Borde man anmäla, för granskning?

Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Nej, jag har inte pratat med någon läkare. Jag har inget behov av att göra det för egen del.

Jag kan nog tycka att man i detta fall borde åtminstone ha skickat henne på lungröntgen liiiite tidigare än när hon till sist åkte akut in till sjukhuset och blev inlagd.

Om jag hade resonerat så kring någon av mina närståendes bortgång, så hade jag tolkat det som att jag hade ett behov av att få tala med behandlande läkare.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Men det är ju just det som ska utredas i tveksamma fall.

Jo, jag förstår det. Men som jag uppfattar det kan man överhuvudtaget inte säga om det här är ett tveksamt fall, på TS information. Jag hade inte själv ansett att jag kunnat avgöra det om jag varit i TS sits, i alla fall. Om jag inte hade blivit komplett personlighetsförändrad av hela händelseförloppet (vilket liknande erfarenheter tyder på att jag inte skulle ha blivit), är dock det mest troliga att jag hade ansett att mina känslor och tankar handlade om något jag behövde reda ut, inte nödvändigtvis något som sjukvården behövde reda ut.

Men jag kan så klart ha fel. Det kanske ligger grov försumlighet bakom TS mammas bortgång och TS är den enda som ens fattar något av vidden av det, vad vet jag.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Jag hade valt att i första hand få ordentliga samtal med behandlande läkare i TS situation. Det är mycket vanligt att anhöriga reagerar som hon och tänker sig att det är brister hos vården som ligger bakom en älskad persons bortgång. Jag hade letat i den känslan snarare än i anmälningsbyråkratin, om jag hade varit berörd.
Du missförstår det hela grovt. Jag är INTE ute efter att hitta några syndabockar, eller "leta brister i vården". Jag är ute efter att man ska granska det som hänt för att själva se om de kunde ha agerat annorlunda. För jag tycker helt enkelt att det verkar ha tagit lite för lång tid innan det hände något "på riktigt".

Jag skulle nästan tro ameo att det gjorts en anmälan, det är chefsläkare som står för dessa.
Det kan ju vara så, jag vet inte,
Men det jag funderar på är ifall det automatik görs en koppling från medicinavdelningen där hon låg inlagd till vårdcentralen där hon behandlats tidigare? Hon har inte remitterats från vc utan de gånger hon åkt till sjukan var den första till akuten på eget bevåg och andra gången fick de hämta henne med ambulans mittinatten när hon inte kunde andas.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Om jag hade resonerat så kring någon av mina närståendes bortgång, så hade jag tolkat det som att jag hade ett behov av att få tala med behandlande läkare.
men jag har inget sånt behov, så den biten kan du släppa
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

En Lex-maria anmälan görs iaf här från chefsläkare på sjukhuset. De har troligtvis tillgång till journalerna. Sen tror jag inte de återkopplar automatiskt till vårdcentralen men det är inte heller vårdcentralen som anmäler enligt lex-maria. Om jag vore du skulle jag ringa till socialstyrelsen och höra om det finns en anmälan, gör det inte det så är det ju lite upp till dig om du vill gå vidare. Du kan själv inte göra en lex-maria anmälan, utan vill du luska vidare i det hela så skulle jag precis som petruska skriver vända mig till verksamhetschefen på i första hand medicinkliniken och höra efter deras bedömning.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

jag tycker det låter lätt tveksamt om en storrökare söker vårdcentralen för förkylningar/lunginflammationer upprepade gånger utan att lungorna röntgas. Sen kan varken självklart du, jag eller ameo avgöra om fel har begåtts men jag har som sagt sett liknande fall som utretts av socialstyrelsen. Oavsett vilket kan ju ameo inte göra an lex-maria anmälan utan tycker sjukhuset att något fel har negåtts har de säkert redan gjort den sådan. Det är väl steg 1 för ameo att ta reda på.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

En Lex-maria anmälan görs iaf här från chefsläkare på sjukhuset. De har troligtvis tillgång till journalerna. Sen tror jag inte de återkopplar automatiskt till vårdcentralen men det är inte heller vårdcentralen som anmäler enligt lex-maria. Om jag vore du skulle jag ringa till socialstyrelsen och höra om det finns en anmälan, gör det inte det så är det ju lite upp till dig om du vill gå vidare. Du kan själv inte göra en lex-maria anmälan, utan vill du luska vidare i det hela så skulle jag precis som petruska skriver vända mig till verksamhetschefen på i första hand medicinkliniken och höra efter deras bedömning.
fast är det inte återkopplingen till vårdcentralen som är viktig, om det är där de har gjort fel - om det nu har gjorts fel? Det är ju där eventuella förändingar bör ske.

Lex Maria är ju sjukvårdens eget anmälningssystem, men såvitt jag förstår kan jag som privatperson också göra en anmälan till socialstyrelsen.
Det här gör vi på Socialstyrelsen
Om du själv eller någon närstående råkat ut för en vårdskada eller upplevt brister i patientsäkerheten i samband med vård eller behandling inom hälso- och sjukvården eller tandvården, kan du göra en anmälan till Socialstyrelsen. Vi utreder som regel inte händelser som inträffade för mer än två år sedan. Vårt mål är att förbättra patientsäkerheten i vården.

Vi utreder händelsen/händelserna och fokuserar inte enbart på hälso- och sjukvårdspersonalens agerande. Tyngdpunkten ligger framför allt på att bedöma om något blev fel och i sådana fall varför. Vi bedömer också vad som är viktigt att åtgärda för att inte samma händelse ska ske igen.

Din anmälan kan till exempel handla om:

Utebliven, försenad och/eller fel diagnos eller behandling
Brister i remisshantering
Fel vid läkemedelsbehandling
Felaktigt utförd behandling
Vårdrelaterade infektioner
Fallskador som inträffar i samband med vård och behandling.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Med det handlingsforlopp du beskriver under 8-9 manader skulle jag absolut anmala. Kanske ar det inget att fundera over ... men kanske handlade lakare och ovrig personal inte ratt pa VS och i sa fall behover det ju provas sa att man kan forandra runtiner.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Det har jag faktiskt aldrig sett.

Men ändå, när det gäller just lungcancer... Det är ju en lömsk cancer. Det borde inte vara lätt att i efterhand reda ut i vilket skede den 'borde' ha upptäckts.

Det är en ganska normal rutin att kontrollröntga en rökare äldre än 45 år, som får lunginflammation. Röntgen brukar genomföras 6-8 veckor efter att behandlingen avslutats och syftet med kontrollröntgen är att se om det finns exempelvis en tumör som orsakat lunginflammationen.
När det gäller icke-rökare, är det inte självklart att de alls ska lungröntgas efteråt.

Så, om man inte kontrollröntgat alls så tycker jag nog att de missat (ja, jag är läkare).
Om de å andra sidan röntgat men det inte synts något fel - ja då har de ju gjort det de kunnat.

Ibland händer det också att man beställer kontrollröntgen men att patienten av något skäl avbokar undersökningen.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

tack!
Då ska jag överväga att informera vårdcentralen om hur det hela slutade.

Nej, jag har inte pratat med någon läkare. Jag har inget behov av att göra det för egen del.

Det saken handlar om är att en 65-årig kvinna som alltid tidigare varit frisk, som är rökare, plötsligt får återkommande lunginflammationer. Jag kan nog tycka att man i detta fall borde åtminstone ha skickat henne på lungröntgen liiiite tidigare än när hon till sist åkte akut in till sjukhuset och blev inlagd. Snabbsänkan då var på 275. Ja, du läste rätt, tvåhundrasjuttiofem! Oh Hb typ 75, så hon fick ett par påsar blod också.
Detta var då ty 8-9 månader efter att hennes återkommande lunginflammationer började.

Om man behandlade en rökande 65-årig kvinna för lunginflammation, borde man ha beställt kontrollröntgen.
CRP på 275 är inte så mycket att hetsa upp sig för.

Som någon (Petruska?) kommenterade, hade antagligen tidigare upptäckt inte gjort någon skillnad för prognosen i detta fall men jag tycker att man skulle ha röntgat vid första lunginflammationen (och med lunginflammation menar jag då en antibiotikabehandlad nedre luftvägsinfektion).
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Men ändå, när det gäller just lungcancer... Det är ju en lömsk cancer. Det borde inte vara lätt att i efterhand reda ut i vilket skede den 'borde' ha upptäckts.

Vården är ju full av riktlinjer och syftet med en Lex Maria-anmälan är bland att ta reda på om felbehandlingar, fördröjd diagnos, etc. beror på om de riktlinjer som finns har följts, alternativt om inga riktlinjer finns huruvuda det borde införas sådana. För lunginflammation hos vuxna finns det riktlinjer, t.ex. uppföljande kontroller. Finns det någon riksfaktor för lungcancer, t.ex. rökare och över 40 år, så bör lungröntgen göras efter 6-8 veckor.

Det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan om patientsäkerhet i allmänhet. Lex Maria handlar på det sättet inte om enskilda patienter och enskilda läkare, utan om upprätthållandet av patientsäkerheten i stort.
 
Senast ändrad:
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

I det ena fall som jag har mest koll på var det faktiskt också "ont i ryggen".

I det andra var det upprepade svåra "förkylningar" som aldrig gav med sig, med besvärlig hosta. Alltså sådana symtom som många söker för - men det handlar ju nästan aldrig om lungcancer. Jag vet inte om hens vårdcentralsläkare "borde" ha upptäckt det.

Om färre sprang till vc med sånt som, med all rimlig logik, faktiskt bara är förkylningar, så kanske läkarna skulle bli bättre på att uppfatta varningssignalerna.

Det gäller ju inte bara förkylningar... ;) Fast det är en svår avvägning, min gudmor trodde att det var klimakteriet som var ovanligt jobbig för henne, och hon var inte den som klagade så när hon väl kom iväg och sökte hjälp så hade hon långt framskriden livmodercancer.
Själv tjatade jag mig till en gastroskopi, min VC läkare försökte på alla möjliga sätt tala om att det var onödigt, jag skulle nog bli bra bara jag bantade lite till... Från gastroskopin gick det knappt 3 veckor innan jag fick min första cellgiftsbehandling... Jag hade inte blivit bra om jag bara hade bantat lite till... :p
Men samtidigt förstår jag läkaren på VC, mina symptom kunde lika gärna ha varit pga övervikt bort sett från några små detaljer som min läkare på onkologen förklarade för mig, men den läkaren jobbade dagligen med det. Min åtgärd i det fallet var att jag ville att läkaren på VC skulle få en rejäl återkoppling och förhoppningsvis lära sig något mer. Annars hade den vanliga rutinen varit att han hade fått svaret på första gastroskopin och ett meddelande att onkologen hade tagit över mig utan att veta så mycket mer.
Men jag hade lika gärna kunnat godta min VC läkare, struntat i gastroskopin och fått en betydligt mer utbredd sjukdomsbild än vad jag nu hade. Jag träffade en under cellgiftsbehandlingarna, hen mådde prima men tyckte att hen hade tappat lite i kondition, och så hade det dykt upp en knöl... Hen visade sig ha lyfmkärlscancer i nästan hela kroppen och skulle få lov att göra en benmärgstransplantation, hen hade blivit iväg tjatat av arbetskamraterna till företagsläkaren, själv tyckte hen att de var fåniga tills hen stod inför beskedet...

Cancer är överlag en jävla skitsjukdom som är svår upptäckt och symtom som kan förklaras med andra "vanliga" sjukdomar...
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Anmäler du till socialstyrelsen så får du räkna med lång väntetid, ...

Nja, vi lämnade in ett ärende för mindre än två månader sedan, det har redan tröskat runt och det har inkommit svar från vårdinrättningen som vi nu ska bemöta.

Så himla långt tid tycker jag inte det är, 8 veckor från det att anmälan skickades till svar från vårdinrättningen och vår ev. respons på detta.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Min väninna hade lite ont i höften så hon motionerade bara lite mindre då. SEn när hon blev inlagd dog hon efter 14 dar, cancern låg bakon tarmarna mot ryggen.Tydligen svår att se.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Ja de får återkoppling! Det görs en händelseanalys och berörd enhet får återkoppling och ser vid behov över sina rutiner! Det kan vara så att det inte är Lex Maria anmält men däremot avvikelserapporterat om man ser det som en mindre försummelse än att socialstyrelsen går in, och även då får vårdcentralen återkoppling.

Kontakta verksamhetschefen på medicinkliniken och hör, det är ju onödigt att du gör en anmälan om det redan finns en. Det är ju ingen som vinner på det.

Såg nu att jag gjort ett syftningsfel i förra inlägget- det jag menade var att varje avliden patient inte återkopplas till vc,men om en anmälan görs återkopplas det givetvis!
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Kontakta verksamhetschefen på medicinkliniken och hör, det är ju onödigt att du gör en anmälan om det redan finns en. Det är ju ingen som vinner på det.

Såg nu att jag gjort ett syftningsfel i förra inlägget- det jag menade var att varje avliden patient inte återkopplas till vc,men om en anmälan görs återkopplas det givetvis!
Det är ju mest för att göra dem medvetna om att det, för en utomstående, verkar finnas tveksamheter i hur detta har skötts som jag funderar på att göra en anmälan av något slag.

Jag får kontakta dem.

Tack för alla svar!
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Jo, jag förstår det. Men som jag uppfattar det kan man överhuvudtaget inte säga om det här är ett tveksamt fall, på TS information. Jag hade inte själv ansett att jag kunnat avgöra det om jag varit i TS sits, i alla fall. Om jag inte hade blivit komplett personlighetsförändrad av hela händelseförloppet (vilket liknande erfarenheter tyder på att jag inte skulle ha blivit), är dock det mest troliga att jag hade ansett att mina känslor och tankar handlade om något jag behövde reda ut, inte nödvändigtvis något som sjukvården behövde reda ut.

Men jag kan så klart ha fel. Det kanske ligger grov försumlighet bakom TS mammas bortgång och TS är den enda som ens fattar något av vidden av det, vad vet jag.

På våran VC ser dom i alla fall väldigt allvarligt på återkommande lunginflammationer eller lunginflamationer som inte vill ge med sig.

Min mamma skickade dom på en stor utredning ganska så omgående. Hon hade en lunginflamation som inte ville ge med sig.
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Förra våren gick min mamma bort i lungcancer. Vi hade inte jättemycket kontakt de sista åren, så jag hade inte hela storyn klar för mig. Men hennes syster har berättat för mig att hon från att ha varit en ganska frisk människa plötsligt hade lunginflammation flera gånger och aldrig blev riktigt bra. Och ja, hon var rökare.
Hon sökte flera gånger hjälp på vårdcentralen, men ingen reagerade på att hon var mer sjuk än tidigare. När hon till sist blev så dålig att hon hamnade på sjukhuset och fick lungorna röntgade så var det för sent. Det tog dessutom några veckor innan de lyckades göra biopsi på tumören för att fastställa vad det var för något de såg på röntgenbilderna. Hon fick sin cancerdiagnos en vecka innan hon dog...

Jag har ett tag gått och funderat på OM det är så att man borde anmäla detta till någon instans så att de kan få kolla igenom var det gick fel. Och då är jag i så fall ute efter att de ska gå igenom sina rutiner för att förhindra att samma sak händer någon annan, inte att leta syndabockar.
T
Borde jag anmäla och hur gör jag i så fall?

Den verkliga sanningen ligger fördolt i ditt hjärta och bara universum har svaret. Ta emot golit som din sanne frälsare och sanningen kommer att uppenbara sig.

*det är sant för mig
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Seröst golit, har du inget vettigt att komma med kan du väl ge fan i att svara i en sån här tråd. Vore trevligt om du kan skilja på trams och allvar nån gång. :mad: Det där var bara smaklöst och jävligt onödigt!
 
Sv: Borde man anmäla, för granskning?

Håller med ameo, Golits kommentar är både osmaklig och väldigt onödig. Att göra sig lustig på någon annans sorg och smärta?
Jag ställer mig frågan varför Golit har ett behov av att vara så elak?

Till TS, lycka till och må du får klarhet i vad som egentligen hände.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 730
Senast: WildHorse
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 547
Senast: Ramona
·
Övr. Katt När Nikita dog var smärtan och sorgen outhärdlig och det kändes verkligen som livet var slut. Hon var inte bara min 'once in a lifetime'...
2
Svar
26
· Visningar
2 641
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 784
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp