Bukefalos 28 år!

Borde jag kolla upp detta?

Isituss

Trådstartare
Jag har Saethre Chotzens syndrom, och sitter nu med mitt gymnasiearbete som jag baserar på detta. Av de less common symptomen finns bland annat underutvecklad överkäke och medfödda hjärtfel. Jag har en underutvecklad överkäke vilket har korrigerats med operation och därför upplever ju inte jag detta som ett less common symptom på syndromet. Men hjärtfel är ju också less common! Självklart att jag skitnojig, men vet inte om jag borde vara det.

Till saken hör att jag tidigare fått en känsla av att jag haft dubbla hjärtslag och ibland att det hoppats över slag. Detta har dock varit i samband med magkatarr och därför har jag ju fått det som förklaring till obehaget.

Hur hade ni gjort i min sits? Borde jag kolla upp detta?:crazy:
 
Sv: Borde jag kolla upp detta?

Om du fick diagnosen som liten kan det vara så att det redan är kollat, och det var okej, och därför har ingen sagt något mer om det. Har du en kontakt-läkare som känner dig kan du kanske ringa hen och fråga? Det står kanske långt bak i den journal så det är inte säkert det kommer upp på tex vårdcentralen.
 
Sv: Borde jag kolla upp detta?

Det bör ju vara kollat men är du orolig ring VC och prata med dem om det kan behöva kollas upp :)
 
Sv: Borde jag kolla upp detta?

Jag fick diagnosen för tre år sedan bara, och eftersom jag inte har en läkare som är bunden till syndromet så kan jag dessvärre inte det. Tyvärr är det jag själv som måste hålla koll på allt :(
 
Sv: Borde jag kolla upp detta?

Mitt hjärta beter sig precis som ditt. Och ibland känns det som att det laddar upp med små snabba slag som går över till starkare färre slag och det hela avslutas med en hård duns i bröstkorgen innan hjärtrytmen övergår till det normala igen.

Jag har kollat mitt hjärta med vanlig EKG och jag har haft på mig EKG i tre dygn om jag minns rätt för att se så att allt var normalt (dock i samband med oförklarliga svimanfall i tid och otid)

Min läkare sa till mig att mitt hjärta är helt normalt och att hjärtat hoppar över slag och slår dubbelt är inget man ska oroa sig för.

Men är du orolig så ska du självklart kolla upp det.
 
Sv: Borde jag kolla upp detta?

Det jag upplever med hjärtat är jag i sig inte så orolig för, tror absolut att det kan ha varit magkatarren som "lurades" liksom. Det är mer just vetskapen av att jag kan ha ett medfött hjärtfel som är grejen, men jag ska prata med min lillasysters (som har samma syndrom) mamma och som har rätt så bra koll på hur jag ska gå vidare med detta OM jag ska kolla upp det :)
 
Sv: Borde jag kolla upp detta?

Det är väl självklart att du ska kolla upp det om du känner dig orolig! Speciellt med tanke på att du har en sjukdom redan, bara att ringa VC:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp