med två barn. Alltså finns det fina ställen och fula ställen. Jag tittar på de fina. Om du måste till Örebro, gör nåt trevligt när du är där? De har ju en fantastisk park, och många fina ytor. Gå till bibblan, strosa i en park? Jag tror inte platsen är så fel, det är måendet som är boven.
Alla hus har renoveringsbehov, i någon form, om de har lite ålder. Good enough är bra.
Jag siktar på att få fint vid entren och har hållit på några år nu men det ser i princip likadant ut som när jag flyttade in. En hel del fastnar jag på för det skulle krävas större ekonomiska resurser än jag har för att få det klart snabbare. Jag måste förlita mig på manuellt arbete och billiga lösningar (exempelvis gjuta plattor själv) för jag har inte råd att köpa plattor och betala frakt för dessa. Nyligen köpte jag ett sållnät som jag ska tillverka ett såll av. På det viset kan jag separera gruset från sanden under som det delvis är blandat med. Jag kommer alltså göra det manuellt.

När jag åker till Örebro försöker jag alltid klumpa ihop ärenden. Att gå och strosa i en park blir slöseri med tid.
 
Rekommenderar inte att sparka och använda slägga när bilen är upphissad om du inte har en väldigt stabil domkraft (egen erfarenhet)
Skruva tillbaka muttrarna, men inte helt och hållet. Sänk försiktigt ned bilen och när tyngd kommer på däcket så brukar det lossna även om det sitter ganska rejält. Höj igen och byt som vanligt.
Jag har en garagedomkraft, inte bilens domkraft.

Jag har provat att sänka ner bilen. Den lossnade inte då heller.
 
Provat att lossa bultarna lite och sedan rulla bilen lite? Det funkade på bilen vi hade när jag borde hemma
Nu har jag provat även detta. Jag släppte bultarna någon millimeter för att det skulle kunna få lite spelrum. Sen backade jag bilen lite och vred ratten till höger och vänster.

Resultat: Det sitter lika fast som innan.

Då får en prioritera vad som är viktigast, är det att bo långt från grannar, då kanske en får släppa trädgården. Då är det ju viktigare att hålla huset i ett okej skick, för att inte riskera vattenskador tex.
Det viktigaste är att ha en meningsfull fritid och ett meningsfullt liv. Jag vill ha grannar men inte för många och inte för nära. Jag skulle inte klara av att bo helt isolerad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 248
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp