Borderterrier?

Lona

Trådstartare
Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att jag vet ungefär vilken typ av hund jag vill ha.

Jag är ute efter en relativt liten, robust hund - både fysiskt och mentalt. En hund som visserligen är livlig och glad men ändå med alla fyra tassarna på jorden, det vill säga mer åt terrier- och schnauzerhållet än vallhundstypen.
En hund som tycker att det är kul att träna och villigt ställer upp men kanske ändå har lite egna idéer och inte alltid helt självklart gör det man ber om, en förig hund men med lite attityd liksom.
Den skall definitivt vara social, helst inte alltför skällig, inte okontrollerbar jaktlust, helst funka fint med andra hundar.

Jag har det sista kikat lite på borderterrier, tror ni att de skulle kunna passa?
Det jag är lite fundersam över är jaktlusten, rasen avlas ju fortfarande för jakt även om det finns olika linjer. Jag är också lite fundersam över hur skälliga de kan tänkas vara - det skulle inte vara så uppskattat av hyresvärden om hunden stod och gafflade i trädgården.

Andra raser jag har på listan är
(Mellan)schnauzer
Lancashire heeler (ja, jag vet att det är en vallhund men de verkar ändå ha en del skinn på näsan?)
Irländsk terrier
En ny cairn
Hjärtat klappar förstås lite extra för cairn men frågan är om jag inte blir besviken eftersom den ändå inte kommer att kunna mäta sig med Skroffan? Utseendemässigt så är det helt klart cairn jag gillar mest men jag kan för tusan inte välja ras efter utseendet!?

Vad tror kloka Buke :) ?
Eller någon helt annan ras?
Om ni har tips om kennlar (eller vill varna för någon) så skicka gärna PM :up: !
 
Jag tycker border låter jättebra!
Det är väldigt olika med jaktlusten, så det är definitivt inte omöjligt att få en med lite eller ingen jakt i sig.
Jag upplever dom inte alls som skälliga, men har inte levt med någon utan bara träffat på promenad, tävlingar, i mitt yrke samt känner en uppfödare med jättetrevliga hundar.
 
Alltså, jag har haft en border som var jaktgalning, utan jaktlust öht tror jag inte finns. Eller jag hoppas verkligen inte det med tanke på att det är en jakthund.

Men det är en trevlig ras! Med träning och mycket koll kan du absolut få den att vara en lydig och rolig hund.
 
Alltså, jag har haft en border som var jaktgalning, utan jaktlust öht tror jag inte finns. Eller jag hoppas verkligen inte det med tanke på att det är en jakthund.

Men det är en trevlig ras! Med träning och mycket koll kan du absolut få den att vara en lydig och rolig hund.
Jo, jag är lite kluven där. Egentligen gillar jag inte "sällskapsfiering" av arbetande raser utan att de skall ha kvar sina egenskaper.
Borderterriern är ju dessutom en ras där i alla fall jaktlinjerna kan gå bra på utställning, det är väl lite si och så med hur de utställningsavlade funkar på jakt.
Om en hund används till praktisk jakt, blir den då värre att kunna ha lös på "fritiden" eller är det snarare så att den får ur sig sin jaktlust?
Jag är för mesig för att släppa min hund på gris men kompisen jagar rå med sin BT och det kanske jag hade kunnat tänka mig.
Vad man än hittar på med sin hund och hur kul den än tycker att det är så finns det inget som går upp mot det de verkligen har i generna... det ser jag ju på min jaktlabbe!
 
Jo, jag är lite kluven där. Egentligen gillar jag inte "sällskapsfiering" av arbetande raser utan att de skall ha kvar sina egenskaper.
Borderterriern är ju dessutom en ras där i alla fall jaktlinjerna kan gå bra på utställning, det är väl lite si och så med hur de utställningsavlade funkar på jakt.
Om en hund används till praktisk jakt, blir den då värre att kunna ha lös på "fritiden" eller är det snarare så att den får ur sig sin jaktlust?
Jag är för mesig för att släppa min hund på gris men kompisen jagar rå med sin BT och det kanske jag hade kunnat tänka mig.
Vad man än hittar på med sin hund och hur kul den än tycker att det är så finns det inget som går upp mot det de verkligen har i generna... det ser jag ju på min jaktlabbe!
Min BT levde inte särskilt länge, så jag har lite erfarenhet när det gäller hur de är att ha lösa. Men min TJT/BT hade jag lös mycket på promenader och hade sällan problem med att hon stack, om hon inte hade fått ett synintryck innan jag kopplade löst. Kanske ingen hund jag släppte "bara sådär", men det var inget problem att hon drog som en avlöning. Vi tävlade mycket agility, hon var alltid mycket fokuserad och det var inga problem med jaktlusten när vi höll på med det.
Vi jagade på vintern och körde agility mars-november.
Hon rörde aldrig hönsen eller katterna, var överlag en mycket klok hund, typisk terrier.
 
Jag tänker även på den andra små terrierna - typ Norfolk, Norwich, Irish Glen of Imaal, Dandie dinmont, eller Sealyham - kanske kan vara värda att kika på om du inte gjort det alternativt avskrivit allihop :)
 
Vissa border terrier har väldigt mycket attityd, vissa hanar har svårt för andra hanar. Och skälla kan de ofta göra. Och inte bara det, deras jaktskrik är öronbedövande. Jag har 2 kompisar med border och den ene skäller inte speciellt mycket, den andre har skällt väldigt mycket men är nu 15½ och hör nästan inte så nu är han tyst. Men båda har ett öronbedövande jaktskrik t ex när de ser en springande katt.
 
Hoppsan jag han inte riktigt med dar.
Alla de BT jag har traffat ar fantastiska sma hundar. De har attityd ... men inte for mycket och ar roliga att jobba med och "willing to please". De ar taliga nog att springa med mina rottisar och gar inte sonder for att en rottis rakar trampa eller knuffa in i en de inte sett nar de kommer angande.
Lisas tavlar alla i "Barn Hunt" och "Earth Dog" med goda resultat ... en eller tva tavlar i rally lydnad och nagon i lydnad. De har inga problem att vara losa aven om den minsta har en tendens att stalla sig och stirra i marken dar det finns gopher hal. Ingen drar i vag eller forsvinner ... Fast det kanske har mer med Lisa att gora an rasen.:p
 
Alltså, jag har haft en border som var jaktgalning, utan jaktlust öht tror jag inte finns. Eller jag hoppas verkligen inte det med tanke på att det är en jakthund.

Men det är en trevlig ras! Med träning och mycket koll kan du absolut få den att vara en lydig och rolig hund.
Min uppfödare är väldigt besviken på en tik hon köpt in. Den jagar inte ens grannskapet katter. ;)
Det kan skilja mycket i jaktlust beroende på linjer/uppfödare men helt utan är nog ovanligt.
Mina som är jaktavlade (grytchampions båda två) går att ha lösa, men man får vara lite obeservant framåt. :D
 
Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att jag vet ungefär vilken typ av hund jag vill ha.

Jag är ute efter en relativt liten, robust hund - både fysiskt och mentalt. En hund som visserligen är livlig och glad men ändå med alla fyra tassarna på jorden, det vill säga mer åt terrier- och schnauzerhållet än vallhundstypen.
En hund som tycker att det är kul att träna och villigt ställer upp men kanske ändå har lite egna idéer och inte alltid helt självklart gör det man ber om, en förig hund men med lite attityd liksom.
Den skall definitivt vara social, helst inte alltför skällig, inte okontrollerbar jaktlust, helst funka fint med andra hundar.

Jag har det sista kikat lite på borderterrier, tror ni att de skulle kunna passa?
Det jag är lite fundersam över är jaktlusten, rasen avlas ju fortfarande för jakt även om det finns olika linjer. Jag är också lite fundersam över hur skälliga de kan tänkas vara - det skulle inte vara så uppskattat av hyresvärden om hunden stod och gafflade i trädgården.

Andra raser jag har på listan är
(Mellan)schnauzer
Lancashire heeler (ja, jag vet att det är en vallhund men de verkar ändå ha en del skinn på näsan?)
Irländsk terrier
En ny cairn
Hjärtat klappar förstås lite extra för cairn men frågan är om jag inte blir besviken eftersom den ändå inte kommer att kunna mäta sig med Skroffan? Utseendemässigt så är det helt klart cairn jag gillar mest men jag kan för tusan inte välja ras efter utseendet!?

Vad tror kloka Buke :) ?
Eller någon helt annan ras?
Om ni har tips om kennlar (eller vill varna för någon) så skicka gärna PM :up: !

Om du kan tänka dig en BT och en schnauzer... varför då inte en dvärgschnauzer :D?

Livlig, glad, alla fyra tassarna på jorden, kul att träna, villigt ställer upp, förig men med attityd, ingen okontrollerad jakt osv... Det tycker jag skriker DS ;)!

På tal om "kul att träna" :D:

 
Säger som @Miao . Med tanke på de raser du varit inne på låter Dvärgschnauzern mer som det du söker än Schnauzern (mellan)
Det är ganska stor skillnad på Dvärgen och mellanstorleken i egenskaper. Även om Dvärgen vill ha motion och mental stimulans så vill Schnauzern ha betydligt mer. Vissa individer kan vara ganska krävande på arbete.
 
Jag tänker även på den andra små terrierna - typ Norfolk, Norwich, Irish Glen of Imaal, Dandie dinmont, eller Sealyham - kanske kan vara värda att kika på om du inte gjort det alternativt avskrivit allihop :)
Jag har kikat en del på Norwich och Norfolk men de känns väldigt "stabbiga" och är lite för små. De andra har så små populationer så det är lite svårt att få grepp om dem.
En jättefördel med BT är att det finns många som jobbar med dem så man har större chans att hitta en med arbetsvilja mm.
 
Vissa border terrier har väldigt mycket attityd, vissa hanar har svårt för andra hanar. Och skälla kan de ofta göra. Och inte bara det, deras jaktskrik är öronbedövande. Jag har 2 kompisar med border och den ene skäller inte speciellt mycket, den andre har skällt väldigt mycket men är nu 15½ och hör nästan inte så nu är han tyst. Men båda har ett öronbedövande jaktskrik t ex när de ser en springande katt.
Oh yes, lille daghunden kan låta han med, dock skäller eller låter han sällan "utan anledning". Han har svårt för att leka jaktlekar med de andra utan att skälla och nog tusan låter han om ett rådjur springer förbi - men han har liksom inget "dumskällande".
Nu är det väl att ta till ytterligheter men på min isländska fårhund trillade det liksom ut ett skall bara hon öppnade munnen,,,
 
Hoppsan jag han inte riktigt med dar.
Alla de BT jag har traffat ar fantastiska sma hundar. De har attityd ... men inte for mycket och ar roliga att jobba med och "willing to please". De ar taliga nog att springa med mina rottisar och gar inte sonder for att en rottis rakar trampa eller knuffa in i en de inte sett nar de kommer angande.
Lisas tavlar alla i "Barn Hunt" och "Earth Dog" med goda resultat ... en eller tva tavlar i rally lydnad och nagon i lydnad. De har inga problem att vara losa aven om den minsta har en tendens att stalla sig och stirra i marken dar det finns gopher hal. Ingen drar i vag eller forsvinner ... Fast det kanske har mer med Lisa att gora an rasen.:p
Ja, jag gillar också att de har lite "attityd" och inte är så mjuka som labbarna - det är ju två totalt olika hundtyper.
Angående tålighet så kom två av labbarna springande häromdagen medan de hade dragkamp om något. Jag tittade lite noggrannare och insåg att det var lilla borderterriern som hängde mellan dem - när de släppte på mitt kommando så studsade han genast upp och ville vara med igen. Alltså, de biter honom givetvis inte men han får onekligen tåla rätt tuffa labradorhanteringar emellanåt.
 
Jag har kikat en del på Norwich och Norfolk men de känns väldigt "stabbiga" och är lite för små. De andra har så små populationer så det är lite svårt att få grepp om dem.
En jättefördel med BT är att det finns många som jobbar med dem så man har större chans att hitta en med arbetsvilja mm.
Hm, vad tror du om Westie då? Hänger månntro Mrs Scrabtee kvar här med sin fräsiga Ian? (Kommer du ihåg honom?) Kan inte tagga henne, men hur som så vill jag minnas att han verkade vara en riktigt käck Westie som hon gjorde massor med :)
 
Eftersom du kan tänka dig en Heeler tycker jag att du skall titta lite på Västgötaspets också.
Jag är totalt spetsfrälst och har tittat på västgöte tidigare men de tenderar onekligen att vara skälliga. Dessutom vill jag ha en smidigare hund, västgötaspetsar är visserligen betydligt rörligare än de ser ut att vara men...nä.

Det kanske verkar lite fånigt att jag hakat upp mig så mycket med det här med skallet, men jag är verkligen inte bra på atyt få tysta hundar! Med tanke på att min hyresvärd är smått allergisk mot skällande hundar så undviker man nog en del konflikter genom att ha en tystare hund. (Dessutom gillar han borderterrier, han har ju en själv.)
 
Om du kan tänka dig en BT och en schnauzer... varför då inte en dvärgschnauzer :D?

Livlig, glad, alla fyra tassarna på jorden, kul att träna, villigt ställer upp, förig men med attityd, ingen okontrollerad jakt osv... Det tycker jag skriker DS ;)!

På tal om "kul att träna" :D:

Till @Voff också: Jag vet inte varför men det klickar inte med ds helt enkelt. Har träffat en hel del, främst inom agilityn, och rent teoretiskt borde de passa mina önskemål men, nej, det är nog inte rätt.

Jag vet inte riktigt varför jag kan tänka mig schnauzer men inte ds, det är inte alltid ens känslor är logiska.
 
Hm, vad tror du om Westie då? Hänger månntro Mrs Scrabtee kvar här med sin fräsiga Ian? (Kommer du ihåg honom?) Kan inte tagga henne, men hur som så vill jag minnas att han verkade vara en riktigt käck Westie som hon gjorde massor med :)
Jajamen, visst minns jag Ian :).
Ska man generalisera så är nog dock westien mer åt sällskapshållet än vad cairn är, det är lite mer motor och "riv" i cairnen. Dessutom har en hel del westies problem med allergier och hud.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 891
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 123
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 482
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 155
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp