Borde jag ta ut veterinär?

Q

Qvip

I det stallet jag stod i senast hade de flesta hästar rinnande ögon, likaså min.
Fick höra att det var någon typ av virus eller liknande som gick då.
Ringde veterinären iaf som inte tyckte att det var nödvändigt att komma ut, rekommenderade att torka rent med ögonvatten.
Fortfarande efter över en månad rinner ögat.
Det ser inte irriterat ut, men det torkar nedanför ögat och ser kladdigt och ofräscht ut.
Ska jag ta kontakt med veterinären igen?
Fins det någon som har något råd att ge, något jag kan göra själv?
 
Hej du! Har haft likadant på min. Dock inte lika länge. Det var tre hästar i mitt stall som hade det. Vi tog ut veterinär som kollade upp ögat iaf. Vi fick salva på recept. Ögat var bra mycket bättre när jag började med salvan men jag kör kuren ut ändå. Tycker nog du ska kontakta veterinär för säkerhets skull i och med att det gått så lång tid. Lycka till!
 
Min hästs ögon (vä öga mest) har alltid runnit och nu när jag köpt honom tog jag ut vet för att kolla. Ingen infektion men jag fick avsvällande droppar. Hjälpte det inte då (vilket det inte har gjort) skulle hon komma ut igen och spola ur tårkanalerna.

Det kan vara stopp i tårkanalerna men enligt min vet kan det tom vara så att de inte har någon tårkanal! :eek: Det verkade på henne som att det var hyfsat vanligt. Då får man leva med det.

Mitt råd är att ringa vet, det är säkert inte skönt när det rinner från ögat och kladdar på kinden hela tiden!
 
Hästar som står i drag kan få problem med rinnande ögon. I värsta fall kan det bli kroniskt. Jag skulle passa på att ta ett snack med veterinären nästa gång han/hon kommer ut till stallet, men inte ta ut veterinär enbart för en sådan sak. Ibland kan det hjälpa att spola tårkanalen, som någon tidigare sa.
 
hej! Min häst har haft ett rinnade öga i nästan hela hennes liv! Jag köpte henne för 1½ år sen å sen dess har det slutat. Gjorde inget speciellt. Det bara slutade! Vet inte om det kan ha med miljöombyte att göra men nu är hon bra!
Hoppas att det försvinner snart för din lilla pålle med!
Tvätta på... Hej svejs Mvh Stina
 
tänker att det kanske kan vara amoniakånger om det bara sker när hästarna är inne..

kolla me veterinären tycker jag oxå,, kolla slemhinnorna oxå,, om de är röda..
 
Undrar om det är därför så många travare har rinnande ögon... Det drar ju rätt dragigt på jobbet, eller hur man ska uttrycka sig...

Tror ni att spolning av tårkanalerna hjälper mot kroniska besvär?
 
Min häst slog i huvudet i boxen för någon månad sen (fråga mig inte hur men han är väl inte världens smidigaste direkt) och fick en spricka i nosbenet. :(
p g a detta har han fått två st KRAFTIGA ögoninflammationer, först i höger öga och nu vänster.
Var inne på klinik med honom och fick antiinflammatoriskt och smärtstillande..
Vet sa att när något liknande händer kan det bli en förträngning på tårkanalen, den kan t om "gå av", och då får man "smörja ögat för hand" resten av hästens liv..

Nu har förhoppningsvis inte era hästar sprickor i huvudet, :crazy: men tydligen så är det ganska lätt hänt att tårkanalen blir påverkad om de slår i huvudet.

mvh Wildrose
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp