Borde man anmäla, för granskning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Förra våren gick min mamma bort i lungcancer. Vi hade inte jättemycket kontakt de sista åren, så jag hade inte hela storyn klar för mig. Men hennes syster har berättat för mig att hon från att ha varit en ganska frisk människa plötsligt hade lunginflammation flera gånger och aldrig blev riktigt bra. Och ja, hon var rökare.
Hon sökte flera gånger hjälp på vårdcentralen, men ingen reagerade på att hon var mer sjuk än tidigare. När hon till sist blev så dålig att hon hamnade på sjukhuset och fick lungorna röntgade så var det för sent. Det tog dessutom några veckor innan de lyckades göra biopsi på tumören för att fastställa vad det var för något de såg på röntgenbilderna. Hon fick sin cancerdiagnos en vecka innan hon dog...

Jag har ett tag gått och funderat på OM det är så att man borde anmäla detta till någon instans så att de kan få kolla igenom var det gick fel. Och då är jag i så fall ute efter att de ska gå igenom sina rutiner för att förhindra att samma sak händer någon annan, inte att leta syndabockar.

Borde jag anmäla och hur gör jag i så fall?
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Ta kontakt med vårdcentralens chef först så får de en chans att granska sina rutiner. Anmäler du till socialstyrelsen så får du räkna med lång väntetid, jag har en väninna som anmälde ett ärende för ett år sen drygt enda svaret hon får är att det är långa väntetider och de jobbar i kronologisk ordning. Ingen utredare är tillsatt ännu.

Då kanske det är bättre att gå direkt till vårdcentralen då ger du ju dessutom de en chans att kolla upp om något brustit först om du inte är ute efter att hitta syndabockar utan mer att det inte händer igen. Dessutom blir det ju en mycket snabbare handläggning av det hela.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Låter för en okunnig som att vårdcentralen borde ha gjort en Lex-Maria-anmälan? Du kan ju börja med att fråga om de gjort det.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Lex Maria gäller vårdskador. Alltså skador som en patient fick/riskerade få när hen fick behandling. Att inte upptäcka en cancer lär knappast vara en vårdskada.

Om man däremot t ex hade utfört biopsin på ett sätt som utsatte henne för risk - då hade det kunnat motivera en Lex Maria-anmälan.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Låter för en okunnig som att vårdcentralen borde ha gjort en Lex-Maria-anmälan? Du kan ju börja med att fråga om de gjort det.
jag är inte ens säker på att vårdcentralen vet hur det hela slutade
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Lex Maria gäller vårdskador. Alltså skador som en patient fick/riskerade få när hen fick behandling. Att inte upptäcka en cancer lär knappast vara en vårdskada.

Fördröjd diagnos är något som ska Lex Maria-anmälas enligt Socialstyrelsens föreskrifter.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Har du pratat ordentligt med din mammas behandlande läkare under hennes sjukdomstid eller efter att hon gick bort?

Om inte, så är det det första jag skulle föreslå att du gör. Sådana samtal kan ofta göra att man som anhörig bättre förstår vad det är som har hänt och kan ta ställning till det.

Lungcancer kan vara mycket lurigt och utvecklas snabbt och obönhörligt, dvs vägen från att man inte kan diagnosticera det till döden kan vara väldigt kort utan att någon begått några fel.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Fördröjd diagnos är något som ska Lex Maria-anmälas enligt Socialstyrelsens föreskrifter.

Och det är sådant - om det alls handlar om en fördröjd diagnos - som ett samtal med läkaren skulle kunna bidra till bringa reda i.

Det är knappast att fördröja diagnosen att inte leta efter cancer överallt i kroppen varje gång någon inte mår riktigt bra.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Det har jag faktiskt aldrig sett.

Men ändå, när det gäller just lungcancer... Det är ju en lömsk cancer. Det borde inte vara lätt att i efterhand reda ut i vilket skede den 'borde' ha upptäckts.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Fast här handlade det ju inte om "överallt i kroppen", utan om återkommande besök för upprepade lunginflammation.

Tanken med Lex Maria-anmälan är ju trots allt att ta reda på om någon fel har begåtts; om vårdcentralen har agerat försumligt eller frångått rutiner. Läser man Lex Maria-anmälningar så ser man att ameos mammas fall inte på något sätt skulle vara en udda fågel i sammanhanget. Sedan behöver ju inte något fel ha begåtts.

Så sent som i början av förra året (har jag för mig att det var) kom Socialstyrelsen ut med en promemoria med riktlinjer för hur vårdgivare ska agera när en patient vid upprepade tillfällen söker vård för samma problem för att inte fördröjd diagnos ska inträffa.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Det finns dessutom troligtvis ingen direkt anledning att tro att tidigare upptäckt hade ändrat förloppet i stort.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Fast här handlade det ju inte om "överallt i kroppen", utan om återkommande besök för upprepade lunginflammation.

Jag hade valt att i första hand få ordentliga samtal med behandlande läkare i TS situation. Det är mycket vanligt att anhöriga reagerar som hon och tänker sig att det är brister hos vården som ligger bakom en älskad persons bortgång. Jag hade letat i den känslan snarare än i anmälningsbyråkratin, om jag hade varit berörd.

Att starta det hela med en anmälan, oavsett vart och för vad, framstår för mig som en dålig väg att gå om det TS vill är att förstå vad som har skett och få ro i det.

Nu vet jag inget om riktlinjerna för "fördröjd diagnos" men de två cancerfall jag just nu kan komma på från min närhet, föregicks båda av visserligen smärtor och trötthet, men inte på sätt som på något uppenbart vis motiverar att man genast misstänker cancer och agerar därefter.

(I det ena fallet ryggont, det vore närmast underligt om cancer var misstanke nummer ett när någon har ont i ryggen, särskilt om personen har ett yrke som kan ge ryggproblem. Nu vet jag inte om lungcancer brukar föregås av/inledas med lunginflammationer? Det har inte varit så i de två fall jag varit involverad i, men det är ju ett väldigt litet urval.)
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

I det ena fall som jag har mest koll på var det faktiskt också "ont i ryggen".

I det andra var det upprepade svåra "förkylningar" som aldrig gav med sig, med besvärlig hosta. Alltså sådana symtom som många söker för - men det handlar ju nästan aldrig om lungcancer. Jag vet inte om hens vårdcentralsläkare "borde" ha upptäckt det.

Om färre sprang till vc med sånt som, med all rimlig logik, faktiskt bara är förkylningar, så kanske läkarna skulle bli bättre på att uppfatta varningssignalerna.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

I det ena fall som jag har mest koll på var det faktiskt också "ont i ryggen".

I det andra var det upprepade svåra "förkylningar" som aldrig gav med sig, med besvärlig hosta. Alltså sådana symtom som många söker för - men det handlar ju nästan aldrig om lungcancer. Jag vet inte om hens vårdcentralsläkare "borde" ha upptäckt det.

Om färre sprang till vc med sånt som, med all rimlig logik, faktiskt bara är förkylningar, så kanske läkarna skulle bli bättre på att uppfatta varningssignalerna.

Men om inte ens läkarna kan avgöra vad som bara är förkylningar och vad som är nåt allvarligare, hur ska då patienten själv kunna göra det?
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

I mitt landsting hade det säkert varit lex-maria anmält. Det Lex-Maria anmäls rätt mkt gällande fördröjda diagnoser, tror jag såg något liknande fall som det här som var anmält för bara någon månad sedan.
syftet med en Lex-maria är ju inte att sätta dit någon utan att förbättra rutiner.
Jag har varit inblandad i ett Lex-Maria ärende där en patient sökte vård upprepade gånger och visade sig ha en rätt allvarlig diagnos. Jag var inte en av dom som hade missbedömt men jag hade mycket väl kunnat göra det, då var jag ny i gemet och safade upp rätt rejält när jag blev osäker. I det fallet ledde anmälan till att berörd VC såg till att ha betydligt bättre resurser för handledning av AT-läkare. Så det leder ju till något bra.

Jag skulle nästan tro ameo att det gjorts en anmälan, det är chefsläkare som står för dessa.
 
Senast ändrad:
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Fördröjd diagnos är något som ska Lex Maria-anmälas enligt Socialstyrelsens föreskrifter.
tack!
Då ska jag överväga att informera vårdcentralen om hur det hela slutade.
Har du pratat ordentligt med din mammas behandlande läkare under hennes sjukdomstid eller efter att hon gick bort?

Om inte, så är det det första jag skulle föreslå att du gör. Sådana samtal kan ofta göra att man som anhörig bättre förstår vad det är som har hänt och kan ta ställning till det.

Lungcancer kan vara mycket lurigt och utvecklas snabbt och obönhörligt, dvs vägen från att man inte kan diagnosticera det till döden kan vara väldigt kort utan att någon begått några fel.
Nej, jag har inte pratat med någon läkare. Jag har inget behov av att göra det för egen del.

Det saken handlar om är att en 65-årig kvinna som alltid tidigare varit frisk, som är rökare, plötsligt får återkommande lunginflammationer. Jag kan nog tycka att man i detta fall borde åtminstone ha skickat henne på lungröntgen liiiite tidigare än när hon till sist åkte akut in till sjukhuset och blev inlagd. Snabbsänkan då var på 275. Ja, du läste rätt, tvåhundrasjuttiofem! Oh Hb typ 75, så hon fick ett par påsar blod också.
Detta var då ty 8-9 månader efter att hennes återkommande lunginflammationer började.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Men det är ju just det som ska utredas i tveksamma fall. Har det begåtts något fel och vad ska man göra för att förhindra det hela. Jag har sett utredingar enligt lex-maria där man noga poängterat att det inte hade haft någon som helst annan utgång för patienten, men när det missas måste ju åtgärder vidtas för att inte nästa patient- som det kanske spelar roll för, missbedöms på samma sätt.

Vi "anmäler" oss själva och andra hela tiden vid både fel som orsakat skada och fel som hade kunnat göra det. Det är ju för att förbättra som både Lex-Maria och vårat interna avvikelsesystem finns.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 436
Senast: Ramona
·
Övr. Katt När Nikita dog var smärtan och sorgen outhärdlig och det kändes verkligen som livet var slut. Hon var inte bara min 'once in a lifetime'...
2
Svar
26
· Visningar
2 614
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 663
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp